Úgy érzem, hogy az új (Gyurcsány volt államtitkára által vezetett – a szerk.) háziorvosi kamara és a kormány közti politikai különbség miatt a háziorvosok a senki földjére kerültek, a fb-csoportokban és egyéb csatornákon a háziorvosok közössége nagyon csalódott, elégedetlen és fél – hívta fel a figyelmünket olvasói levelében egy névtelenséget kérő szegedi családorvosnő. Hasonló kételyeit több más háziorvos is megosztotta a PestiSrácok.hu-val, ezekre az Operatív Törzs holnapi sajtótájékoztatóján igyekszünk majd választ kapni.
Az elmúlt napokban több, magát beazonosító, de a nyilvánosság előtt névtelenséget kérő háziorvos kereste meg levélben szerkesztőségünket, s mindannyian bizonytalanságról, megválaszolatlan kérdésekről számoltak be. Mint ismert, a kórházcsődökhöz vezető privatizációval és a vizitdíj-kórházi napidíj bevezetésével hírnevet szerzett Kincses Gyula, Gyurcsány Ferenc egykori egészségügyi államtitkára vezeti a múlt év végétől a háziorvosi kamarát. Kincses már a két hete heves médiakampányba kezdett, amelyben azt próbálta elhitetni a közvéleménnyel, hogy a kormány félrekezeli a járványt és nem tesz meg mindent annak megfékezése érdekében. Mindez persze nem jelenti azt, hogy minden kritika mögött politikai szándék állna, ezért is adunk most teret az aggódó háziorvosok felvetéseinek.
Többen közülük a 65 év fölötti kollégák kiesése okán nagy túlterheltségre és a rendelőkben megforduló potenciális vírushordozók kockázatára panaszkodtak leveleikben, de volt olyan doktor is, aki éppen azt hozta fel, hogy 65 évnél korosabbként nem tudja magát otthon igazán hasznossá tenni, pedig szívesen kivenné részét a telefonos-internetes tanácsadásból, vagy a szinte kezelhetetlen mennyiségben érkező recept igények teljesítéséből.
A több hosszabb-rövidebb levélből a szegedi doktornő tanulságos sorait emeljük ki, remélve, hogy az Operatív Törzs legalább részben megnyugtató választ tud majd adni a problémákra:
Mi dolgozunk az első vonalban és igyekszünk helytállni. Védőfelszerelelés és egyértelmű guideline nélkül is, amíg bírjuk. Csak ez a kettős kommunikáció nagyon fájó. Én boldogan segítek, de mikor már a gyesen lévő kolléganőket hívják be ügyelni, az idős orvosokat pótolni, az már elgondolkodtató. (Én speciel önként jelentkeztem, mert a családom jófej, de nem lesz ez mindig így, a türelmük is elfogy és sokaknál az önkéntesség is elszállhat majd).
Úgy érzem, az orvos-beteg bizalom erősítésére kell fókuszálnunk, nem előnyös ezt megingatni. Ezért gondoltam, hogy írok Önöknek. Ha azt hallják az emberek, hogy nekünk kell(ett volna) gondoskodnunk a védőfelszerelésünkről, és mégis maszk nélkül látja az orvosát, óhatatlanul felmerül benne a kérdés, hogy én, az orvosa, gondatlanul veszélyeztetem az egészségét (Persze az orvos is ki van téve a megfertőződésnek…aztán továbbadja…a többit el lehet képzelni. )
A védőfelszerelésekről. Ami a COVID-19 ellen véd: FFP3 maszk, védőruha, védőszemüveg, kesztyű. Ezzel szemben a háziorvosok elvileg 50 db sebészi maszk átvételére jogosultak, melyet orvosi pecsét, aláírás ellenében a helyi mentőállomáson vehettek VOLNA át. Nekem például csak 40 db jutott már, valakinek harminc…hová lettek…senki nem tudja. Azt is megértem, hogy a kisebb falvakból nem érte meg 150 km-t autózni a maszkokért, így volt, aki nem vette át, ugyanakkor volt olyan kolléga, aki 90 kilométert ment, és nem kapott már semmit. Érthetetlen.
Azt is tudnia kell, hogy a sebészi maszk a viselőjét a vírus ellen nem védi. Maximum a beteget védi tőlünk. A legfrissebb eljárásrendben nekünk azért nem biztosítanak védőfelszerelést, mert elvileg nem kell találkoznunk COVID-19 gyanús beteggel, hiszen telefonon kérdezzük ki…de ez csak a papírforma, hisz a fertőzés az elején teljesen enyhe tünetekkel jár, nem tudhatjuk, ki fertőzött, ki nem. Sokszor a betegség nem teljesíti a tankönyvi előírásokat. Sérüléssel, szívpanasszal is bejöhet a rendelőbe pl. egy idős beteg, akinek a fia tegnap jött haza Németből’…és már el is kapta tőlem, el is kaptam tőle…óóó, nem folytatom.
Egyetlen esélyünk a fertőtlenítés. Meg az ismeretterjesztés, a legváltozatosabb fórumokon (Facebook, telefon, plakátok). De fertőtlenítőszerekből is hiány van. Nem lehet kapni, még iszonyú drágán sem. Egymástól szerezzük be a tippeket, hol lehetne még pult alól szerezni. Egymást támogatjuk, képezzük online, Facebookon.
A telefonos rendelés viszont egészen jól működik. Most meghozza a gyümölcsét, hogy én személy szerint Messengeren is tartom a kapcsolatot a betegeimmel (némely kollégám eddigi kifejezett rosszallására), tehát képeket fogadok és tanácsokat adok. A mi betegeink bíznak bennünk, hálásak az információkért, tisztában vannak azzal, hogy mi értük vagyunk. Rendszeresen tájékoztatom őket a maszkokról, biztatom, hogy kérdezzenek (inkább engem, mint a Google-t).
Én személy szerint kivételezettnek tartom magam, hogy azon az oldalon állhatok, amelyik segíteni tud és hálás vagyok a betegeimnek, hogy az évek alatt felépített szeretetteli, bizalmi kapcsolat meghozza gyümölcsét. Azt nem tudom megmondani, hogy az országban mindenhol így van-e ez. A veszélyhelyzet okozta frusztráció gyakran az orvosokon csattan, és ezt nehéz lehet kezelni. Főleg, ha az orvos is veszélyben érzi magát.
Vezető kép: Egy 65 évnél idősebb budai háziorvosnő ilyen, kézzel készített plakátokon figyelmezteti a körzetében lakó betegeket a veszélyre – de telefonon is áll a volt betegei rendelkezésére.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS