A budapesti városvezetés a kormánytól kérne pénzt a Határ út és a Göncz Árpád városközpont aluljáróinak felújítására és akadálymentesítésére, ugyanis ismét milliárdok hiányoznak az M3-as metró felújításából. Pedig könnyen lehet, hogy házon belül is találnának rá forrást – írja a Világgazdaság.
Március 9-től hatályba lépne a 3-as metró Határ úti megálló aluljárójának felújítására és akadálymentesítésére tavaly decemberben a főváros és a nyertes vállalkozó között megkötött szerződés. A Göncz Árpád városközpont esetében ugyanez a dátum április 4. Ha ez mégse történne meg, 2023 végére se lesz kész a két aluljáró felújítása. Mivel a metróvonal rekonstrukciójának uniós támogatását egyebek mellett a teljes akadálymentes hozzáférés megteremtéséhez kötötték, ez a szcenárió veszélybe sodorja a projekt célkitűzéseit, amelyek alapján az Európai Bizottság jóváhagyta a beruházás finanszírozását – írja a Világgazdaság. Ez végső soron pénzvisszafizetéshez és bírsághoz is vezethet. A 3-as metró felújítása az 1,9 milliárd forintos tervezési díjon kívül 217,4 milliárd forintba kerül. Ebből 172,7 milliárd uniós forrás, 44,7 milliárdot a hazai központi költségvetés, a főváros pedig 5,5 milliárdot finanszíroz. A főváros önmagához híven újra pénzt kunyerálna a kormánytól.
A Főpolgármesteri Hivatal tájékoztatása alapján a megkötött szerződések hatályba léptetéséhez szükséges a források biztosítása, amelynek érdekében megvalósítási megállapodást kötne a kormánnyal. Karácsony Gergely főpolgármester ezért Palkovics László innovációs és technológiai miniszterhez fordult közbenjárásért, és tárgyalást kezdeményezett a részletekről. A BKK tavaly tavasszal kiírta, majd eredményesen lefolytatta a közbeszerzési eljárásokat. Kilátásba helyezte, hogy a konkrét munkálatok 2021 végén megkezdődhetnek. Ez elmaradt; jelen állás szerint a legoptimistább forgatókönyv esetén is áprilisban indulhat el a kivitelezés, amely tervezetten 540 napot vesz igénybe.
A tendert mindkét esetben a Strabag Generálépítő Kft. nyerte el. A Határ útnál az egyösszegű nettó ajánlati ár csaknem 2,1 milliárd forint, amely egy bruttó tízszázalékos tartalékkerettel egészül ki. Így a végső bruttó összeg 2,93 milliárd forintra rúg. Ennek az előteremtése a sürgetőbb a rendelkezésre álló szűk időkeret miatt. A kormányzati forrásbiztosítás teljesülése már csak az idő rövidsége miatt is kérdéses. Ráadásul a Világgazdaság számításai szerint a városvezetésnek nem is kellene feltétlenül a kabinetre várnia. Egy csaknem másfél éves huzavonát követően tavaly augusztusban a BKV és a Swietelsky Vasúttechnika aláírták a 3-as metró alagúti rekonstrukciójának legújabb szerződésmódosítását. Ez mintegy 6,5 milliárd forinttal emelte meg az eredetileg 47,8 milliárd forintos értékű megbízást. A BKV akkor 9,5 milliárdos drágulásra talált forrást a metróprojekt támogatási szerződésének keretein belül; ennek engedélyezését is kérte az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól. A szaktárca azonban ennek harmadát megalapozatlannak találta.
Ezzel éppen hárommilliárd forint – ráadásul részben eredetileg is a metróvonal akadálymentesítésére előirányzott forrás – szabadult fel, amiből a Határ úti akadálymentesítés tehát minden további külső finanszírozás bevonása nélkül megvalósítható lenne. Ehhez legfeljebb technikai módosításokat kell végrehajtani, és a BKK által szignózott vonatkozó szerződést a BKV-ra átruházni. Hogy miért nem ebbe az irányba tesz lépéseket a főváros, az egyelőre nem derült ki. Pedig a 3-as metró 2017 óta tartó és a legutóbbi időpont szerint 2023 első negyedévében befejeződő felújításának egyik kulcskérdése az akadálymentesség.
Forrás: Világgazdaság; Fotó: MTI/Mohai Balázs
Facebook
Twitter
YouTube
RSS