Az ukrán kapitány volt a kormánynál az ütközés pillanatában, amikor a Viking Sigynt legázolta a Hableányt, ezt képi felvételek is igazolják – írja a Magyar Nemzet. A portál szerint a fekete doboz hangfelvételeinek elemzéséből egyértelműen kiderül, hogy az utasok több esetben figyelmeztették a sétahajó ottlétére Jurij Csaplinszkijt, aki semmilyen rádióforgalmazást nem bonyolított le a tragédiát megelőzően, de még utána sem.
Újabb elképesztő részletek láttak napvilágot a május 29-i, Margit hídnál történt hajókatasztrófáról – írja a Magyar Nemzet, amelynek Sógor Zsolt, a Hableány üzemeltetője, a Panoráma Deck Kft. sértetti képviselője nyilatkozott. Mint Sógor Zsolt elmondta, megkapták a fekete doboz hangfelvételeit, illetve azok leiratát; ezek tanúsága szerint már 21 óra 5 perc 38 másodperckor azt kiabálja egy női hang a fedélzetről, hogy „Oh my God, boat, boat!” (Ó, Istenem, hajó, hajó!), majd egy másik hang azt, hogy „Boat, boat!” (Hajó, hajó!), végül egy harmadik: „óh, jajj”. A szerencsétlenség pedig 21 óra 5 perc 43 másodperckor történt. A felvételeken az is hallatszik, hogy a Hableány legázolását követő másodpercekben egy kétségbeesett női hang azt kiabálja a kapitánynak angolul, hogy elütött egy hajót, mire egy férfihang, feltehetően a kapitányé csak annyit reagál, hogy „What?”, azaz: „Micsoda?”
Sógor Zsolt arról is beszél, hogy egy amerikai turista házaspár videofelvételt készített a történtekről, amely egyértelműen bizonyítja, hogy az ukrán kapitány ott ült a kormány mögött, amikor megtörtént a tragédia, az azonban nem tudható, mivel foglalta el magát a tragédia pillanataiban. Az ügyvéd megjegyzi: a szakértők és az utasok egyértelműen elmondták, s a felvételek is igazolják, hogy a Hableányt látni lehetett a kapitányi fülkéből, Jurij Csaplinszkij azonban nem észlelte a kirándulóhajót.
Sógor Zsolt arra is felhívta a figyelmet, hogy a Viking Sigyn a legmodernebb navigációs eszközökkel van felszerelve; ennek része az IAS (Identification System), ami riasztást ad le, ha egy másik hajó túl közel kerül. A radaron ráadásul látszik a másik hajó, a sebessége és a haladási vektora, a szállodahajó érzékelője pedig úgy volt beállítva, hogy 150 méteren belül mindent jelezzen, ám a vészjelzést a kapitányi fülkében némára állították.
Az ügyvéd kiemelte azt is, hogy a Sigyn semmilyen kommunikációt nem folytatott az ütközés után sem; egyszerűen horgonyt vetett a 800 méterre lévő Carl Lutz rakparton, majd egy gumicsónakot küldött ki két matrózzal, hogy megnézzék a helyszínt. Addigra azonban már javában zajlottak a mentési munkálatok, hiszen kevesebb, mint egy perccel az ütközést követően már elhangzottak a 10-es VHF-csatornán magyarul és németül is, hogy „ember a vízben…”. A Sigyn ennek ellenére továbbállt, sőt, az utána szintén hegymenetben érkező testvérhajó, a Viking Ingvi sem állt meg, hanem áthajózott a katasztrófa helyszínén és távozott Budapestről.
Forrás: magyarnemzet.hu; Fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu
Vízöntő
2019-07-05 at 19:25
Most tegyük félre a kattintásokért az egyes gyártott cikkek felelőtlenül bedobott ötletelését.
Az a nyomozás megállapította tény, hogy a kapitány nem állt kábítószer vagy alkohol hatása alatt.
Most eljutottunk addig, hogy a hídon volt. A hajót pár hónapja adták át teljesen modern műszerekkel.
Mi történhetett?
Ha az utasok onnan látták a Hableányt, akkor a kapitány figyelmét más kötötte le, feltételezve, hogy nem szenved farkasvakságban, a látásával minden rendben.
De, ha nem is tökéletes a látása a műszerek előtte voltak, mindent mutattak, jeleztek! Tudom, hogy nagyon furcsa kérdés, de a kapitány kifogástalanul értett azokhoz a műszerekhez?
A vészjelző kikapcsolása azon a forgalmas útvonalon szabályok szerint engedélyezett, vagy csak a kikötés után lett volna az?
Ha a kapitány esetleg mással volt elfoglalva a bekapcsolt vészjelző akkor is riaszthatta volna, azt ki kapcsolta ki?
Még egy kérdés, jelzem laikus vagyok, a mögötte jövő testvérhajó műszerei milyen távolra “látnak”, észlelhették-e a helyzetet? Mert ha igen akkor vizsgálni kellene az ő felelősségüket is a mulasztás kérdésében, hiszen átúsztak az elsüllyesztett Hableányban és a vízben haldoklók felett és akár gázolhattak is! Mert siettek, mert menetrendjük volt, mert az utasaiknak a kikötő nyugalma kellett?
A kapitány felelős, a szállodahajókat üzemeltető társaság felelős, de a nyomozóknak az események láncolatát, minden darabkát össze kell rakni.
Addig viszont inkább azon kellene gondolkozni, hogy ezeket az ezer tonnás hajókat milyen külön biztonsági szabályokkal lehetne biztonságos közlekedésre kényszeríteni.
Namond
2019-07-05 at 23:17
Ez mind igaz. Mind a két társaság, mind a két kapitány felelős.
Engem azért az is érdekelne, hogy a Hableánynak milyen műszerei voltak.
A fekete doboza, ha volt, mit rögzített.
Ha nem volt fekete doboza miért nem volt?
Volt-e géptörése, az ütközés előtt?
Lehetséges, hogy a Viking Sigyn, autopilottal ment, az előre beállított útvonalon és sebességgel?
Melyik hajó engedélyezett útvonalán történt az ütközés?
A forgalmi központban nem követik a forgalmi eseményeket? Nem látják, hogy mi történik a Dunán?
Csak rádióhívás esetén avatkoznak be, egyébként meg lecsót főznek és ultiznak?
A Hableány vezetője miért nem rádiózott a forgalmi központba, jelezve a Viking Sigyn veszélyes előzési manőverét, biztonságos távolság be nem tartását?
A Hableány vezetője miért nem adott, szabályzat szerint hosszú hangjelzést a híd alá befutás előtt?
A Hableány vezetője miért nem engedte előre a Viking Sigyn-t?
Az ütközés is érdekes, két párhuzamos útvonalon haladó hajó ütközése esetén ellebegnek egymástól, ez nem eredményezi az elütött jármű 90 fokos elfordulását.
Ez akkor lehetséges ha az útvonalak szögben találkoznak és az ütközés az elől levő jármű, másik jármű felé eső oldala, hátsó negyedét, sarkát találja el.
Azaz, akkor ha a Hableány a Viking elé kanyarodott (az első tudósítások szerint).
Ha a Hableány el kanyarodott volna a Vikingtől, az ütközés tovább lökte volna, mint egy billiárd golyót.
Namond
2019-07-05 at 13:41
Lám-lám.
Csak kiderülnek dolgok, csak aztán nehogy az ellenkezője is kiderüljön.
És tessék mondani a IAS (Identification System), csak hang riasztást ad le, NINCS VILLOGÓ VÖRÖS FÉNYJELZÉS?
Amit nem lehet kikapcsolni?
Helyre állították már Jurij C telefonján a törölt képeket és videókat?
Lehet, hogy a Hableány van rajtuk?
Mikor és kinek küldte el őket?
ómió
2019-07-05 at 10:40
A fő, hogy “nem felelős”!
hozzaszolo
2019-07-05 at 10:11
Tetszenek ezek a tudósítások. Olvastam korábban olyat, hogy a kapitány nem volt ott. Most meg ő volt a kormánynál.
Ez egy kicsit olyan sajtó számomra, mint amikor szépen bemondják (Indonéziai katasztrófa), hogy ennyi, meg ennyi halott. Aztán meg vagy tízzel kevesebb, vagy más esetben sokkal többel. Tessék figyelni, nem csak a régi könyvet olvasni, (Biblia), nem csak Lázár támadt fel. Ma is vannak csodák, itt előttünk.
Van erre a sajtónak egy nagyszerű találmánya: AKÁR x halott..
Nahát
2019-07-05 at 09:08
“az azonban nem tudható, mivel foglalta el magát a tragédia pillanataiban” – Remélem, a hatóságok vizsgálják a szándékosság kérdését is. Sok jel mutat erre. A kapitányt megszondáztatták, nem ivott, nem drogozott.
Mátyás
2019-07-05 at 08:47
Tehát az összes hibát elkövette amit csak lehetett, ennek ellenére nem tartja magát bűnösnek.
Nagy Matyas
2019-07-05 at 08:21
A tanúk reakciói azt sejtetik, hogy a kapitány teljesen mással (a mobiljával) volt elfoglalva, vagy elaludt, … vagy … részeg volt.
Akármelyik is súlyos börtönbüntetés, kártérítés és a foglalkozásától való eltiltás kell, hogy legyen a büntetés a 28 vétlen áldozat halála miatt.
csakafidesz
2019-07-05 at 08:07
Ezek a nagy szállodahajók 3-4 egymás mellé kötve nemcsak a vizi utat torlaszolják el, hanem rontják Budapest világszép panorámáját is. Valamennyit ki kell tiltani az Árpádhíd alatti részről egészen le a Rákóczi hídig. Ott kiköthetnek, a Belvárosban nem!