Lezárult a nyomozás a Hableány katasztrófájának ügyében; hamarosan pont kerülhet a nemzetközi sajtót hónapok óta lázban tartó ügy végére – közölte Pál Adrián ezredes a BRFK kedd reggeli sajtótájékoztatóján. A főkapitány bűnügyi helyettese beszámolt arról is, hogy továbbra is keresnek egy holttestet, ugyanakkor hozzátette: az áldozat megtalálásának esélye “napról-napra kisebb”. Elmondta azt is, hogy a Viking Sigyn kapitánya nem törölt adatokat a telefonjáról, és a kabinban tartózkodott a baleset idején. Cáfolta azt a sajtóértesülést is, miszerint Jurij C. tudatmódosító szerek hatása alatt állt volna. Újságírói kérdésre az ezredes ugyanakkor elmondta, hogy bár a hajó minden biztonsági berendezéssel fel volt szerelve, az egyik ilyen le volt némítva a baleset idején, mivel ellenkező esetben a sűrű hajóforgalom miatt folyamatosan jelzett volna. Vélhetően ez a megtévesztő jelzőhang zavarhatta az ukrán kapitányt, ezért némíthatta le a baleset előtt. Részletek a videóban!
A Viking Idun kapitánya is bajban lehet
A főkapitány helyettesének bejelentése szerint a Hableány nevű városnéző hajót elsüllyesztő Viking Sigyn kapitánya, a letartóztatásban lévő Jurij Csaplinszkij ügye mellett külön eljárásban vizsgálják a testvérhajó, a Viking Idun kapitányának felelősségét is, mivel a szakértők szerint utóbbi jármű az ütközés után áthajtott a helyszínen, de nem állt meg segítséget nyújtani. A nyomozás adatai szerint Csaplinszkij nem fogyasztott alkoholt vagy más tudatmódosító szert, és a helyét sem hagyta el a baleset idején. Az ezredes ugyanakkor elmondta, hogy bár a hajó minden biztonsági berendezéssel fel volt szerelve, az egyik ilyen le volt némítva a baleset idején, mivel ellenkező esetben a sűrű hajóforgalom miatt folyamatosan jelzett volna. Vélhetően ez a megtévesztő jelzőhang zavarhatta az ukrán kapitányt, ezért némíthatta le a baleset előtt. Beszámolt még arról is, hogy kihallgatása során a kapitány azt mondta: egyszerűen nem vette észre a Hableányt, mielőtt átgázolt a kisebb hajón, és elsüllyesztette azt. Öt hónappal a huszonnyolc halálos áldozatot követelő tömegszerencsétlenség után lezárta a nyomozást a rendőrség a Hableány katasztrófája után Jurij Csaplinszkijt egy rendbeli vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlanságból elkövetett veszélyeztetésének vétségével és harmincöt rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának bűntettével gyanúsítják.
A vizsgálat kiderítette, hogy a Hableány és a Viking Sigyn kapitány nem kommunikáltak egymással, holott ez kötelező lett volna, illetve az is világossá vált, hogy Csaplinszkijnek ha vizuálisan nem is, de a radaron észlelnie kellet volna a kisebb hajót, és így elkerülhette volna a balesetet. Ennek a radarnak a jelzőhangja azonban le volt némítva, mivel az a fokozott hajóforgalom miatt folyamatosan riasztott.
A baleset idején egyébként a Viking Sigyn kormányállása két méterrel alacsonyabban volt a szokásosnál a dunai hidak alatti manőverezéshez; valószínűleg ez okozhatta, hogy Csaplinszkij nem érzékelte a nagy hajót jobbról előző Hableányt, az ukrán kapitányt egy utas figyelmeztette az ütközésre.
A Hableány kapitányának felelősségét is vizsgálták
Újságírói kérdésre Pál Adrián ezredes elmondta: a nyomozás során vizsgálták a Hableány kapitányának felelősségét is, azonban az ő részéről nem merült fel terhelő bizonyíték, így az ő felelősségét nem állapították meg. A főkapitány helyettese cáfolta azt a sajtóértesülést is, miszerint releváns kérdés lett volna a Hableány matrózainak száma. Mint elmondta, a matrózok száma nem befolyásolta a baleset során történteket.
Fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu
Vesalius
2019-10-21 at 08:24
Kicsit hasonlít a jereváni rádió híreire: nem a Hableány előzte a nála gyorsabb szállodahajót, hanem fordítva. Namost akkor: a többi állítás is hasonló pontosságú?
Namond
2019-10-15 at 17:13
A cikk szerint “Csaplinszkij nem érzékelte a nagy hajót jobbról előző Hableányt”- ez komoly?
Vajon az érzékelés fordítva, hogy volt?
Az előzés nem elébe vágással, hanem hátulról történik, nem de?
Pál Adrián ezredes szerint “Hableány kapitányának felelőssége” nem merült fel … és … nem releváns kérdés lett volna a Hableány matrózainak száma.”
Ez erősen részrehajló, Panoráma-dokk Kft-t a felelősök köréből kizáró vizsgálat volt.
Ha még a Hajóroncsot is megsemmisítették, nemzetközi bíróságnál, elégtelen nyomozás, bizonyíték hiányában, azok megsemmisítése miatt is bukik a magyar bíróság ítélete.
Nem hiszem, hogy a Viking társaság simán lenyel milliárdos kártérítési igényt megalapozó koncepciós eljáráson alapuló ítéletet.