Dörner György, az Újszínház igazgatója a Boomerlázadás hétfői adásában újra hitet tett amellett, hogy kell egy olyan színház Magyarországon, ahol csak magyar darabokat játszanak, pusztán azért, mert a magyar emberek gondolkodását olyan szerzők tudják a többiek mellett megjeleníteni, mint Csurka István – az Újszínház egykori intendánsa –, Páskándi Géza, Wass Albert, Herczeg Ferenc vagy Móricz Zsigmond. Dörner György szerint a kommunizmus szintjén a kultúra még a mai napig ott tart, ahogyan a diktatúrában volt. A magyar kultúra még mindig nincs az őt megillető helyen Magyarországon – tette hozzá az Újszínház igazgatója. A külföldi liberálisok döntő befolyást akarnak szerezni a magyar kultúrában. A szakember hangsúlyozta, hogy nem fél kimondani az igazságot, és magát jobboldali, nemzeti színművésznek tartja.
A Boomerlázadás hétfői adásában Dörner György, az Újszínház igazgatója először a 2012-es kinevezését és az akörül kialakuló tüntetéseket, elégedetlenkedéseket idézte fel. Ezek őt, egy nemzeti érzelmű színművészt nagyon megviselték, ugyanis sok barátja ellenségeskedett vele, majd elfordult tőle.
Egész addig én azt hittem, hogy egy nagyszerű színész vagyok és egy remek művész, aztán egy ilyen nyertes pályázat során kiderült rólam, hogy szinte semmit nem érek
– emlékezett vissza Dörner György, aki kijelentette, hogy nem tőle, vagy éppen Csurka Istvántól féltek az ellene felszólalók, hanem éppen azoktól féltek, akik Dörner György ellen hergelték a tömeget.
Ma is ugyanazoktól félnek. A kimondhatatlan nevű, globalokrácia vezéreitől félnek. Mert a globalokrácia a kultúrán keresztül hatol be az emberek életébe
– mondta a színházigazgató. Kiemelte: sokkal többen kellene, hogy legyenek a jobboldali beállítottságú színészek, a színészi világ képviselői. Dörner György azt mondta, számára annyira furcsa, amikor megkérdőjelezik, hogy egy hazai színházban miért magyar műveket akar játszani, hiszen számára a magyar darabok, a magyar kultúra alapvetés.
Ha ez sokaknak abszurdum, akkor itt már valami nagyon hibádzik
– fejtette ki az Újszínház igazgatója, majd hozzáfűzte:
A kommunizmus homogenizálta a magyar kultúrát, hogy azt feloldja a világban, ami nekünk, magyaroknak nagyon nem jó. Én nem azért vagyok magyar, hogy egy idegen kultúrát képviseljek. Éppen itt az ideje visszatérni a magyar kultúrához, mert nem vagyunk még jó helyzetben.
Ezután Szakál Borostyán műsorvezető arról kérdezte a színművészt, hogy az Újszínház élén eltöltött csaknem tíz évet hogyan értékeli, milyen volt számára az eddigi korszak. Dörner György az utóbbi évtizedre visszatekintve azt nyilatkozta:
Az első néhány év, az első időszak a nehézségek és a küzdelem időszaka volt, aztán körülbelül a negyedik évtől kezdődően az azokhoz való felnövés időszaka, és aztán pedig az élvezet. És a közönséggel való egyre jobb kapcsolatnak az időszaka, ami ma is tart.
Az Újszínház igazgatójaként februárban kezdi a harmadik ötéves ciklusát, amire rengeteg tervvel és újítással készül. Stefka István a műsor második felében azt a megállapítást tette a színművészről, hogy ő bátran kimondja, amit gondol, nem alkuszik meg semmiféle befolyásoló politikai vagy ideológiai erővel. Dörner György ezután felidézte, hogy szerinte csak egy Magyarország létezik, nem pedig kettő, illetve a magyarok szeretik a magyarokat, kivéve a hazaárulókat. A Boomerlázadás végén az Újszínház igazgatója felsorolta, hogy a fiatalokat, a kisgyermekeket milyen típusú előadásokkal, darabokkal igyekeznek becsábítani az intézménybe, és ezáltal érzékenyíteni, tanítani őket a magyar kultúrára.
Tele van a fiókom magyar szerzők darabjaival. Mindegyik lassan terítékre kerül, ezért a jövőt fényesen látom
– mondta Dörner György. A Boomerlázadás hétfői, teljes adását ITT nézhetik meg.
T Judit
2022-01-18 at 23:06
Elnézést. A szövegszerkesztő önállósította magát. Az eredeti, amit kaptam, szerkesztésben is korrekt.
T. Judit
2022-01-18 at 23:03
“(…) a kultúra még a mai napig ott tart, ahogyan a diktatúrában volt. A magyar kultúra még mindig nincs az őt megillető helyen Magyarországon – tette hozzá az Újszínház igazgatója. ”
%
Aktuális. Továbbgondolásra érdemes Dörner György megállapítása. Kaptam. Megosztom.
%
“ZÁRVÁNYOK
Feltűnő, hogy az irodalmi életben milyen csekély mértékben kapnak nyilvánosságotradikális jobboldali irodalmárok! Még a Petőfi Irodalmi Múzeum kínálatában is többnyirejobbra és balra egyaránt rángatható, technokrata szemléletű fiatal vagy alig középkorúírók nevei szerepelnek. Őket kéne a nemzeti szellemnek megnyerni? Ez idáig rendben van,
de a gyümölcs általában igen csenevész. Csakúgy, mint korábban, amikor Esterházyt ésszellemi társait kellett volna a nemzeti trikolórral megbarátkoztatni. A bizonytalanok ésingadozók egyoldalú kedvezményekben részesítése viszont lehetetlenné teszi az igazijobboldaliak közéleti megszólalását. Néhány példa erre: a két éve alakult Magyar Nemzeti
Írószövetség program-kínálatai nem kapnak helyet a Petőfi Irodalmi Múzeum műsoraiban,sem a jobboldali sajtóban. Már három pályázatuk is eredménytelen volt a PIM-ben! ANemzeti Kulturális Alap sem részesíti a Szövetséget semmilyen támogatásban – ott is a kusza tudatú fiatal írókat preferálják, még ha azok szemléletükben alpáriak vagy akárpokoliak is! Elvégre egy közéleti kiválóság megmondta, hogy mindenféle irodalom jöhet –a nyelv központútól a tartalom központúig! A Petőfi Irodalmi Ügynökség sem tagadja meg
magát: igazi jobboldali költők versei fordításainak nemzetközi szakfolyóiratban való megjelentetéséhez semmilyen támogatást nem nyújt. Kik az Előretolt Helyőrség káderei? Nem ugyanezek a bármilyen vályú előtt készségesen tolongó, posztmodern bizonytalanok? Néhány konkrét eset: a PIM és az NKA nem akar támogatást adni a Kásler miniszter úr által ajánlott, egyre magasabb erkölcsi és esztétikai színvonalú, összművészeti tájékozódású Magyar Múzsa megjelenéséhez. Ugyanakkor vegyes színvonalú irodalmi folyóiratok
megbízhatóan folytonos támogatásban részesülnek. A Magyar Nemzeti Írószövetség
elnöksége fél éve felajánlást tett fővárosi és vidéki középiskolák magyartanárainak, hogy tagjaik térítésmentesen tartanak rendhagyó irodalomórákat a tanulóknak. Márai, Herczeg és sorstársaik népszerűsítéséről lett volna szó. Míg vidékről volt megfelelő érdeklődés, addig budapesti elit kerületi gimnáziumok mindezidáig némák maradtak a kezdeményezésre. Lehet, hogy nemcsak színházaink vannak központi baloldali cenzori irányítás alatt, hanem a magukat kereszténynek mondó, fővárosi középiskolák is? Nem beszélve az irodalmi folyóiratokról és a könyvkiadók zöméről? Minek egy fillér állami
támogatást is adni az ilyen, a silány erkölcsi és szellemi minőséget kedvelő, nyugat majmoló,álmagyar kultúrának? Amelyik ugyanakkor lelki halálra, teljes némaságra kárhoztatja a nemzet erkölcsi nevelését is felvállaló,elkötelezett, igényes szerzőket? Mert így még az irodalmi díjak is mérgezettek! Nem beszélve a korszellemhez idomuló irodalomtörténetekről! Kvázi-kultúra, kvázi-élet: egyikben sem dobog az Isten Városának lelke!
A vélelmezett titkos cenzori hivatal miatt nekem személy szerint a következő szakmai vállalásaim nem valósulhattak meg 199o-től napjainkig:
-„A hercegprímás keresztje” című, Mindszentyről szóló passiójátékom bemutatója a Nemzeti Színházban, Iglódy István igazgató rendezésében, a nagyszínpadon. Próbák megszakítása indoklás nélkül
-„A szabadság birodalma”, az SZDSZ genéziséről szóló regényemet (lektorálta Körmendy Zsuzsanna) egy héttel a megjelenése után be kellett hogy zúzassa a Magvető Kiadó
-„A Boldogasszony kertje” című, misztikus verseskötetem megjelenése a Napkút és a Kráter könyvkiadóknál, a hiányzó NKA-támogatás miatt
-Tiszták, hősök, szentek” című, magyar keresztény szellemű drámakötetem és „Bizonyító erejű szólásaink” című magyar nyelvtudományi munkám megjelenése Mezey Katalin szerkesztésében a Széphalom Könyvkiadónál. Utóbbi nevezett munkámat a Nap és a Tinta Kiadó sem vállalta. Az elutasításra indoklás sehol nem volt
-Jézussal foglalkozó verseim közlését a Kortárs című írószövetségi folyóirat (Kis-Pintér Imre vezetésével) elutasította, mivel a szerkesztőség testületileg elítélt vallásosságom miatt -„Finnugrás” című, kéziratban nagy informális tetszést aratott magyar sorsdrámámat minden indoklás nélkül az összes megkeresett fővárosi és vidéki színház elutasította, így a Nemzeti Színház, az Újszínház, a Thália Színház, a Turay Ida Színház, és vidéki színházak
végtelen sora, Húsba vágó mai magyar témákkal foglalkozó további drámáim ugyanígy jártak
-Léka Géza versszerkesztő hozta volna miniesszémet a Hitel folyóiratban. Titokzatos, indoklás nélküli szerkesztőségi döntés megakadályozta ebben
-Tábori Lászlóval közös Márai-egyfelvonásosainkat szintén minden színház dramaturgiája indoklás nélkül elutasította. A Térszínház igazgatója, Bucz Hunor vállalkozott volna a bemutatásra, de erről a szándékáról ismeretlen befolyás hatására váratlanul elállt. Minket a fordulatról nem is értesített
További szépirodalmi és eszmetörténeti műveim megjelentetésére a politikai okokból mindenhonnan kiebrudalt magyar írók munkáinak kiadására szakosodott , a maga helyzetében szintén karanténban lévő Püski Kiadó vállalkozott. Verseim és miniesszéim aMagyar Múzsában és a Zsarátnokban láthatnak időnként napvilágot. A szakmai nyilvánosság ismertebb fórumaival már nem is próbálkozom. Még kevésbé van kedvem újabb dráma-kézirataimat színházakhoz szétküldeni.
Kiss Irén író és eszmetörténész, 2o22”
.
Nos?!
Etel
2022-01-18 at 20:34
Sas, kicsit jobban igyekeznel, valami kis szellemet tuszkolnál a szövegedbe, pótolhatnad a Sas kabarét. De így magad vagy a tudálekos döguncsi.
Bukohill
2022-01-18 at 16:08
Sas 2022-01-18 at 12:25
Van még vagy harmincnyolc a Magyar Állam csöcsén lógó “magyar” színház, akik egymást tapossák a világirodalmi “remekek” előadásával.
Ha nem ért egyet a műsorral, ne járjon az Újszínházba.
Azt nem is értem, hogy miért házal az Andersen mesékkel. Több (magyar) mesénk van, mint rajtunk kívül az egész világnak összesen.
Éljen Dörner!
Orientál
2022-01-18 at 15:45
Etel Hozzászólásodért amit Sas gyurcsányista jobbikosnak válaszként írtál azzal 10/10 pontot érdemelsz.
Orientál
2022-01-18 at 15:40
Igen ez jó lenne ,és színházi előadásra is át kell írni az Elk*rtuk című filmet ami eredeti filmfelvételek felhasználásával mutatja be a Gyurcsányék hazudva lopásaik által csődbe lökték a gazdaságot. És a gátlástalan kommunista fasiszta terrorjukat a tüntetők ellen.
Etel
2022-01-18 at 15:21
Sas, az “emberábrázolás” az volt maga a szocreál. Azt már ismerjük, a szocialista embertipust amire Brezsnyev jelenlétében tett fogadalmat a free szfe korábbi tanára.
Mindössze egyetlen színház, a Dörneré kockáztatná meg a magyar fővárosban a 30-40 db többi színház közül Csurka, Paskandi, Wass, Tamási, Illyés, műveit játszani.
Csak nem túl sok a Sas nak az az egy veréb, hogy olyan hevesen kapkod utána.
sorry
2022-01-18 at 13:26
Egyetértek Dörner Györggyel. Nagyon várom a műsor meghirdetését. Úgy kell szervezni az előadások kezdetét, hogy a vidéken élők a műsor végén még vonattal (avagy autóbusszal) vissza tudjanak utazni. Tehát az előadások délután 2-3-kor kezdődjenek. Izgalommal várom a kezdést.
ViAM
2022-01-18 at 12:30
Igaza volt, van és lesz Dörnernek. Sok sikert!!!
Sas
2022-01-18 at 12:25
Vegyünk egy példát-Film-Száll a kakukk a fészkére-na, abban ba..ottul nincs sui generis magyar érzés-de egyetemes-akkor nem adná le?Vagy-Antonius és Kleopátra-abban sincsen -specifikus magyar életérzés-akkor nem ad ilyent?AMI EGYETEMES-AZT A MAGYARJA nem érti?Csak ha van benne pl. Erdély?MINDIG TANULOK VALAMI ÚJAT.”Erdély” -téma és hasonlók nélkül,hát a magyarja , még csak nem is kapisgálja a mondanivalót…Akkor rendben van, ba..od.MAGYARNAK magyar-témát.Hogy be tudja fogadni.Ebből még lesz valami-akár . Bár, nem tudom, hogy mi lesz pl. az Andersen mesékkel?Semmi Erdély, meg hasonló nincsen benne.Aztán ott van a Mazsola -ott sincs specifikusan magyar tartalom.Itt közbe kell majd lépegelődni.
Sas
2022-01-18 at 12:16
NINCS OLYAN, HOGY” HAZAFIAS” DARAB. A MŰVÉSZETNEK MÉLY EMBERÁBRÁZOLÁST KELL ADNIA–ami lehet , amúgy , hazafias–IS.. NEM KOZMOPOLITÁT, ÉS NEM “HAZAFIAST”.—- NEVETSÉGES, hogy a 2 pólus-jobb-bal-egymás hülyeségeit opponálja,ha az egyik debilen kozmopolita-akkor a másik “hazafias”. MŰVÉSZET KELL-Az meg nem ultralibetális kozmopolita, és nem “hazafias”.Nevetséges tulzás, hogy külföldit nem játszanának-pl. Edward Albee.Meg ilyesmi.Edward Albee nem fejezi ki a magyar érzést-egyébként-a művészetnek valami egyetemesen emberit kell kifejeznie.PL. A Macbeth-sem a skót érzést fejezi ki.Akkor a skótok nem is adják, mi?NEM FEJEZI KI A Skót érzést, ba..od.
Bánk bán
2022-01-18 at 11:36
Tehát,az én megítélésem szerint,a Nemzeti Színház a nevében is benne van,nemzeti,hazafias darabokat ad elő. Nem liberális. Sajnos a többi színház,zömmel,liberális,sőt túlzottan is /a közszemérem sértést súrolja./ Nagyon helyes,hogy az Újszínház is normális magyar érzelmű! De ez csak,kettő! Mi van a többi,több tucattal??? Más! Képzeljék,már láttam,olyan “műalkotást”,hogy egy tálon emberi ürülék van. Mi ebben a művészet??? Hánynom kell!
Nonvideor
2022-01-18 at 11:31
“A külföldi liberálisok döntő befolyást akarnak szerezni a magyar kultúrában. ”
MEGSZEREZTÉK.
Ennek egyik bástyája VAJNA volt.