Megdöbbentőnek és elkeserítőnek nevezte Zsigmond Barna Pál országgyűlési képviselő azt a hangvételt, amely egy közismertté és közkedveltté vált erdélyi magyar termékkel kapcsolatos botrányt kíséri. A volt csíkszeredai főkonzul a 888.hu-n megjelent írásában elemezte azt a helyzetet, amely a Csíki Sör Manufaktúra szervezte, a legutóbbi hétvégén megrendezett eseményt, majd az azt követő hangulatkeltést jellemezte.
A gyár vezetése nyereményjátékokkal, Edda-koncerttel csábította a bulijára az érdeklődőket, végül azonban sokkal többen keltek útra és érkeztek meg a Csíkszereda melletti helyszínre, mint amennyit a rendezők fogadni tudtak volna; a megyeszékhely körüli utak bedugultak, ami sokakat bosszantott. A szervezők elnézést kértek az érintettektől; mint írták, alulbecsülték az érdeklődők számát. Sokan voltak ugyanakkor azok is, akik bár nem voltak érintettek a tumultusban, a közösségi felületeken mégis olyan véleményeknek adtak hangot, hogy a magyarok, székelyek ilyenek: ingyen sörért összegyűlnek, de nemzeti kérdésekben pedig nem tudnak összefogni. Írásában Zsigmond Barna Pál rámutatott, hogy ez helytelen megközelítés, mert a Csíki Sör önmagában is hívószó, minden ízében erdélyi magyar termék, és ezt is hirdeti magáról. A jól eltalált marketingnek köszönhetően Erdélyben sokaknak presztízskérdés, hogy ki issza a manufaktúra termékeit, és ki a multicég által előállított, román nevű terméket. A volt csíkszeredai főkonzul rámutatott, hogy ő azért is kedvelte meg a kisebbik csíki sört – túl azon, hogy szereti –, mert sikeresen épített a sokak által támadott nemzeti alapú bizniszre. És ez nem etnobiznisz, mert a Csíki Sör magyar, és a magyar közösséget célozza meg. Megnevezésében, logójában, címkéjében mindenhol ott volt, van a valós kétnyelvűség. A nagybetűs és apró betűs, valós, igazságos, azaz tényleges kétnyelvűség. Hagyományra hivatkozott, magyar büszkeségre apellált. Sokak szerint ez nem jó irány, merjünk inkább kicsik lenni, ne sértsünk meg másokat – írta Zsigmond Barna Pál.
Mindenkit arra biztatok: használja, sőt használja ki ezt a típusú nemzeti dimenzióra is építő üzleti lehetőséget. Ha tetszik, makroszinten patrióta gazdaságpolitikát értőnek és követőnek mondanánk. Gazdagodjon abból, hogy magyarul is megnevezi termékét. Kiír mindent magyarul, nemcsak a nagybetűs részt, hanem a kisbetűst is. Tartsa fontosnak a magyar hagyományok bemutatását, ne akarjon székelyből vagy magyarból románt vagy nemzetközit csinálni. Legyen korszerűen, büszkén és tisztelettudóan, okosan magyar. Mert a Csíki Sör a románok körében is népszerű. És ha egyre többet használjuk a magyar nyelvet a kereskedelemben is, ha aszerint választunk terméket, szolgáltatót, kereskedőt, hogy mérlegeljük, hogy kapunk magyar nyelvű tájékoztatást is, akkor hozzájárulunk önbecsülésünkhöz. Persze nem szabad visszaélni a nemzeti dimenzióval. A magyarnyelvűség mellett kell a jó minőség és a jó ár. De miért van az, hogy a Csíki Sör saját maga által is beismert szervezési hibája miatt mi, magyarok kígyót-békát kiáltunk sajátjainkra; a vörös csillagos multinak, aki a Csíki Sör által kreált etnikai dimenziók átjárta piaci viszonyok között is csak alig használja a magyar nyelvet, vagy ha igen, akkor a maghiart, mindig megbocsájtunk. A multi másik sörének neve, a Ciuc (Csík román neve) megnevezés miért nem sérti nemzetféltő testvéreink önérzetét? Ha nem ideologizálunk és egyszerűen jobban ízlik, hát azt is lehet inni, de ideológia nélkül. Nem kell mindenkinek a sörhöz feltétlenül ideológia, ahogy a flekkenhez vagy a kolbászhoz sem. De ha már csinálunk (és én ide tartozom), akkor legyünk következetesek
– fejtette ki gondolatait a Fidesz országgyűlési képviselője.
Vezető erdélyi politikusoknál is népszerűbb már a Csíki Sör Manufaktúra vezetője
Az Erdélyi túrák nevű Facebook-csoport készítette azt a felmérést, amelynek eredménye szerint a Csíki Sör Manufaktúra vezetője, Lénárd András a felkeresések, megtekintések száma alapján lényegesen népszerűbb szereplő a közösségi oldalon olyan helyi politikusoknál, mint Kelemen Hunor, az RMDSZ ügyvezető elnöke, vagy Borboly Csaba, a Hargita Megyei Tanács elnöke.
Forrás: 888.hu; Vezető kép: Székelyföld.ma
Namond
2019-10-05 at 01:21
Zsigmond Barna Pál országgyűlési képviselő szerint a Csíki sör egy közismertté és közkedveltté vált erdélyi magyar termék.
Zsigmond Barna Pál biztos nem sörissza paskó, a Csíki sör nem túl esztétikus, nem túl jó ízű, nem túl jó minőségű.
Zsigmond Barna Pál pedig nem túl jó országgyűlési képviselő.
Mi köze van egy másik ország piaci ügyeihez?
Az Opel Corsa eladásokkal nem akar foglalkozni?
Csak nem résztulajdonos a csíki sörmanufaktúrában?
Opel részvénye nincs?
Tarr Ferenc
2019-10-05 at 11:52
“a Csíki sör nem túl esztétikus, nem túl jó ízű, nem túl jó minőségű.” Ez mindent elmond önről, kedves provokatőr!!! “Másik ország piaci ügyei”? Hibbantkám! AZ erdélyi magyarok ügyéről van szó- na persze, eg sunyi, gerinctelen, júdás honnan értené, érezné ennek a jelentőségét???
Namond
2019-10-06 at 13:05
Tarr Ferenc, Nyuszi-muszi,
Két éve még a Csíki sör zavaros, savanyú volt, erősen hasonlított a kvaszra és sörnek túl drága.
Egy nem túl jó sör piaci marketingje NEM magyar ügy.
Még ha sunyi, gerinctelen módon annak is szeretné láttatni néhány hibbant gazember.
olszal
2019-10-04 at 09:23
Yesss Sir!
Tehetős Totó
2019-10-04 at 06:36
Egy kereskedelmi jutalomjáték, nem hasonlítható össze egy kegyeleti eseményhez. Előbbi a sikerről szól, az Út völgye meg a, most már folyamatos politikai vereségeinkről. Inkább elmentünk bulizni a MIEINKKEL,int megaláztatni magunk az ELLENSÉGEINK TŐL.