A brit kormány pénteki figyelmeztetése szerint akár fél évig tartó felfordulást is okozhat a legnagyobb forgalmú brit kikötőkben, ha az Egyesült Királyság az EU-tagság megszűnésének (Brexit) feltételrendszeréről szóló megállapodás nélkül lép ki az Európai Unióból.
A brit egészségügyi miniszter, Matt Hancock által közzétett négyoldalas helyzetértékelés elsősorban a gyógyszerellátás szempontjából vizsgálja a megállapodás nélküli Brexit potenciális hatásait az áruforgalomra, de általános érvényű megállapításokat is tesz. Hancock szerint nem lehet pontosan tudni, hogy az EU-ban maradó tagországok milyen határellenőrzési intézkedéseket tennének a Brexit-megállapodás életbe léptetésének elmaradása esetén. A brit kormány hatásvizsgálatai azonban azt mutatják, hogy a lehetséges ellenőrzési intézkedések a két legforgalmasabb kikötő, a délkelet-angliai Dover és Folkestone működését érinthetnék a legnagyobb mértékben, és az ebből eredő fennakadások akár hat hónapig is jelentősen korlátozhatnák e két kikötő kapacitásait. A brit egészségügyi miniszter feljegyzése szerint a brit kormánynak nincs befolyása arra, hogy az egyes EU-tagországok milyen ellenőrzést vezetnek be külső uniós határaikon. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy az Európai Bizottság világosan kifejezésre juttatta, hogy megállapodás nélküli Brexit esetén teljes körűen életbe léptetné az Egyesült Királyság és az unió közötti személy és áruforgalomban azokat az ellenőrzéseket, amelyeket külső országokkal szemben alkalmaz. Az ő döntésük, hogy ez megtörténik-e, nem a miénk – emelte ki közleményében Hancock. Az egészségügyi tárca vezetője szerint a brit kormány tudatában van annak, hogy a gyógyszerellátás biztosítása életfontosságú, és azon dolgozik, hogy legyen elégséges kompkikötői kapacitás az egészségügyi termékek bejuttatására.
Hancock szerint a kormány döntött arról is, hogy az alternatív útvonalakon elsőbbséget biztosít a gyógyszeripari áruknak, garantálandó, hogy a gyógyszerbehozatal a kilépés jövő márciusban esedékes időpontja után is fennakadások nélkül folytatódhasson. Az esetleges megállapodás nélküli Brexit kikötői hatásaival már korábban is foglalkozott a brit kormány. Chris Grayling közlekedési miniszter a napokban, a kabinetülésen felvetette azt a lehetőséget, hogy a kormány hajókat vagy hajóteret bérelne, annak érdekében, hogy a Dover és Calais közötti szűk keresztmetszetet kikerülve más kikötőkön keresztül juttassa el Nagy-Britanniába az alapvető ellátási cikkeket. A héten a Bank of England kormányzója is arra hívta fel a figyelmet, hogy felfordulást okozhat a brit kikötők forgalmában, ha Nagy-Britannia szabályozatlan körülmények közepette lép ki az Európai Unióból. Mark Carney, aki a brit jegybank több más magas beosztású tisztviselőjével együtt a londoni alsóház pénzügyi bizottságának meghallgatásán vett részt e hét elején, kijelentette: a brit kikötők nincsenek felkészülve egy olyan forgatókönyvre, amelynek alapján nem sikerül életbe léptetni a Brexit feltételeiről szóló megállapodást. Dover és a szemközti, franciaországi Calais kikötője között évente 2,5 millió kamion fordul meg. A patinás Imperial College London egyetem nemrégiben elvégzett vizsgálata kimutatta, hogy ha a francia oldalon minden egyes teherjárművet csak négypercnyi vámvizsgálatnak vetnek alá, az a brit oldalon, a Dover kikötőjébe vezető autópályán csúcsidőben negyvenhét kilométeres torlódást okozna.
Forrás: MTI; Fotó: Getrevue.co
Facebook
Twitter
YouTube
RSS