Több európai országban is sztrájkot hirdettek a Ryanair légiutas-kísérői, mert elegük van abból, ahogy a légitársaság bánik velük. Korábban két munkavállaló rabszolgatartónak nevezte a vállalatot. Eközben az utasok arra panaszkodnak, hogy a legrosszabb repülős élményeiket köszönhetik a Ryanairnek – írja a V4NA nemzetközi hírügynökség.
A diszkont-légitársaság kabinszemélyzete még ebben a hónapban sztrájkot tervez Belgiumban, Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban és Portugáliában. A munkabeszüntetés a légitársaság számos nyaralójáratát, ennél fogva több ezer utast érint. Spanyolországban június 24-től július 2-ig tervezik beszüntetni a munkát, Portugáliában június 24–26. között. Olaszországban június 25-én akarnak sztrájkolni a légiutas-kísérők, Belgiumban pedig szintén június 24–26. között szünetelteti munkáját a társaság kabinszemélyzete, akik jobb munkakörülményeket követelnek, valamint kollektív szerződéseket.
Szűkmarkú a társaság a dolgozóival
A Ryanair ugyanis rabszolgaként foglalkoztatja a dolgozóit, a pilótáival is csak nagyon nehezen tudott megállapodni a vállalat vezetése, a kabinszemélyzettel ugyanakkor meg sem próbált érdemi tárgyalást folytatni. Korábban megígérték, hogy 2022-ig nemzeti szerződésekre változtatják a munkavállalók szerződéseit, ez azonban még a mai napig nem történt meg. Az egyik legnagyobb gond ugyanis az, hogy a dolgozók szerződése nem a lakóhelyük szerinti ország jogrendszerén alapul, hanem kizárólag Írországén. Ez lehetővé teszi a vállalat számára, hogy szűkmarkú legyen a munkavállalóival. A spanyol jog például tartalmazza az esküvő alatti fizetett szabadságot, korlátozza a munkaórák számát, és vészhelyzetekben csökkenti azokat. Az ír törvény nem tartalmaz ilyen rendelkezéseket. Ráadásul az állami ellátáshoz sem jutnak hozzá minden esetben a saját országukban, mert az ír alkalmazotti jog vonatkozik rájuk.
Lábbal tiporják a munkavállalói jogokat
Nem új keletű a probléma a rabszolgatartóként viselkedő légitársaságnál: 2018-ban szinte teljesen megegyező követeléseket fogalmaztak meg az alkalmazottak. A dolgozók akkor egy plakátot is készítettek, amelyen 13 pontban szedték össze a követeléseiket. Azt írták többek között, hogy nem kapnak biztosítást munkahelyi baleset esetén. De arról is panaszkodtak a spanyol munkavállalók, hogy nem tudnak hitelt felvenni csak írországi banktól, ahol azonban nem tudnak hitelt felvenni egy spanyol házra. Óriási gondot okozott az is, hogy havonta 40–50 eurót vontak le az alkalmazottak ír bankszámláiról azért, hogy az ír bankokat megmentsék. A sztrájk okai között szerepelt az is, hogy az alkalmazottak egyfajta „terrorban élnek”. Korábban, 2014-ben is óriási botrány középpontjába került az ír fapados légitársaság, amikor két elbocsátott munkavállaló nyilvánosságra hozta a szerződését. Azt állították akkor, hogy a Ryanair „rabszolgaszerződéseket” alkalmaz a Norvégiában dolgozó légiutas-kísérőkkel szemben. Azt is elmondták, hogy a Ryanairnél „a félelem kultúrája” uralkodik, és a személyzet teljesen kiszolgáltatott helyzetben kénytelen dolgozni. Kiderült többek között az, hogy nem kapnak betegszabadságot, és ha sztrájkolni mernek, akkor azonnal kirúgják őket.
@Ryanair Worst customer service boarding 1910 flight LGW-DUB. Rude and unhelpful at the gate. Then to be greeted by this soaking wet floor at my seat. Disgusting. pic.twitter.com/LejuNTRzFw
— Tom Pepper (@tompepp) May 6, 2022
De nemcsak az alkalmazottaknak, hanem az utasoknak is egyre inkább elegük van a Ryanair csapnivaló szolgáltatásaiból. A fenti fotót az egyik utas osztotta meg a közösségi oldalán, aki az olvasók fantáziájára bízta, hogy mi lehet az a tócsa az ülése alatt, de az egészen biztos, hogy alapvetően nem kellett volna ott lennie.
Forrás: V4NA; Fotó: airportal.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS