Mivel Karácsony Gergely főpolgármesternek eddig csak a haverok pozícióba juttatására és pénztárcájuk kitömésére volt ideje, egyelőre nem látszik, mi valósul meg az ellenzék Budapest-programjából – derült ki abból a PestiSrácok.hu szerkesztőségében lezajlott beszélgetésből, amelyen Fürjes Balázs, a Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár és Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója is részt vett. Fürjes Balázs úgy vélte, általánosságban is igaz, hogy az unió nagyvárosaiban a baloldal felé lejt a pálya, Demszky Gábor példájából pedig itthon is azt a tanulságot szűrhetik le az ellenzéki pártok, hogy közepes kommunikációval és semmittevéssel akár többször is választást lehet nyerni. Vitézy Dávid többek között arról beszélt, hogy az elektromos buszok beszerzése a dízelek helyett egy helyes cél, de ezt nem szabad szembeállítani a kötöttpályás közlekedés fejlesztésével. Mint kifejtette, Budapest villamos-nagyhatalom: a főváros jelképe éppúgy lehetne a sárga villamos, mint Londonnak az emeletes buszok.
A PestiSrácok.hu szerkesztőségében láthattuk vendégül Fürjes Balázst, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkárt, és Vitézy Dávid közlekedési szakembert, a BKK korábbi vezérigazgatóját, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum megbízott főigazgatóját, akit nemrég a főváros és az agglomeráció kormányzati fejlesztését koordináló Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatójává neveztek ki. A beszélgetés során, amelyről videós összefoglalónk is készült, többek között az új budapesti városvezetés eddigi teljesítményéről, a fővárosi közlekedés jövőjének irányairól és a közparkfejlesztésekről is szó esett.
Türelem, Karácsonynak még csak a haverokra és a pénzosztásra jutott ideje
Szarvas Szilveszter, a PestiSrácok.hu főszerkesztő-helyettese elöljáróban arra kérdezett rá, lejárt-e már a száz napos türelmi idő Karácsony Gergely nemrégiben megválasztott főpolgármesternek, azaz meg lehet-e már ítélni, mit valósított meg ígéreteiből, mit tett, vagy éppen nem tett az elmúlt hónapok alatt. Fürjes Balázs úgy vélte, azért is érdemes még türelmi időt adni az új főpolgármesternek, hiszen az érdemi munka még nem kezdődött el a városházán; az elmúlt időszakra sokkal inkább volt jellemző a hatalmi osztozkodás és pénzosztás. Mint kifejtette, Budapesten megduplázódott a városvezetők száma, felduzzasztották a politikai kinevezettekkel – a haverokkal – a bizottságokat, akik megemelt fizetésért végezhetik munkájukat. Ugyanakkor úgy vélte, a költségvetés elfogadása után fog feketén-fehéren kiderülni, milyen ígéreteket fog Karácsony betartani.
Az államtitkár megjegyezte: olyan figurák bukkantak fel a városháza környékén, mint Draskovics Tibor, akit a BKK élére nevezett ki Karácsony Gergely, és aki nagy részben felelőssé tehető a devizahiteles ügyekért, a magyar családok eladósodásáért, ráadásul belügyminiszterként számtalan zavaros ügy kapcsolódik a nevéhez. Ezek a kinevezések nem sok jóra engednek következtetni a jövőt illetően. Ugyanakkor Fürjes Balázs úgy vélte, Karácsony a népszerűségvesztés miatt sem tehetné meg, hogy gátat szabjon a korábban elindított és a kormány által támogatott kezdeményezéseknek, de a kormány ennek ellenére nem fog olyan programot megvalósítani, amit a választók által megszavazott jelenlegi főpolgármester nem támogat. Mint megjegyezte, összességében a Fidesz-KDNP tizennégy évet töltött kormányon, tizennégy évig fejleszthették a fővárost és sosem hagytak semmit torzóban. Reményét fejezte ki, hogy az új fővárosi vezetés sem fog félkész projekteket hagyni maga után.
Fürjes Balázs kiemelte: szerinte még nem döntötték el a városházán, hogy valóban vezetni akarják a fővárost, komolyan gondolják saját programjukat, vagy marad a virtuális világ és a kommunikáció. Mint megjegyezte, általánosságban is igaz, hogy az unió nagyvárosaiban a baloldal felé lejt a pálya, Demszky Gábor példájából pedig itthon is azt a tanulságot szűrhetik le az ellenzéki pártok, hogy közepes kommunikációval és semmittevéssel akár többször is választást lehet nyerni.
Budapest villamos-nagyhatalom
A beszélgetésben szóba került, hogy a kormány Budapest-koncepciójának középpontjában olyan elemek állnak, mint a közlekedés, vagy az olyan zöld közparkfejlesztések, mint az Észak-Csepelen, a Népligetben, a Hajógyári-szigeten, vagy esetlegesen a Gellért-hegyen megvalósuló projektek. Portálunk kérdésére Vitézy Dávid arról beszélt, hogy az elektromos buszok beszerzése a dízelek helyett egy helyes cél, de ezt nem szabad szembeállítani a kötöttpályás közlekedés fejlesztésével. A közlekedési szakember kifejtette: Budapest villamos-nagyhatalom, a főváros jelképe éppúgy lehetne a sárga villamos, mint Londonnak az emeletes buszok. Felidézte: történelmi bűn volt a ’70-es években a belváros villamos-közlekedésének felszámolása; egy korabeli felvételen Baló György kezdő riporterként még azt is elmagyarázta, miért kell felszámolni a Rákóczi úton a villamost, és miért a progresszió megjelenése, hogy faltól falig leaszfaltozzák a belvárost. Mint megjegyezte, még a 4-es metró tervezése kapcsán is felmerült további villamosvonalak felszámolása, holott az európai, és ehhez igazodva a magyarországi trendek is a kötöttpályás közlekedés elsőbbségét hangsúlyozzák. A közlekedési szakember portálunk érdeklődésére kitért arra is: véget kell vetni annak a tendenciának, hogy a belváros a turistáké, korlátot kell szabni a belvárosi lakások Airbnb-esedésének, ahogyan a belváros kulturális kiürülésének is.
A beszélgetés során elhangzott, hogy ugyan Budapest és az agglomeráció fő fejlesztési iránya a kötöttpálya, ezen belül azonban a vasútban vannak még jelentős, eddig ki nem aknázott lehetőségek. Emellett a hév-vonalak felújítása és bővítése jelenthet komoly előrelépést a közlekedésben, egyebek mellett úgy, hogy a déli hév-vonalak metrókapcsolathoz jutnának a Kálvin téren, és hosszabb távon a déli hév-vonalakat és a szentendrei hév vonalát is összekapcsolják. Ezekre a fejlesztésekre többek között a 2021-2027-es uniós költségvetési ciklus forrásaiból különítenének el, hiszen erről már 2018-ban kormánydöntés született.
Nem a jelenlegi tulajon fog múlni a reptér jobb közlekedése
Fürjes Balázs és Vitézy Dávid arról is beszélt, hogy állatorvosi ló a Gyurcsány-kormány reptéri privatizációja. Mint elhangzott, az eladósított ország, a kifosztott államkincstár arra késztette a kétségbeesett MSZP-SZDSZ kormányt, hogy pénzzé tegye a családi ezüstöt, azaz privatizálja a még meglévő állami vállalatokat. Ennek esett áldozatául a Liszt Ferenc repülőtér is, mivel a privatizáció során az állam minden jogáról lemondott. Mára az a helyzet alakult ki, hogy miközben a külföldi tulajdonosok Európában a legnagyobb profitot veszik ki az üzemeltetésből, a legkevesebbet költik a reptérre, így nem érdekeltek a vasúti közlekedés megoldásában sem. Ugyanakkor a tervek szerint a Budapest-Monor viszonylaton közlekedő vasút vonalán létesítenek kitérő vágányt, így a húsz percenként érkező vonatok biztosíthatják a gyors kapcsolatot a fővárossal.
Forrás: PestiSrácok.hu; Vezetőkép: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS