Kedd reggel hét óra után megkezdték a Hableány kiemelését a Dunából; a hajó fedélzete kevéssel nyolc óra előtt a felszínre emelkedett a Clark Ádám úszódaru segítségével. A helyszínen, a Margit híd elzárt járdáján tartózkodó kollégáink beszámolója szerint az újságírók és a szakemberek döbbent csendben figyelték a folyamatot; a koreai és a magyar mentő- és búváralakulat tagjai a TEK irányításával négy holttestet találtak és hoztak ki a hajóroncsból – köztük a kapitányét -, és még további négy áldozatot keresnek. A daruzás veszélyes és kockázatos folyamata délután egy óra előtt fejeződött be, amikor a folyamatos szivattyúzás és átkutatás után a balesetben láthatóan súlyosan összetört roncs összerogyását elkerülve kitették azt a daru mellé állított uszályra. A munka közben egy férfi a vízbe esett, akit csak nagy nehézségek árán sikerült kimenteni. A hidat nem zárták le a közúti- és villamosforgalom elől, de a mentés előkészületei és a katasztrófaturisták miatt kaotikus a környék közlekedése, érdemes tehát elkerülni azt. A csepeli szabadkikötőbe viszik a május 29-i balesetben elsüllyedt, majd kedden kiemelt Hableány turistahajót, ahol hajózási, nautikai és műszaki szakértők, valamint az ügyészség munkatársainak bevonásával vizsgálják a roncsot – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője a budapesti Margit hídon tartott sajtótájékoztatóján.
Elindult Csepel felé a Hableányt szállító uszály
Elindult a csepeli szabadkikötő felé az az uszály, amely a május 29-i balesetben elsüllyedt Hableány turistahajót szállítja – hangzott el az M1 aktuális csatorna kedd délutáni műsorában. Az M1 tudósítója azt mondta: mivel a Clark Ádám úszódaru feladata véget ért, elhagyta pozícióját, a helyére pedig egy Botond nevű tolóhajó érkezett, amely rácsatlakozott az uszályra, így az elindulhatott Csepel felé. A roncsot a csepeli kikötőnél hajózási és műszaki szakértők, valamint az ügyészség munkatársainak bevonásával vizsgálják tovább. Csepelen napokkal ezelőtt kialakították a helyszínt a szemléhez, amelyet viszont már a mentéssel egy időben megkezdtek, hogy a kiemelés során keletkezett elváltozásokat is rögzíteni tudják.
Dél-koreai miniszterelnök: A magyar hatóságok figyelme és támogatása vigasztalást és reménységet jelent
A dunai hajóbaleset kapcsán levélben köszönte meg Orbán Viktor miniszterelnöknek a részvétnyilvánítást, egyben köszönetet mondott a magyar kormány támogatásáért és együttműködéséért Lee Nak-yeon dél-koreai kormányfő – tájékoztatta az MTI-t Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke kedden. A tragikus baleset mélyen megrendítette a koreai népet. Fogadja köszönetemet a magyar kormány által eddig nyújtott aktív támogatásért és együttműködésért – írta Lee Nak-yeon, aki hozzátette: a balesetben eltűnt személyek utáni kutatási és mentési munkálatok során tanúsított kitüntetett figyelem és támogatás nagy vigasztalást és reménységet jelentett a koreai kormánynak és népnek. Őszintén remélem, hogy a válsághelyzet együttes legyőzése által a két nemzet barátsága és a kölcsönös bizalom még inkább erősödni fog – zárta levelét Dél-Korea miniszterelnöke.
Fidesz: A kormánypártok köszönetüket fejezik ki a Hableány mentésében részt vevőknek
A kormánypártok köszönetüket fejezik ki a dunai hajóbaleset mentési feladataiban részt vevő valamennyi szakembernek – közölte a Fidesz az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében. A dokumentumban azt írták: a szakemberek rendkívül nehéz körülmények között végzett professzionális munkája, példaértékű helytállása minden tiszteletet megérdemel. A kormánypártok részvétüket fejezik ki az elhunytak hozzátartozóinak is – tették hozzá.
Csepelen vizsgálják a hatóságok a hajóroncsot
A csepeli szabadkikötőbe viszik a Hableány turistahajót, ahol hajózási és műszaki szakértők, valamint az ügyészség munkatársainak bevonásával vizsgálják a roncsot – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője a budapesti Margit hídon tartott sajtótájékoztatóján. Gál Kristóf elmondta: Csepelen már napokkal ezelőtt kialakították a helyszínt a szemléhez, amelyet viszont már a mentéssel egy időben megkezdtek, hogy a kiemelés során keletkezett elváltozásokat is rögzíteni tudják. A mentés alatt négy holttestet emeltek ki, azonosításuk folyamatban van, de vélelmezhetően az egyik halott a hajó magyar kapitánya, egy másik pedig az egyetlen gyermek utas – részletezte a szóvivő, hozzátéve, hogy még négy embert keresnek. Gál Kristóf közölte azt is, hogy a belügyminiszter kérésére megkétszerezték a keresésben részt vevő rendőrök számát. A szóvivő emlékeztetett: a balesettel összefüggésben a Budapesti Rendőr-főkapitányság folytat nyomozást; jelenleg egy gyanúsított van, a szállodahajó ukrán kapitánya. Gál Kristóf elmondta azt is, hogy hétfőn a Viking Sigyn szállodahajó – egyéb okok miatt – ismét Magyarországra érkezett, és mivel szükségessé vált új bizonyítékok beszerzése, valamint a tényállás teljes körű tisztázása, a rendőrség új szemlét tartott a hajón. Kérdésre válaszolva hozzátette: a szemle során olyan bizonyítékot szereztek, amely vélhetően teljesebb képet ad a történtekről.
Utolsó fázisához érkezett a Hableány kiemelése
Utolsó fázisához érkezett a Hableány kiemelése; kollégánk helyszíni beszámolója szerint a mentőalakulatok még most is szivattyúzzák a vizet a hajótestből. Úgy tudni, ha ezzel a folyamattal végeznek – és ha nem bukkannak több áldozatra -, akkor várhatóan teljesen kiemelik a Hableányt a Dunából.
Előzőleg újabb hevedert kell bekötni a dunai hajóbalesetben elsüllyedt Hableányra, mert sérülést találtak a hajó jobb oldalán; a kiemelést megnehezítette, hogy a hajótest besodródott az uszály alá. A mentés helyszínén van Pintér Sándor belügyminiszter is. Előzőleg a vízvonalig emelték ki délelőtt 10 óráig a Hableányt; a hajótestből eddig négy holttestet emeltek ki; sajtóértesülések szerint a kapitány mellett a hatéves kislányt és édesanyját is sikerült a felszínre hozni. A helyszínen van kollégánk, Szalai Szilárd, aki elmondta: a Hableány összes ablaka ki van törve, a kapitányi híd teteje rongálódott, az oldalán, a gépház környékén horpadás és lék is látható.
A TEK szigorú szabályokhoz és előzetes regisztrációhoz kötötte, hogy milyen szabályok figyelembevételével lehet a sajtónak az eseményről tudósítania. Természetesen a PestiSrácok.hu kollégái is ügyelnek az áldozatok kegyelethez fűződő jogaira, ezért csak olyan felvételeket közlünk, amelyen az emberi maradványok nem láthatóak.
Hajnalban kezdődött a munka
Fél hat után tíz perccel a katasztrófavédelem buszával érkeztek a Margitszigetre a mentési munkában részt vevő koreai és magyar búvárok, szakemberek a TEK műveleti központjába. Láthatóan nemcsak fizikailag, de lelkileg is megviseli őket a több, mint másfél hete tartó mentési folyamat. Hét óra után felbukkant a kapitányi híd teteje a Dunából. A tűzoltók megkezdték a víz szivattyúzását a hajónak ebből a részéből, ahová ezt követően bemásztak a búvárok.
A szakemberek beszámolója szerint 1400 liter gázolaj van az elsüllyedt roncsban, s bár a jelek szerint semmi nem utal arra, hogy megsérült volna az üzemanyagtartály, de a biztonság kedvéért egy henger alakú, speciális, szivacsszerű elfolyásgátlóval veszik körbe azt a területet, ahol a roncsot kiemelik. Ez magába szívja az üzemanyagot, és nem engedi, hogy szétáradjon a folyóban.
No gallery template found!Vízbe esett egy mentésben résztvevő szakember
Bezuhant a Dunába a mentés egyik résztvevője a Hableány kiemelésének helyszínén kedd délelőtt. A folyó erős sodrása miatt egy gumicsónakkal mentek a férfi után többen is, ugyanis a nagy tapasztalattal rendelkező szakember is alig bírt megkapaszkodni a helyszínen lévő hajók oldalában. Az Index értesülése szerint a szerencsétlenül járt férfit csak nagy nehézségek árán tudták kimenteni a vízből. A helyszínen tanácsadóként dolgozó férfi akkor zuhant a folyóba, amikor megpróbált átmászni a pontonra egy gumicsónakból, de megcsúszott alatta a létra. Egy pillanatra el is merült a vízben, de mentőmellénye azonnal a felszínre dobta.
Spöttle: A hajótest bűnügyi helyszín
A dunai hajóbalesetben elsüllyedt Hableány bűnügyi helyszín – mondta Georg Spöttle biztonságpolitikai szakértő az M1 aktuális csatorna kedd reggeli műsorában. Az elsődleges feladat az elhunytak kiemelése – mondta Georg Spöttle. Götz Sándor hajómérnök elmondta, hogy szerinte mindkét vízi járművön kellett lennie hajókövető rendszernek, valamint olyan kommunikációs berendezésnek, amellyel egymással kapcsolatot tudtak tartani. A szállodahajón olyan archiváló rendszernek is kell lennie, amely a GPS-adatokat is rögzíti – tette hozzá. Szerinte ezeket az adatokat össze kell vetni a két hajó kommunikációjával, hogy többek között az is kiderüljön, miért tolatott vissza a Viking Sigyn a baleset után, majd miért ment el.
A Panorama Deck Kft. saját halottjának tekinti az elhunyt kollégákat
Tóth Mihály közleményében azt írta: a május 29-én a Margit híd mellett balesetben elsüllyedt Hableány hajó kiemelése a Panorama Deck legénysége számára “felkavaró élményt” jelent. A vállalat minden tagja gyászolja a tragédiában elhunyt kollégáit és utasaikat. “Együttérzünk a családokkal és a barátokkal, osztozunk a veszteségükben” – fogalmaztak. Azt írták: ha a közvetlen hozzátartozók elfogadják, és kollégáik másként nem végrendelkeztek, akkor hajós temetésen búcsúznak majd el tőlük.
A Hableány sétahajó május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni. Pintér Sándor belügyminiszter a hajó kiemelésével kapcsolatos feladatokkal a Terrorelhárítási Központot (TEK) bízta meg.
A PestiSrácok.hu stábja folyamatosan frissülő tudósítással, fotókkal és videóbeszámolóval jelentkezik a helyszínről.
Forrás: PestiSrácok.hu, MTI; Fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS