A Gyurcsány-párt közleményben tudatta, hogy a működésképtelenség határán van a vonatközlekedés Pest megyében. A szomorú hangvételű írásban a tömeges munkahelyi késés és a becsengetés után érkező diákok vízióján kívül megjelenik a Demokratikus Koalíció zseniális ötlete arra vonatkozóan, hogy a sanyarú és tarthatatlan helyzetet hogyan és miként lehetne megoldani. A megoldás kézenfekvő: ellenzéki összetételű közgyűlésre van szükség ahhoz, hogy ne késsenek a vonatok.
A Demokratikus Koalíció szerint teljesen nyilvánvaló, hogy a MÁV az előttünk álló hónapokban is képtelen lesz ellátni a feladatát. Minderről közleményt adtak ki, ebben pedig azt vetítik előre, hogy maradnak az állandó késések és fennakadások, sőt, “Pest megyeiek ezrei és tízezrei fognak elkésni a munkahelyükről és az iskolából”. Hozzáteszik: hiába megy ez így évek óta, Pest megye fideszes közgyűlése látványosan hallgat. Az MTI-nek eljuttatott vasárnapi írásukban arra is kitérnek, hogy “ha a kormány nem tesz semmit, akkor a Pest Megyei Közgyűlésnek kell nyomást gyakorolnia”, de ehhez ellenzéki összetételű közgyűlésre van szükség.
Gyurcsányék nem viselték mindig ennyire szívükön a vasút sorsát.
Mint ismert: a magyarországi szárnyvonalak személyforgalmának megszüntetésére a Gyurcsány-kormány kezdeményezésére került sor. Kóka elképzelései között eredetileg nem csupán a vasútvonalak személyforgalmának felszámolása, hanem regionális vasúti társaságok szervezése, a MÁV adminisztrációs személyzeti létszámának csökkentése, illetve a vasút- és a busztársaságok közötti verseny korlátozása is szerepelt, ám ezek közül csak a vasútbezárás jutott el később a megvalósítás szakaszába. A kormányzat a mintegy 500 kilométernyi vasútvonal bezárásából körülbelül 6-7 milliárd forint megtakarítást remélt, azonban azt a későbbiekben nem sikerült tisztázni, hogy a 2007-es vasútvonal-bezárások eredményeztek-e megtakarítást a MÁV számára. Később, 2009-ben a Bajnai-kormány is bezáratott néhány vasútvonalat. Abban az időben azt hangoztatták, hogy a vasút is csak egy szolgáltatás a sok közül, így azt leginkább piaci alapon kellene biztosítani. Ez pedig azt jelentette, hogy ha kevés az utas egy adott vonalon, akkor azt be kell zárni. Ez meg is történt: 2007 márciusában 14, 2009-ben 25 szárnyvonalat zártak be, amelyek főként kisvárosokat, kistelepüléseket kötöttek össze a nagyobb vasúti csomópontokkal. Ezt pedig a MÁV Cargo privatizációja követte, ami a Gyurcsány-kormány egyik legszégyenletesebb kiárusításaként kerülhet be a történelemkönyvekbe, a MÁV szállítmányozási cégét ugyanis áron alul adták osztrák kézbe.
Fotó: MTI/Ujvári Sándor
Facebook hozzászólás
Facebook
Twitter
YouTube
RSS