A magyar cégeknek kedvező, precedens értékű döntés született az Európai Unió Bíróságán (EUB) az úgynevezett kamionkartell-ügyben – közölte a Schmidt Ügyvédi Iroda. Az EUB ítélete annak nyomán született, hogy az ügyvédi iroda által képviselt Tibor Trans Kft. keresetet terjesztett elő a Győri Törvényszéken szerződésen kívül okozott kárért való felelősség jogcímén a DAF Trucks N.V. kamiongyártó cég ellen. A kereset szerint a kartell miatt a Tibor Trans a piaci árnál csak drágábban tudott kamionokat vásárolni. Az ügyben a Győri Ítélőtábla fordult az Európai Unió Bíróságához.
Az EUB ítélete megerősítette, hogy a károsultak érvényesíthetik igényüket azon ország bírósága előtt, amely országban a torzított piaci árakat alkalmazták, és ahol a kár bekövetkezett – írta a kamionkartell.hu-ra hivatkozva a Mandiner. Az ítélet szerint nincs jelentősége annak, hogy melyik kartelltagtól vették a kamiont, mivel bármelyik kartelltag perelhető. Annak sincs jelentősége, hogy milyen szerződéses konstrukcióban vásárolták a járműveket, gyakori védekezés volt ugyanis, hogy a kamionokat lízingelték, így jogilag nem a lízingbe vevő a tulajdonos, tehát nem őt érte a kár. A valóság ezzel szemben az, hogy a lízingbe vevőt érte a kár, hiszen a lízingbe adó a kartellel megnövelt árakra csak rátette a saját hasznát.
Elmarasztalták a nagy gyártókat
Az EUB határozatában kartellezésért elmarasztalta az MAN, a Daimler, az Iveco, a Volvo és a DAF kamiongyártót, mivel 1997. január 17-től például a hat és tizenhat tonna közötti tömegű tehergépjárművekre, valamint a tizenhat tonnánál nehezebb tehergépjárművekre, a merev és vontató tehergépjárművekre az EGT-ben alkalmazott árazásra és bruttó áremelésekre összehangolt megállapodásokat kötöttek. Mivel az EUB minden kérdésre egyértelmű választ adott, a kártérítési perek folytatódhatnak, a pereket ugyanis fel kellett függeszteni addig, amíg nem születik döntés a Tibor Trans ügyében; ez történt Magyarországon, Lettországban, Litvániában és Lengyelországban is – írta közleményében az ügyvédi iroda.
Tizenöt évig egyeztették az áraikat
A kamionkartellnek nevezett ügy egy hatalmas gazdasági botrány, ami az európai teherautó-gyártókat érintette, a nagy gyártók mindegyike benne volt: a DAF, az Iveco, az MAN, a Mercedes (Daimler), a Renault, a Scania és a Volvo egyaránt. Néhány éve kiderült, hogy az említett gyártók tizenöt éven át rendszeresen egyeztettek, és egymáshoz igazítva, magasan tartották az áraikat, így nem lehetett árverseny; egymás között osztották le, hogy mennyiért adják a teherautókat és a vontatókat.
Forrás: Mandiner; Fotó: newmobility.news
Facebook
Twitter
YouTube
RSS