A Központi Nyomozó Főügyészség hétfőn jelentette be, hogy vádat emeltek a vértesszőlősi katonai mentés ügyében. A Budapesti Regionális Nyomozó Ügyészség légi közlekedés halált okozó gondatlan veszélyeztetésének vétségével vádolja az állami légi jármű parancsnokát, egyben pilótáját.
A közleményben felidézték: a Magyar Honvédség kutató-mentő egysége 2020. július 5-ei szolgálata ellátása során riasztást kapott arról, hogy Vértesszőlős közelében egy siklóernyős a fák közé zuhant. Miután a katasztrófavédelem a mentést a földről nem tudta végrehajtani, a vádlott a Mi–8 Rescue 34 típusú helikopterrel a helyszínt megközelítette, majd megkezdte a paplanernyőjével együtt egy fa lombkoronáján rekedt sértetlen siklóernyős mentését. Ennek során a parancsnok – miután a csörlőzést veszélyesnek ítélte meg – többszöri rárepülést követően a helikopterrel elkezdte megközelíteni a siklóernyőst abból a célból, hogy a fedélzeten tartózkodó ejtőernyősök egy 60 méter hosszú alpinkötélhez rögzítve egy másik, összetekert alpinkötelet engedjenek le a részére, amelynek segítségével saját erejéből leereszkedhet.
Ennek a mentési módszernek az elkezdésekor a vádlottnak fel kellett volna mérnie azt, hogy a rotorlapátvégek által keltette légörvények a fák ágainak letöréséhez és a fán rekedt paplanernyő belobbanásához vezethetnek, ezért az a sértettre nézve veszélyes – tartalmazza az ügyészség közleménye. Hozzátették: ennek ellenére a parancsnok az elvárható körültekintés – elsősorban a földfelszínen tartózkodó kárhelyszínparancsnoktól történő tájékozódás –, valamint a művelet következményeinek felmérése nélkül kezdte meg a feladat végrehajtását. A helikopter által keltett turbulens légáramlat a siklóernyő belobbanásával járt, ami letörte azt a faágat, ahol a sértett tartózkodott, aki emiatt a földre zuhant. Az esés következtében a sértett életveszélyesen megsérült, majd egy hónappal később életét vesztette, míg a földön tartózkodó mentőtiszt a lezuhant ágak miatt 8 napon belül gyógyuló sérülést szenvedett.
Az ügyészség szerint a vádlott cselekményével gondatlanságból veszélynek tette ki a sértettek, valamint a mentés helyszínén a földön tartózkodó emberek életét, testi épségét. Vádiratában az ügyészség azt indítványozta, hogy a Fővárosi Törvényszék Katonai Tanácsa ítélje a katonát végrehajtásában próbaidőre felfüggesztett szabadságvesztésre és határozott időre tiltsa el a légi járművek vezetésétől.
Forrás: MTI; Fotó: iho.hu (illusztráció)
Turai Bálint
2022-07-05 at 14:09
Carolus!
Azt nem értem, hogy miért írsz le dolgokat egy esetről, amiröl nem is tudod, hogy hogyan történt, egy témában, amiről láthatóan fogalmad sincsen. A hozzászólásod hemzseg a dilettáns megjegyzésektől és valótlan állításoktól. Ha érdekel, akkor járj inkább utána, hogy mi is történt. Ha már csak elolvasod itt Szűcs Attila hozzászólását, akkor is közelebb kerülsz majd az igazsághoz…
Szűcs Attila
2022-07-05 at 10:28
Carolus! Te egy dilettáns sz..keverő vagy.
1. A siklóernyős egyáltalán nem kért segítséget a légimentőktől,mert maga is tapasztalt alpinista volt,amellett tapasztalt siklóernyős is.
2. Már útban volt a kötél hozzá, amire várt a fán, hogy lejöjjön,egy szintén tapasztalt alpinmentő társa által. 3. Tény, hogy az ág amin állt abszolut biztonságos és erős volt ,hogy azon állva várjon. 4. Ő minden lehetséges módon kommunikálta,hogy útban a segítség ,nem kell beavatkozni senkinek a mentés,már elindított folyamatába. De sajnos a helikopteressel nem lehetett felvenni a kapcsolatot.
A további felelősség a tájékozatlan segítségnyújtásra buzdító szervet illeti a balesetért,másodlagosan.
Varga lászló
2022-07-05 at 09:37
ezt a baromságot ès a félre vezető hazug cikket amiben a siklóernyős T hamisan ès hozzáment èrtèssel jelöli meg kurva gyorsan el kellene tüntetnie az (írónak ) egy szeny az egész iromány !!!
Rohoska István
2022-07-04 at 14:34
“Mi-8 helyett miért Mi-24 van a képen?” Itt így szokott lenni. Ez a hozzászólásom majd törölve lesz. Nem az első eset lesz.
Carolus
2022-07-04 at 13:53
Ha jol emlekszem, a sikloernyos ahelyett, hogy bennmaradt volna a sikloernyojeben, mint az ilyen esetben kotelezo, hiszen az tartja fenn a lombkoronan, kimaszott a biztonsagos ernyo beulojebol egy agra, es jopofizva kozvetitette, ahogy egy agon rekedt, merthogy azt maga is felfogta, ha megmozdul, az ag azonnal letorik, de az ernyojetol meg mar messze volt. Esteledett, a tuzoltok mar fel kellett, hogy adjak a mentest, a sikloernyos meg csak fb-ozott, hogy vigyenek mar fel neki 50m magasra egy beulot meg nehany eszkozt. Hogyan? Kivagtak egy csomo fat, de nem ert odaig a ruzolto letra. Maradt a helikopter. Ha nem probalja meg a pilota a sikloernyos akkor is lezuhant volna, mert kifarad, elalszik stb. Igazsagtalansag ezert elitelni a helikopter pilotajat.
Dr.G
2022-07-04 at 13:05
@Hülye média!: Nem mindegy?????? Az nem zavar, hogy kettő van a képen?
Orientál
2022-07-04 at 12:53
Sajnos a szakmai hozzá nemértés áldozata lett.
Hülye média!
2022-07-04 at 12:37
Mi-8 helyett miért Mi-24 van a képen?
egon samu
2022-07-04 at 11:38
A helikopterparancsnok nem tudhatta, hogy a rotorok erös légörvényeket okozhatnak. Menjen ballibes politikusnak. Ott gyülekeznek az agyhalottak…