A Tiszai Vízirendészeti Rendőrkapitányság közigazgatási hatósági eljárást indított a 300 millió forintos beruházásban épült új kikötőnél feltorlódott uszadék ügyében – válaszolta megkeresésünkre a Jász-Nagykun Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányság. Ahogy arról a PestiSrácok feltáró riportja részletesen beszámolt, a most tavasszal Partfürdőn átadott gigantikus kikötő kivitelkezésénél mulasztások történhettek, ez lehet az oka annak, hogy bár a tervrajzokon még szerepelt úgynevezett terelő, a megépült kikötőtőről ez lemaradt. Ennek eredménye, hogy az első kisebb áradásnál óriási mennyiségű uszadék, szemét torlódott fel az úszóműnél, amit most kézi erővel és napi több százezer forintos költséggel, bérhajóval takaríttat el az üzemeltető önkormányzati cég. A probléma ráadásul ezzel csak részben megoldott, hiszen a szemét a part mentén úszik tovább, beterítve az átköltöztetett egyesületi kikötőt és a strandot is.
Mulasztás miatt áll a szeméthegy a Tiszán
Egy hete írtunk arról, hogy a Maros és a Tisza vízszint-emelkedése miatt balesetveszélyes helyzet alakult ki a Partfürdő-szakaszon. A Románia felől érkező uszadék óriási mennyiségben akadt fenn és torlódott fel Botka büszkeségén, a Tisza legnagyobb kikötőjén, méghozzá azért, mert arra nem építettek uszadék terelőt, így nem volt, ami elterelje, elvezesse az építmény felé úszó törmelékeket, szemetet.
Botka László kirakat-beruházása, amivel nagy elánnal büszkélkedtek mindenhol, így gyakorlatilag megbukott az első kisebb áradásba. Miközben a szakemberek, hozzáértők azon aggódnak, mi lesz, ha jön egy nagyobb árhullám és elszabadul a 700 tonnás acél úszómű, Szabó Bálint független önkormányzati képviselő azt kezdte firtatni, mégis mire költötték a 300 millió forint uniós támogatást, amit a kikötőre kaptak és hogyan lehetséges, hogy a létesítményről lemaradt az uszadékterelő, amikor az a tervrajzokon még szerepelt. Az a kérdés is joggal merül fel, hogy miként kapott így működési engedélyeket a létesítmény és az egyértelmű mulasztás költségeit, ami nem kevés, hiszen csak az uszadéktoló hajó bérleti díja napi több százezer forint. A kárhoz nyugodtan hozzá lehet adni azt is, épp, hogy elkészült s máris bontani kellett a kikötőt. Az északi stéget le is bontották, a bérlők hajóit, motorcsónakjait el kellett szállítani annak ellenére, hogy évi 260 ezer forintért bérlik a helyeket, amit nyilván már kifizettek.
Hatósági vizsgálatok és tetemes mentési költség, közpénzből
A hatalmas mennyiségű szemét, amit kvázi folyamatosan tologatni, terelni kell a vízen, hogy ne történjen nagyobb baj, a hatóságoknak is feladatot adott: a mentesítésbe a vízirendészettől, a katasztrófavédelmen át a vízügyi és közlekedési hatóságig mindenkinek akad bőven feladat. Megkeresésünkre a Csongrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője közölte, hogy a nagy mennyiségű feltorlódott uszadék eltávolítása az üzemeltető feladata. Azt már mi tesszük hozzá, hogy nem mellesleg a költsége is. Az üzemeltető pedig az önkormányzat tulajdonában álló Szegedi Rendezvény- és Média Központ Nonprofit Kft, amelynek ügyvezetője mind a mai napig állítja, szakszerűen lett elhelyezve az úszómű.
Botka beismerése: kell uszadékterelő az úszóműre
Érdekes… ugyanis elsőként Kozák Péter, az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság vezetője mondta ki az RTL Híradónak nyilatkozva, hogy az uszadék feltorlódás és a költséges mentés elkerülhető lett volna, ha uszadékterelőket építenek az úszóműre. Botkáék először másfajta tereléssel próbálkoztak és a városi honlapon megjelent cikk elmagyarázta, hogy a nagy szárazság az oka mindennek, illetve az utána jött nagy mennyiségű eső, ami mindenhonnan kimosta a szemetet, a Tisza sodorvonala ehhez a parthoz van közelebb, azaz azért is akad meg minden uszadék ezen az oldalon az árvizek idején. Persze azt is megígérték, hogyha a mostani extrém helyzetnek vége, akkor majd átalakítják a kikötőt úgy, hogy ez soha többé ne ismétlődhessen meg.
De miért utólag???
Ezt a kérdést hiába próbáltuk feltenni a polgármesteri hivatalnak, ahogy azt is, hogy ki és miként ellenőrizte az uniós pénz elköltését, és összesen mennyit kell most közpénzből költeni a hiba utólagos kezelésére. Ahogy azt már megszokhattuk, megkeresésünk süket fülekre talált és egyáltalán nem méltattak bennünket semmilyen válaszra. Botka László viszont kénytelen volt elismerni, hogy baj van, méghozzá a csodakikötővel. Beismerő vallomását a városi TV-ben tette, ahol azt mondta, kell terelő az úszóműre, de egyébként a probléma gyorsan és olcsón orvosolható. Azon nem lepődünk meg, hogy az önkormányzati fenntartású TV műsorvezetője azt már nem firtatta, hogyha ez olyan olcsó megoldás, akkor miért lett kispórolva, ki érte a felelős és mi a helyzet a kármentési költségekkel, mert az már mindennek mondható, csak nem olcsónak. Mivel a feltorlódott uszadék miatt balesetveszély alakult ki a Tiszán, ráadásul a helyzetet előidéző terelő hiánya az engedélyek kapcsán is felvet kérdéseket, ezért a közlekedési hatóságot is megkerestük, akik későbbre ígértek választ. Ez még nem érkezett meg, de úgy tudjuk, ők is vizsgálatot folytatnak az ügyben.
Az okos ember mások hibáiból tanul, az ostoba a sajátjából se
Ez pedig azért merül fel, mert Szegeden nem először próbálkoztak megalomán beruházással a Tiszán. A 2000-es évek elején egy négy emelet magas, futballpálya méretű, 1300 tonna tömegű úszóházat álmodott meg egy cég, amit Milleniumnak kereszteltek el. A Milennium úszóház a Tisza csodája lett volna, étermekkel, kaszinóval, szállodával, bárral, szórakozóhelyekkel és üzletekkel. Az akkor 600 millió forintos beruházáshoz az állam 75 millió forint támogatást, az MFB 275 millió forint hitelt adott. Mégsem lett belőle semmi.
Vagyis, ami felépült, azt is szét kellett darabolni és elszállítani a Tiszáról. Akkori tudósítások szerint már kész volt a szerkezete, amikor kiderült, hogy Szeged központjában egy ilyen hatalmas úszómű nem állítható fel, hiszen a feljárókkal kiegészülve annyira benyúlt volna a Tiszába, ami gátolja a hajózást. Akkor még időben gondoltak arra is, hogy mi lesz, ha viharban, vagy áradáskor az egész elszabadul. Végül akkor az ATIVIZIG megtagadta az engedélyek kiadását. Az ügyben büntetőeljárás indult. Az acélszerkezetet eltakarítani sem volt könnyű, darabolni kellett, mert egyben nem fért át a törökbecsei tiszai vízlépcsőn.
A vezető képet olvasónk küldte.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS