A közösségi oldalakon találkozhatnak az internetezők leginkább álhírekkel – közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatása alapján a hatóság kommunikációs igazgatósága kedden az MTI-vel.
A közleményben azt írták, hogy a kutatás szerint a legalább 16 éves magyar internetezők 53 százaléka saját bevallása szerint találkozott már álhírrel, 47 százalékuk elsősorban közösségi oldalakon, 23 százalékuk más weboldalakon. A megkérdezettek 60 százaléka belefutott már valamilyen károsnak mondott tartalomba az álhírektől, a pedofil tartalmaktól a rasszista, terrorizmusra, erőszakra, drogfogyasztásra buzdító anyagokig, mindezek közül pedig az álhíreket említették a leggyakrabban – tudatták. Hozzátették: a heti rendszerességgel öt vagy több közösségi oldalt látogatók 71 százaléka, a legfeljebb egy ilyen oldalt látogatók 41 százaléka találkozott már álhírekkel.
Az álhírek felismerését nem befolyásolta, hogy a válaszadó milyen és mekkora településen, mekkora családban él, gazdaságilag aktív-e, és alig volt releváns az iskolázottsága, a kora, az anyagi helyzete, a neme vagy az, hogy az ország melyik részén lakik – derült ki a kutatásból. A közleményben tudatták, hogy az Európai Bizottságnak a digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutatója szerint az Európai Unióban a magyarok látogatják legtöbbet a közösségi oldalakat. Az NMHH kutatása szerint a megkérdezettek 78 százaléka keresi fel a közösségi oldalakat kisebb vagy nagyobb rendszerességgel, 77 százalékuk legalább hetente használja a Facebookot, és minimum hetente aktívak is ezeken az oldalakon. A közösségi oldalt használók 51 százaléka nagyon aktív, azaz hozzászól, megoszt, saját tartalmat tesz ki szöveges vagy képi formában, és mindössze egytizedük szorítkozik ezek közül csak egyfélére – ismertették. Hozzáfűzték, hogy az internetezők 59 százaléka okostelefonról, 46 százaléka számítógépről, 9 százaléka tabletről keresi fel a közösségi oldalakat.
Az NMHH fokozott figyelmet fordít az álhírekre – írták -, többi között felhívást intézett a tartalom- és médiaszolgáltatókhoz a pontos, átfogó tájékoztatásért, a fiataloknak óratervet állított össze, a felnőtteknek támogatott online cikkeket ajánlott, a Bűvösvölgy-központok foglalkozásain edukálják a gyerekeket azok felismerésére. A megtévesztő online hírforrások ellenőrzése, szankcionálása azonban már nem a hatóság, hanem a rendőrség hatásköre. A felmérés 2019. november 18. és december 10. között online önkitöltős kérdőívvel, négyezer ember megkérdezésével készült.
Forrás: MTI, kiemelt kép: cnbc.com
Facebook
Twitter
YouTube
RSS