Újabb szoftverhibát talált a Boeing vállalat a 737 MAX típusú gépein, amelyeket tavaly márciusban kivontak átmenetileg forgalomból két ilyen utasszállító katasztrófája után.
A gyártó pénteken adott tájékoztatást az újabb szoftverhibáról. Egy olyan programmal akadtak gondok, amely nyugtázza, hogy jól működnek a gép kulcsfontosságú rendszereinek működését figyelő monitorok. Az újabb hiba észlelése hátráltathatja a gépek újbóli forgalomba helyezésére irányuló erőfeszítéseket. A gyártó közölte, hogy végrehajtja a szükséges szoftverfrissítéseket, és a változtatások megtétele érdekében együttműködik az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatallal (FAA). A legfontosabbnak azt tartja, hogy a Boeing 737 MAX gépek újra biztonságosak legyenek, és megfeleljenek minden követelménynek, mielőtt újra a levegőbe emelkednének.
A Boeing 737 MAX típusú gépeket tavaly márciusban vonták ki átmenetileg a forgalomból, miután 2018 októberében lezuhant az indonéziai Lion Air légitársaság ilyen típusú gépe, majd öt hónappal később balesetet szenvedett az etióp légitársaság egy ugyanilyen repülője is. A két katasztrófában 346 ember vesztette életét. Az indonéz nyomozók tavalyi októberi jelentésükben megállapították, hogy a Boeing nem vette kellőképpen figyelembe a 737 MAX típusú repülőgépébe beépített vezérlő szoftver kialakításában rejlő esetleges kockázatokat, és ez, valamint a pilótahibák és a karbantartás során feltárt hiányosságok vezettek az indonéziai Lion Air légitársaság gépének 2018. októberi katasztrófájához. A jelentés készítői szerint a repülőgép átesésvédelmi rendszere (MCAS) automatikusan lenyomta a gép orrát, és a pilóták így szinte elvesztették az irányítást a gép felett.
A szakértők azonban régebb óta figyelmeztettek, miszerint a Boeing által felvásárolt egykori konkurens, a McDonnell Douglas cégcsoport részéről érkező vállalati kultúra időzített bomba lehet a Boeing számára. A McDonnell Douglas ugyanis piaci okok miatt a típusfejlesztések helyett a régebbi repülőgéptípusok áttervezése mellett tette le üzleti stratégiájában a voksát. A felvásárlás után az új cégben bekövetkezett menedzsmentbeli változások közvetett eredményeképpen, immár a Boeing, új típus tervezése helyett a fél évszázada gyártott 737-es sorozat áttervezése mellett döntött. A gép azonban számos ponton nem felelt meg a kor követelményeinek, amelyek átalakítása azonban rontotta a szerkezet repülési tulajdonságait, tragikus módon pedig ezeket kívánták ellensúlyozni a Boeing mérnökei szoftveres úton.
Forrás: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS