Ma van a pedagógusnap, országszerte köszöntik a hazánkban dolgozó mintegy 165 ezer oktatót. “Egy kistelepülési iskola sokkal több mint oktatási intézmény. A kistelepüléseken dolgozó pedagógusok pedig sokkal többet tesznek annál, minthogy megtanítják írni és olvasni a rájuk bízott gyermekeket” – 2007-ben ezzel a mottóval hívta életre a Pannon Térség Fejlődéséért Alapítvány a Pedagógusok a kistelepülésekért-díjat. Elsőként a veszprémi térségben hívták fel a figyelmet a falvak pedagógusaira, akik éppolyan elismerést érdemelnek munkájukért, mint városi kollégáik. “A kormány oktatáspolitikája egyik fontos eredményének tartom, hogy felszámolta a szakadékot a kistelepülések és nagyvárosok pedagógusai között. Az életpályamodellnek köszönhetően a béreket is sikerült olyan mértékben növelni, hogy az kifejezze azt a megbecsülést, ami a pedagógusokat megilleti” – mondta PestiSrácoknak Ovádi Péter veszprémi országgyűlési képviselő, miután tizedik alkalommal adták át az alapítókkal a Pedagógusok a kistelepülésekért-díjat.
Az elismerést ez alkalommal is három pedagógus vehette át. Mindhárman olyan szakemberek, akik kistelepülési oktatási intézményben óvodában, iskolában dolgoznak és tevékenységük nem ér véget a kötelező feladatok elvégzésével, a tanterv által előírt tananyag átadásával. A kitüntettek, akár csak elődeik, egytől-egyig kimagasló nevelő és közösségi munkát végeznek, településük lakóközösségének építői. Jó példák, akiknek egész élete arról szól, hogy felelősséggel terelgetik a rájuk bízott gyermekeket az előttük álló úton.
Három mintapedagógus
Réfi Tamásné: 1988 óta a márkói óvoda óvónője, 8 évig az intézmény vezetője is volt. Amellett, hogy kiemelt hangsúlyt fektet a pedagógus kollektíva szakmai fejlesztésére, kétkezi munkával is építi, szépíti az óvodát. Függönyöket, terítőket varrt, ha kellett, padlót lakkozott. Kiváló kapcsolatot épített ki a szülőkkel, akikkel közösen jótékonysági bálokat szerveznek. A bevételből pedig minden alkalommal az óvodát fejlesztik: parkosítanak, új játékokat vásárolnak.
Szabóné Strenner Erika: 1985 óta dolgozik a herendi óvodában mint szakképzett óvodapedagógus. Munkája során az elmúlt évtizedekben mindig kiemelt hangsúlyt fektetett a hátrányos helyzetű gyermekekre. A szakemberek szerint módszertani felkészültsége kiemelkedő. Pedagógiájában megjelenik az egyedi bánásmód elve. Fontosnak tartja a magyar népi hagyományok ápolását és átadását a legkisebbeknek is. Néptánc csoportokat vezet és a település kulturális életéből is kiveszi a részét, rendezvényeken való részvétellel, a gyermekek felkészítésével és szervező munkával is.
Szokolainé Polyák Tünde: a nemesvámosi Petőfi Sándor Általános Iskola tanáraként, valamint a helyi Diák Sportegyesület elnökeként évtizedek óta neveli testi- és lelki egészséges életre, becsületre és hazaszeretetre a fiatalokat. Az általa képviselt értékrend és magatartáskultúra a nemesvámosiak szerint példamutató. Kiemelt szerepe van a tanulók magyarságtudata elmélyítésében. A sportversenyekre való felkészítés mellett a fenntartható fejlődésre nevelés is nevéhez fűződik a Veszprém megyei faluban. Az ő munkájának és iránymutatásának is köszönhető, hogy az intézmény 2014-ben elnyerte az ökoiskola címet.
Tíz év a méltó elismerésért
A Pedagógusok a kistelepülésekért-díjat 2007-ben hagyományteremtő céllal és azzal a szándékkal alapították, hogy ráirányítsák a figyelmet azokra a pedagógusokra, akiket korábban nem méltattak hasonló módon, még Pedagógus Napon sem, holott a kistelepülésen a feladatuk és felelősségük sok esetében jóval több mint a nagyobb városokban dolgozó kollégáiknak.
Ezt a megkülönböztetést szerettük volna megszüntetni és felhívni a figyelmet arra, hogy a falvakban éppen olyan értékes nevelés, oktatás folyik, mint a városokban. Ezeknek a pedagógusoknak a munkája alapozza meg mindazt, amit a falusi gyermekek aztán magukkal visznek az életbe, amely alapokkal később főiskolákon, egyetemeken, vagy csak életben helytállnak – mondta Horváth Zsolt, az alapítvány kuratóriumi elnöke.
A Pedagógusok a kistelepülésekért-díjra a polgármesterek javasolhattak a településükön dolgozó, és annak életében is aktív, kimagasló szerepet vállaló pedagógusokat. A díjazásról a döntést minden alkalommal egy háromtagú védnöki testület hozza meg. Az elismerés 50.000 forint pénzjutalom és egy egyedi, külön erre az alkalomra készült Herendi porcelán emlékplakett.
Emlék a kistelepülési kisiskolák védelmezőjének
A díj alapítástól 2013-ban bekövetkezett haláláig Dobos Krisztina oktatáspolitikus volt a védnöki testület elnöke. 2014 óta az elismerés az ő nevét viseli. Dobos Krisztina a hazai oktatás ikonikus alakja, elismert szaktekintélye volt. Élete során több száz cikket és tanulmányt publikált hazai és külföldi folyóiratokban. A rendszerváltás idején fordult a politika felé. Ő irányította a közoktatási törvény kidolgozását. 1996-ig volt országgyűlési képviselő, (1991-93 közoktatásért felelős helyettes-államtitkár) majd pályáját a Fasori Evangélikus Gimnáziumban folytatta. 2012-től a Nemzeti Tehetség Alap felhasználásának szakmai felügyeletét ellátó Nemzeti Tehetség Programiroda vezetője volt.
Tisztelői vallják, Dobos Krisztinának köszönhető a rendszerváltás utáni oktatás és egyházi iskolák feltámasztása. A politikus utolsó éveit a Veszprém megyei Nagyvázsonyban töltötte. A kezdetektől támogatója, segítője volt a kistelepülési pedagógusokat méltató, elismerő munkának, fáradozásnak.
Az iskolaépítés a jövő építése, ha oktatásba fektetünk, a jövőbe fektetünk. Minden iskolabezárás, összevonás, minden pedagógus elbocsátás vétek és rombolás. Az oktatás lényege, hogy értékeinket és hagyományainkat tovább adjuk generációról generációra – mondta egy értékekről szóló konferencián Dobos Krisztina.
Ez volt a hitvallása. Ezért védelmezte, óvta, ha kellett foggal-körömmel a kistelepülési kisiskolákat.
Kellett is, ugyanis 2010 előtt a balodali kormányok éppen a falusi oktatás ellehetetlenítésén, a falusi iskolák megszüntetésén munkálkodtak.
Lezsák Sándor és Hoffmann Rózsa is kiállt a díj mellett
A 2007 óta eltelt években, minden esztendőben részt vett egy-egy meghatározó politikus, vagy országosan elismert szakember a veszprémi kistelepülési pedagógusdíj átadásán. Lezsák Sándor az Országgyűlés alelnöke, aki egyébként maga is pedagógus egy alkalommal, Hoffmann Rózsa pedig államtitkárként két alkalommal is köszöntötte veszprémi ünnepségen a falvak pedagógusait.
A kiváló pedagógusok alakítják, formálják az iskola közösségén túl az adott település életét is – mondta a díjátadón 2011-ben Lezsák Sándor.
Egy évvel később, Hoffmann Rózsa az iskolák jelentőségéről emlékezett meg, ekként:
Akkor lesz jó ebben az országban élni, ha jók az iskolái, az iskolák pedig akkor tudnak minőségi munkát folytatni, ha jók a pedagógusai. az igazi oktató állandóan továbbképzi magát, képes a megújulásra, legfőbb erényei pedig a lelkiismeretesség, a szakmai alázat, valamint a kor- és szakszerűség.
A gyermekek tartják életben a falvakat
A Pedagógusok a kistelepülésekért-díj hagyománya 2014-ben megtört, három évig szünetelt. Ovádi Péter, aki ma a veszprémi térség országgyűlési képviselője, 2016-ben még veszprémi önkormányzati képviselőként kereste fel a Pannon Térség Fejlődéséért Alapítványt és ajánlotta segítségét, hogy feltámasszák a díjat.
A korábbi években is láttam ennek az elismerésnek az erejét, a jelentőségét és fontosnak tartottam, hogy továbbra is ráirányítsuk a figyelmet a kistelepülések pedagógusaira, akik minden tiszteletet megérdemelnek – mondta portálunknak Ovádi Péter.
2016-ben, 2017-ben, majd idén is odaítélték a díjat három-három pedagógusnak és ígérik, hogy a hagyomány, amíg rajtuk áll, fennmarad.
2007-ben, amikor a Pannon Térség Fejlődéséért Alapítvány megalapította, ez a kitüntetés egyedülálló, hiánypótló volt. Ma már vannak követők, akik hasonló módon megemlékeznek kifejezetten a falvak pedagógusairól. Hatalmas az ő felelősségük és az a munka, amit elvégeznek. Ők a kistelepülések megtartói, hiszen az általuk alkalmazott nevelőmunkával tartják helyben a gyermekeket. Ha a pedagógusok a munkájukat jól, szívvel végezték, ezek a fiatalok kötődni is fognak a településükhöz – fogalmazott kérdésünkre Ovádi Péter.
A képviselő emlékeztetett, hogy az elmúlt 8 évben a kormány a múlt nagy adósságát törlesztette. Bevezette az életpályamodellt, munkájukhoz méltó szintre emelte a pedagógusi béreket és megszüntette azt a megkülönböztetést, amely szakadékot teremtett városi és falvakban dolgozó pedagógusok között.
Vezető kép: a 2018-as díjazottak, a díj alapítói és a védnöki testület – a fotó a szerző felvétele
Facebook
Twitter
YouTube
RSS