A Viking Sigyn szállodahajó radarján némák voltak a vészjelzők, ugyanis kikapcsolták őket – értesült a Blikk. A lap azt írja, hogy emellett a hajóhidat is leeresztették.
A Hableányt üzemeltető cég ügyvédje, dr. Sógor Zsolt megkapta azokat az iratokat, amelyek az elsődleges szakvéleményeket tartalmazzák. Köztük van az is, amelyik az egyik legkomolyabb bizonyíték lesz a büntetőperben – írja a Blikk. A lap úgy tudja, hogy a Viking 46 fős személyzetét és 184 utast hallgattak ki tanúként a tragédia után, köztük azt az amerikai házaspárt is, akik videón örökítették meg a Viking fedélzetének orrából az ütközést. Ezt a felvételt adta át a hatóság szakértői vizsgálatra.
Az eredmény szerint a videón nem látható, hogy a Viking az ütközést megelőzően lassítana, azaz nem vett tudomást a Hableány jelenlétéről. A szakértő kimondja, hogy a felvétel alapján a Viking vezetőjének látnia kellett a sétahajót, amikor az még előtte volt
– árulta el a Blikknek az ügyvéd, aki azt sem érti, hogy a Viking radarjához tartozó közelriasztás jelzőhangja miért volt kikapcsolva. Ez a vészjelző nem volt élesítve, pedig a sötétben, esőben, a különösen nagy hajóforgalomban indokolt lett volna a használata. A vészjelző – ahogyan egy kormányos matróz jelenléte is – talán megelőzhette volna a tömegszerencsétlenséget. A Blikk megszólaltatott egy független hajózási szakembert, aki szerint ez a hangjelzés hívja fel a figyelmet, ha a radar érzékeli, hogy valami túl közel kerül a hajótesthez, ha éppen a vezető nem figyel.
A radarberendezés nagy teljesítményű mikrohullámokat bocsát ki, amelyek a különböző anyagú tárgyakról másként verődnek vissza, így különböztethető meg egy uszadékfától a hidak kőpillére és a hajótestek jele a radaron. A kikapcsolt vészjelzőre egy magyarázat elképzelhető: a forgalmas szakaszon legalább 15-20 másik hajó közlekedett, így folyamatos volt a felesleges jelzés, ami zavarhatott, ezért inkább kikapcsolták a jelzőhangot
– gyanítja a szakember.
Leengedték a kapitányi hidat
Jelenleg nem tisztázott az oka, de a műszaki szemlén kiderült az is, hogy a Viking mozgatható kapitányi hídját egy méterrel alacsonyabbra engedték a maximális magasságnál, amit az áradó Duna vízállása sem indokolt.
A hajóhíd nem a legmagasabb pont, kényelmesen átfért volna a folyó hídjai alatt. Egy méter magasság rengeteget számít a beláthatóságnál, ám ezzel együtt is nagyon nagy a hasonló szállodahajók holttere
– magyarázta a szakember a Blikknek.
Forrás: Blikk; Fotó: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS