Nem veszi drágábban Magyarország az AMRAAM rakétákat az Egyesült Államoktól. Az államközi beszerzéseknél az árképzést nem szabad leegyszerűsítő módon kezelni és annak eredményeit rosszindulatú hangulatkeltésre használni – írja a Honvédelmi Minisztériumra hivatkozva a Magyar Nemzet.
Magyarország kormánya a Zrínyi 2026 Honvédelmi- és Haderőfejlesztési Program részeként ajánlatot kért az Egyesült Államok kormányától légiharc- és légvédelmi feladatra egyaránt használható AMRAAM rakéták, kiegészítő berendezések és szolgáltatások beszerzésére. Az eljárás részeként, az amerikai külügyminisztérium engedélyezte az export lehetőségét, és arról a védelmi együttműködési ügynökség (DSCA) útján augusztus 27-én értesítette a kongresszust. Az erről a mozzanatról kiadott amerikai közlemény alapján a magyar sajtóban több híradás is napvilágot látott. Ezek közül az Index augusztus 30-i cikkének címe, és állítólagos olvasói megkeresések alapján publikált feltételezései hamis színben tüntetik fel a magyar légtérvédelmi képesség helyreállítása szempontjából kulcsfontosságú készülő beszerzést.
A cikkíró alapvető hibát vét azzal, hogy az amerikai közleményben szereplő – és hangsúlyozottan csak becsült – keretösszeget egyszerűen leosztja a beszerzésre tervezett rakéták mennyiségével és ebből von le következtetést a rakéták darabárára vonatkozóan. Teszi ezt annak ellenére, hogy a közleményben világosan jelzik: nemcsak a rakétákról, hanem javítókészletekről, rejtjelező-, kommunikációs biztonsági és navigációs berendezésekről, szoftverekről, dokumentációkról, kiképzésről és sok más járulékos elemről is szó van, melyek jelentős tételt képeznek egy ilyen tranzakcióban. Az amerikai közleményben 8 soron keresztül sorolják ezeket, amire az Index csak elnagyoltan utal.
Ezzel a leegyszerűsítő eljárással legfeljebb egy „fajlagos darabárat” lehet kiszámítani, mely beszerzésről-beszerzésre jelentős eltéréseket mutathat. Ha a szerző a DSCA oldalán szintén fellelhető, más AMRAAM-exporttal kapcsolatos közlemények esetében is megtette volna a leosztást, akkor láthatta volna, hogy a magyar esethez képest vannak alacsonyabb és magasabb „fajlagos darabárak” is, az adott üzlet sajátosságai függvényében. Ezzel kapcsolatban figyelembe kell venni azt is, hogy az Egyesült Államoktól történő legtöbb védelmi célú beszerzés esetében a tranzakció nem közvetlenül a gyártó cég és a vásárló ország között történik, hanem minden esetben államközi megállapodás keretében. A rakéták végleges árát az amerikai kormány illetékes ügynöksége határozza meg egy szabályozott és transzparens beszerzési eljárás keretében és az nem képezi további egyeztetések tárgyát.
A cikkíró harmadik szarvashibája pedig a Wikipédia AMRAAM-szócikkére hivatkozás. Az abban található mintegy 400 ezer dolláros darabár másfél évtizeddel ezelőtti állapotokat tükröz, nem számol az inflációval és az azóta gyártásba került jóval korszerűbb eszközök megemelkedett árával.
Az elmúlt időszakban az Index már nem először kelt indokolatlanul feszültséget olvasói körében haderőfejlesztési programok tekintetében. Ténykedésükből az a következtetés adódik, hogy a nyilvánosan rendelkezésre álló források, szakmai publikációk tanulmányozására sem veszik a fáradtságot, azaz ténykedésük az újságírói munka alapvető szakmai-etikai követelményeinek sem felel meg ebben a tekintetben.
A valótlan állításokkal szemben a kormány mindent megtesz a Zrínyi 2026 programban szereplő beszerzések leghatékonyabb megvalósítása érdekében, figyelembe véve az országvédelmi képességeket és az azok kialakításához szükséges anyagi források ütemezését
– olvasható a Honvédelmi Minisztérium közleményében.
Forrás: Magyar Nemzet; Fotó: MTI/EPA/Dzson Hon Kjun
Facebook
Twitter
YouTube
RSS