Az egyre intenzívebb figyelemfelkeltő kommunikáció miatt ma már többen mernek segítséget kérni a kapcsolati erőszak áldozatai közül – hangsúlyozta a Magyar Nemzetnek adott interjújában Boglacsik Tímea, a Családbarát Ország Nonprofit Közhasznú Kft. szakmai igazgatója. A szakértő szerint a járvány évében minden bizonnyal emelkedett az erőszakba torkolló kapcsolati konfliktusok száma, ugyanakkor folyamatosan és kiszámíthatóan elérhető volt az ellátórendszer, és nem fordulhatott elő, hogy ne tudtak volna segíteni, ha valakinek menekülnie kellett.
Boglacsik Tímea elmondta: a világjárvány okozta bezártság kapcsán óhatatlanul is megemelkedik a segélyhívó vonalakra érkező hívások száma, mivel a felfokozott állapotban sokkal inkább kialakulhatnak konfliktusok. Ugyanakkor a pandémia hatásai mellett annak is betudható a hívásszám-növekedés, hogy egyre több a kommunikáció ebben a kérdésben, és a szervezet is egyre hatékonyabban tudja felhívni a figyelmet arra, hogy van segítség, és a kapcsolati erőszak áldozatai éjjel-nappal elérhetik a telefonos segítséget nyújtó szolgáltatást.
A járvány alatt is folyamatos az áldozatok támogatása
A szakember elmondása szerint azt látni, hogy a járvány következtében elrendelt lezárások miatt általános emelkedés van a számokban világszerte.
Nemcsak Európában, de Amerikában és Ázsiában is hasonló tendenciák figyelhetők meg a pandémia okozta bezártság miatt, amikor sokkal könnyebben eszkalálódnak a konfliktusos helyzetek. A tavaly a megszokottnál is jobban, fokozottan ügyeltünk arra, hogy folyamatosan és kiszámíthatóan elérhető legyen az ellátórendszer
– fejtette ki Boglacsik Tímea a számok 2020-as emelkedése kapcsán, majd hangsúlyozta: a krízisközpontokban és menedékházakban, illetve az emberkereskedelem áldozatait fogadó átmeneti szállásokon folyamatos volt az ellátás; nem fordulhatott olyan elő, hogy ha valakinek menekülnie kellett, ne találtak volna neki olyan biztonságos helyet, ahol segítették volna őt az újrakezdéseben.
Növekvő hívásszámok, csökkenő látencia
Az igazgató elmondta: az elmúlt 4–5 évben folyamatosan emelkedő tendenciáról beszélhetünk. Nagyságrendileg 9000–9500 hívást kapnak ezekben az esztendőkben, és ehhez képest tavaly – a járvány évében – már 10 500-nál is több hívás érkezett – ismertette a szakember, aki szerint a figyelemfelhívó kampányok, és az egyre többféle szolgáltatás miatt az idén még többen tárcsázzák majd a segélyvonalat. A szervezet szakmai igazgatója örömét fejezte ki, hogy tapasztalataik szerint egyre inkább felismerték a szakemberek is: ha hozzájuk irányítják az áldozatokat, akkor azok valóban olyan támogatásban részesülnek, ami hosszú távon segítheti őket.
Összetett kérdésnek tekintem a tavalyi körülbelül 16 százalékos emelkedést a fogadott hívások számában. Egyrészt egy ilyen járványhelyzetben nyilván többen kérnek tőlünk segítséget, de nem fordulnának hozzánk, ha nem lenne meg az az évek óta felépített alapvető bizalom a szolgáltatás iránt, ami az előző évek eredményeinek kommunikálásának is köszönhető
– hangsúlyozta Boglacsik Tímea.
Varga Judit is az ügy mellé állt
Mint ismert, 2020 januárjában a nagy sajtóvisszhangot kiváltó győri kettős gyermekgyilkosság után Varga Judit igazságügyi miniszter törvényi szigorításokat jelentett be, majd az áldozatsegítés évének nyilvánította az esztendőt. A tárcavezető több, a teljes médiát bejáró videóban is felhívta a figyelmet a problémára. Ezzel kapcsolatban a szakember elmondta:
Már tavaly januárban, a járvány kitörése előtt kifejezetten magas számokkal dolgoztunk, amihez biztosan hozzájárult, hogy a miniszter asszony nagyon intenzív és egyértelmű kommunikációba kezdett a kapcsolati erőszakkal kapcsolatban. Ezt követően márciusban Novák Katalin miniszter asszonnyal közös sajtótájékoztatót tartottunk, ahol ő is kifejezte azt az egyértelmű és határozott üzenetet, hogy a kapcsolati erőszak minden formája elfogadhatatlan, az áldozatoknak van segítség, és bátran hívja az OKIT-ot, aki ne adj’ Isten ilyen helyzetbe kerül.
Boglacsik Tímea azt is kiemelte, hogy nem tavaly kezdődött el a téma megjelenítése hazánkban, hiszen már 2017-ben elindult a Kapcsolj egyből! elnevezésű program, illetve bevezettek olyan új szolgáltatásokat, amelyek egy-egy kritikus pillanatban nagyon fontosak lehetnek.
Jogász kollégákkal dolgozunk együtt az olyan esetekben, amelyek meghaladják a telefonos munkatársaink kompetenciáját. Tavaly megindult a chatszolgáltatásunk is. Már ebben a formában is fogadjuk az áldozatok, illetve az őket segíteni kívánók üzeneteit azokra az esetekre is gondolva, amikor nem lehet telefonálni, vagy az áldozat még nem merne szóban beszélni a problémájáról. Amikor valakit esetleg fogva tartanak, ez a chat funkció akár életet is menthet
– hívta fel rá a figyelmet Boglacsik Tímea.
Forrás: Magyar Nemzet, Fotó: Facebook (illusztráció)
Facebook
Twitter
YouTube
RSS