Százmilliókat spórolhat azon a Wolt és a Foodpanda, hogy a futáraikat nem bejelentett alkalmazottként, hanem katás vállalkozóként szerződtetik. Mindeközben az állami kasszát milliárdokkal rövidíthették meg. A bujtatott foglalkoztatás gyanúja is felmerül, hiszen a futároknak nem is ajánlottak bejelentett állást, aki nem katás, nem is tud náluk futárként dolgozni. És mi a közös még a két cégben? Mindketten támogatják a gazdaság kifehérítése ellen tüntetőket.
A pandémiás évek számos vállalkozást sodortak nehéz gazdasági helyzetbe, de az elmúlt éveknek akadtak nagy nyertesei is. Közéjük tartoznak azok a gazdasági társaságok, amelyek eleve élelmiszerek házhozszállításával foglalkoztak, vagy a Covid-járvány hatására hoztak létre futárszolgálatot, és bővítették ki működési körüket, portfóliójukat. Ilyen például a Wolt és a Netpincér örökébe lépő Foodpanda: mindkét cég ezreket foglalkoztat – és az is közös bennük, hogy a kiszállítóik a kata-változások elleni tüntetések aktív szereplői lettek az elmúlt napokban. De miért? És ki tehet erről?
A Wolt 270 millió forinttal járt jobban azzal, hogy katáztatott, amíg az állam 220 millió forinttól esett emiatt el
A Wolt Magyarország Kft.-nek jelenleg 125 alkalmazottja van az Opten adatai szerint, bár 2019 végén még csak 20 fővel dolgoztak. Az itt feltüntetett alkalmazottak viszont bizonyára nem a futáraik, hiszen erre a feladatkörre köztudottan egyéni vállalkozókat keresnek, ahogy ez az ügyvezető tavaly év eleji nyilatkozatából is kiderül. Eszerint a futárpartnerek alvállalkozók és számuk már több mint 1 évvel ezelőtt elérte a 4 ezer főt. A cég 2020-as beszámolójából az derül ki, hogy a tárgyévben több mint 3,3 milliárd forint árbevételre tettek szert. Mindezt úgy, hogy a bérköltség nem érte el a 250 millió forintot, míg az eladott (közvetített) szolgáltatások, azaz jelen esetben a futárköltségek értéke 2,1 milliárd forint volt. Ezen felül további 650 millióért vett még igénybe szolgáltatásokat a vállalat – ennek az összegnek több mint felét hirdetéssel kapcsolatos költségek tették ki, de a marketing költségek is meghaladták a 95 millió forintot. Mindösszesen 25,5 millió forint körüli adózott eredményre tett szert a Wolt magyarországi vállalata 2020- ban.
A cikkekben fellelhető adatok alapján a Wolt futárainak száma hónapról hónapra változott, de átlagosan 2,5 ezer fő körül lehetett 2020-ban. A vállalat beszámolójával összehangolva azt kapjuk, hogy 1 futár átlagosan 70 ezer forintot kapott a cégtől havonta. Ez akkor érhette meg a kiszállítónak, ha félállású katásként 25 ezer forint adót kellett fizetnie. A cég szemszögéből, ha bruttó bérként kellene kifizetnie a futárok díját, nem pedig szolgáltatásként, akkor további 13 százalék szocho fizetési kötelezettsége keletkezne. Ilyen számok mellett több mint 270 millió forintot spórolhatott meg a cég azzal, hogy alvállalkozókkal dolgozik, az állam pedig összességében legalább 220 millióval járhatott rosszabbul.
A Foodpanda 1,7 milliárd forinttal rövidítette meg az államkasszát
A Foodpanda esetében a 2021. évi adatok is elérhetőek, számukra árbevétel tekintetében kimagasló volt ez az időszak, több mint 18 milliárd forintot realizáltak ezen a soron. Náluk már kicsivel az eladott szolgáltatások értéke fölé kúszott a nagyjából 250 alkalmazottra jutó 1,8 milliárdos bérköltség, a több mint 12,5 milliárd igénybe vett szolgáltatás azonban szintén tartalmazhatott a futárok felé elszámolásra kerülő összegeket, hiszen furcsa lenne, ha ők a 4500 futárpartnerüket kevesebből ki tudnák fizetni, mint a versenytársuk. A beszámolójuk kiegészítő melléklete megerősíti az előző gondolatot, itt 6,5 milliárd forintot tüntetnek fel a futárszolgáltatás költségeként. A Wolt esetében megkezdett gondolatmenetet követve, itt a vállalat 845 millió forintot spórolt meg az alkalmazottakon, az államot pedig akár 1,7 milliárddal is „megrövidíthette”.
Bujtatott foglalkoztatás gyanúja merült fel
Érdemes megemlíteni, a Wolt és a Netpincér egy korábbi futára portálunk megkeresésére azt mondta: a felvételi beszélgetésen egyik cég sem ajánlott neki bejelentett állást, a foglalkoztatásának alapfeltétele volt, hogy katás vállalkozó legyen. Ez viszont felveti a bujtatott foglalkoztatás gyanúját.
Bizonyosan nem csendesülnek el egyhamar a kata-módosításokat övező viták, de – ahogy a fenti példa is mutatja – kétségtelen, hogy a szigorításokat a forrásokban bővelkedő vállalatok pénzügyi trükközései elkerülhetetlenné tették a háborús válsághelyzetben.
Forrás: adatradar, fotó: Hatlaczki Balázs/PestiSrácok.hu
Ezek
2022-07-23 at 14:54
Nálunk már csak ilyen kacifantosan lehet lebuktatni az adócsalót. Arról szó sem lehet, hogy a NAV bejelentés nélkül odamegy és belenéz a könyvelésben.
Tájékozódj mielőtt cikket írsz paraszt.
2022-07-21 at 19:07
Bújtatott foglalkoztatás? Bejelentett munka? Senki nem szabja meg mikor, hány órát kell dolgozni a két cégnél, senkinek nem kell bejelenteni ha azt mondom két hónapig nem jövök dolgozni… Rengeteg embernek van más tevékenysége is a vállalkozásban, és úgy kombinálja, hogy jó legyen, ha bejelentenek és megmondják hogy napi 8 órában itt kell baszni a rezet akkor hogy egyeztetem össze? Döntőről nincs az egészről idióta barmok
Ezek
2022-07-21 at 09:02
Muszáj volt nekik tüntetni, mert különben hogy a túróba veszik észre a hatóságok az átverésuket?
Ádám
2022-07-21 at 01:07
Valaki!
Ha kevés a kata-ból befolyó adó, akkor simán megduplázhatták volna. Szerinted a kőműves segédmunkások mind be vannak jeletve, és nem minimálbérre? A dohányboltok majdnem kivétel bélkül úgy üzemelnek, hogy 8 órára bejelentik a dolgozót minimálra, de 14-16 órát dolgoznak, és a többit feketén kapták. A NAV-nál nyilván tudják, hogy ez így működik, de valamiért nem foglalkoznak ezzel. Miből állna egy boltba nyitáskor majd záráskor tartani egy ellenőrzést? Kb. azonnal lebuknának.
Én azért ezt a munkát választottam, mert a levelező szakkal az egyetemen össze tudom egyeztetni a munkabeosztásomat. És mint mondtam, a futárkodás miért is nek vállalkozás? Javarészt a megrendelőknek számlázok, saját munkaeszközöket biztosítanom kell, akkor és annxit dolgozom amennyit akarok, a cég pedig az ügyfeleket biztosítja. Miben különbözi ez a taxizástól, ami ugye maradhatott kata-ban?
Valaki
2022-07-20 at 23:27
Ádám
Akkor menj el kőműves mellé segéd munkásnak, nettó 2000 ezer/óra, és kocsi sem kell hozzá. A legtöbb helyen a kaját adják.
Nem a 660.000,- Ft havi jövedelmedet sajnáljuk, hanem az ebből a közösbe történő befizetést keveseljük. Én sem szeretek adót fizetni, de hogy neked keveset kelljen, nekem kell többet.
Bukohill
2022-07-20 at 20:24
Az 1998-as TB törvény bezárt Minden! kiskaput. 2005-ben megszületett az EKHO törvény (akkor még korlátozott ügyfélkörrel), és a páratlan sulinet.
Miután a Fidesz hatalomra jutott, ahelyett, hogy megszüntette volna a öbbnyire az ideiglenesen hazánkban állomásozó idegen kultúra képviselőinek nyújtott EKHO kedvezményét, kiterjesztette azt a gladiátorokra is (például a mennyei labdakergetőkre).
Azért neveztem páratlannak a sulinetet, mert a művelt világban az olyan adókedvezmény, ahol a bruttó beszerzést/költséget magából az adóból lehet leírni, olyan ritka, mint a fehér holló. A Fidesznek ezt is sikerült megismételnie, ezúttal a TAO-pénzek átvezetésével.
Elvarázsolt egy költségvetés az, ahol a nem hiányoznak az EKHO megléte miatt kieső bevételek és a TAO milliárdok.
Még valami, a multikra panaszkodó kormány vezette be a Kata-t, a Pénzügyi Misztériumot pedig törvényileg felhatalmazta arra, hogy eljárjon a rejtett foglalkoztatás ellen. Eljártak?
A Kata-sok befizetései nyilván hiányoznak, de tényleg csak a Kata-sok befizetései hiányoznak? Miért is?
Nahát
2022-07-20 at 16:55
Élősködtek a futárokon, és milliárdokat loptak el a magyar államtól. Remélem, lehúzza ezt róluk az állam!
ibolya
2022-07-20 at 16:39
A napokban dicsekedett egy kajafutar,hogy havonta meglehet keresni a futarkodassal 1 milliót.Akkor lehet adózni fiúk, lányok!
Ádám
2022-07-20 at 15:37
Lárifári!
Panaszkodnak is miatta a futárok egymás között, mert bár elméletben valóban lehet ennyi a bevétel, de nem életszerű az, hogy valaki havi 30 napot dolgozik 12-14 órában. És mégegyszer, ez a bevétel, és nem a profit. Egymilliós bevételnél lejön 65000 forint fixen, lejön 180000 forint üzemanyag, a több futott km miatt megnövekedett szervízköltség, ami nem 30-40, hanem akkor 50-60000 forint lenne. 14 óra alatt megyek 150-200 km között. 30 nap alatt 175-el számolva 5250 km egy hónap alatt. Ez azt jelenti, hogy 2ésfél havonta kellene vinnem olajcserére a kocsit. Én az egyéb szervízeléseket is az olajcsere időpontjáig próbálom kihúzni, de néha vannak sürgősebb javítandó dolgok is. Az én kocsimmal 35 Forint egy km üzemanyagköltsége. Az 183000 forint. 65000+183000+60000=308000. A futárnak marad 700000 Forintja. 14 óra munka esetén enni, inni kell. Én a nagy gyorsétteremláncokban eszem általában az applikációban lévő kuponokkal, de akkor is 2000 forint kb. egy kajálás. Magammal nem vihetek kaját mert megromlik. Hazamehetnék enni, de többet veszítenék a kiesett idővel, mint amennyit megspórolok az otthoni étkezéssel. Szóval az étkezés is többe kerül, mint egy átlag dolgozónak. Akkor már mondjuk csak 660000 Forint marad. Na ezért a pénzért dolgozna elméletben az a futár, aki kimaxolja a kata-t, és megy 30 napot egy hónapban. Ez 22000 forint profit naponta 14 órában, ami 1571 Forintos órabér. Annyi hozzá tartozik, hogy nagyob jó napokon akár 26-28 is összejöhet, azonban van hogy a 20-at sem éri el az ember. Szóval inkább 28-28,5 napra lőném be az egymilliós bevétel elérését, ami mondjuk 1600 Forintos órabér, de az sem sokkal jobb. Ezt irígylitek?
Lárifári
2022-07-20 at 14:46
@ Ádám
Nem sokan azt mondogatják, hanem maga a Foodpanda kezdte el híresztelni az akár 1 milliós kereseti lehetőséget, mikor fel akarta duzzasztani a létszámot.
Ádám
2022-07-20 at 14:07
Többen félreértik a cikket. A woltos futároknak nem 70000 forint volt a havi jövedelmük, csak a Wolttól kaptak ennyit. A legtöbb futár mindkét cégnek számlázott, és még ki tudja milyen más területen dolgozott még. A futárok nagyrészt a vásárlóknak számláztak, és csak kisebb részben a cégnek. A cégnek azért kellett számlázni, mert a munkával járó bónuszokat (esőbónusz, budai hegyibónusz, extra távolságbónusz, stb.) a cég fizette, és nem a vásárló.
Baromijó, hogy sokan azt mondogatják, hogy a futárok egymilliót keresnek, és csak 50000-et adóznak, de ez maximum minden 500-dik futárra igaz, és neki a hónap minden napját végig kell güriznie napi 12 órában. Ráadásul ebből jönnek le a kiadások is.
Az én esetem a következőképpen néz ki:
Iďen áprilisban kerestem a legtöbbet futárként. Összesen 406000 forint érkezett a számlámra. Kata, könyvelő, iparűzési, na ez így mínusz 65000 forint. Az üzemanyag átlagosan a bevétel 18%-a, vagyis -73000 forint. Az autó szervízelésére, biztosításra, üzemeltetésére havi 30-40 ezret le kell még vonni. Marad: 228000 forint. A munkaeszközt, vagyis a futárfelszerelést meg kellett vásárolni, az autót 540000 forintért meg kellett vásárolni, vagyis ezeket a költségeket ki kell termelni, és mivel a futárok 20 éves csotrogányokkal járnak, bármikor jöhet egy 200000-es szervízköltség, amit már nem fog kifizetni, inkább vesz egy másikat, szóval egy következő autóra is félre kell rakni. Szóval abból a 228000 forintból kell kifizetni a 165000 forintos albérletet + rezsit, ami most nálunk a gáz esetében kellemetlen lesz télen. Szerencsére párkapcsolatban élek, így feleződik a költség, de még így sem telik ferrarira.
Na ez az a “hatalmas” bevétel, amít úgy irígyeltek most tőlünk, ami miatt mi adócsalók lettünk. Gratulálok!
És mondom, ez vokt idén a legjobb hónapom!!! Persze kereshettem volna többet is, de én egyetem mellett csinálom, így arra is kell időt áldozni.
Maga a munka vállalkozói forma. Minden munkaezközt magamnak biztosítok, akkor és annyit dolgozom amennyit akarok, és ennek megfelelően alakul a bevételem. Nagyrészt a megrendelőnek számlázok, a cég pedig inkább közvetítői szerepet tölt be, pont mint a taxisoknál.
A brinkafutár sem keres sokkal többet. Peraze nincs autó, amit fenn kell tartani, azonban egy komolyabb kerékpárra van szükségük, hiszen napi 80-100 km-t is tekerhetnek. Itt is vannak javítási költségek, azonban nagyon sokat esznek. Napi többezer kcal-t égetnek el a tekeréssel, így folyamatosan esznek és ha nem akarják a fizetésük egy komoly részét elkahálbi, akkor bizony a gagyi péksütemébyeket kell enni, és nem a 3000 forintos hamburgerekből napi 3-at.
Lehet irígykedni a futárok bevételeire, de a kiadásaikat már senki nem veszi figyelembe. Értem én, hogy aki 8 írában ül egy irodában heti ötször katásként, az adóelkerülés, de a Fp és Wolt futárok vállalkozói tevékenységet fokytatnak, mert ilyenek a munkavégzés körülményei.
Tudományos libsizmus
2022-07-20 at 13:35
Pont fordítva kellett volna átalakítani a KATÁ-t.
A sarki fodrászt kellet volna kizárni belőle és az ügyvédet, nőgyógyászt, IT szakembert kellett volna benne hagyni.
A sarki fodrász soha nem fog tudni magának maszek privát saját nyugdíjalapot felépíteni. Az ügyvéd, nőgyógyász és IT szakember azonban képes lehet erre.
Szürke Farkas
2022-07-20 at 13:24
Nem emlékszem, hogy a kata jelenlegi formában megtartása benne lett volna a kampányba.
wej
2022-07-20 at 13:21
Munkaadó átverte a munkavállalókat.
Patriota
2022-07-20 at 12:59
Egyet nem értek….. Az a sok ,nem kevés pénzért a kormánynak dolgozó “szakértő” hogy nem vette észre évek alatt ezt az ordas kiskaput ami milliárdokba került a magyar államnak???
A hozzáértő “szakértőket” azonnal elzavarni !!!!!!
Bubu
2022-07-20 at 12:42
Mi lessz a majd ötszázezres katásokkal öregségükre? Lessz nyugdíjuk vagy megélnek abból amit katásként összeszedtek? Alig hiszem!
Cser Borbála
2022-07-20 at 12:37
és aztán vizsgálódjanak a magán egészségügyi centrumoknál, klinikáknál!
Katás orvosok, egy tavaly augusztusi vizsgálat tárta fel- a helyzet ugyanez. Több millios fizetésekből befizetés 50 ezer, és a klinika, eü központ meg így nem kell fizessen a “vállalkozói” után.
Egy rendszerkritikus
2022-07-20 at 12:26
Az,hogy ez ahelyzet,a kata kihasználása idáigfajul-
hatott!annak miért is nincsenek emiatt illetékes felelősei?
Neveketakarunkhallani!
kaktus úr
2022-07-20 at 12:22
És pl.a NAV-osok mivelisfoglalkoztak/foglalkoznak?
A fiamat-aki nemlakikvelem,de ideibevanjelentkezve-
évekkel ezelőtt kezdő kisvállalkozóként százhúsz-
ezres befizetéselmaradásamiatt két db.kigyúrt,ma- gát NAV-osnakmondó pacák kereste…..
Oh’vajh,ezeket a nagyokat,nameg az évek óta közölt,
a NAV-féle adóslistákon előkelőhelyetfoglalókat
miértis nem?..,.
Hoppjuliska
2022-07-20 at 12:03
A cégek törvénysértései miatt jól kiszúrtak a vállakozókkal. Egy időben tele voltak a parkolók szlovák rendszámú, rokicédulás autókkal. Azután ezek lassan eltűntek. Valószínű, újra visszatérnek a külföldre bejelentett cégek. A kufár-futárcégek, ingatlanosok, biztosítók által (nem)foglalkoztatott, kihasznált vállalkozók meg kapnak egy állami púpot a magán sántaságuk mellett…
Hesslerezredes
2022-07-20 at 11:52
Nemcsak az államkasszát rövidítették meg, hanem a nyomorult katásaikat is, sőt főleg őket!
Lehet tüntetni ezeknek a cégeknek a székházai előtt.
Szürke Farkas
2022-07-20 at 11:46
A KATA marad (csak azoknak, akiknek ki lett találva), illetve az egyéni vállakozóknak is marad más megoldás és igen, abban többet kell fizetni, de ezt bele kell árazni a megállapodásba, ennyi. Illetve lehet viccelődni azzal, hogy mennyi nyugdíjunk lesz, de a KATA-s vállalkozók majd akkor szívják meg igazán, mert ezek az évek a minimálbér 25%-val számolódnak majd.
Contrabass
2022-07-20 at 11:34
Pandáéknál trükköztek az eszem-iszom Kata-pulttal,
Új irányt kell venniük a jó öreg katapulttal!
Judit
2022-07-20 at 11:21
Mindezek után a normális ember ezeknek a rothadt-sátáni-férgeknek a szolgáltatását nem veszi igénybe.!!!Én biztosan nem.!!!
Orientál
2022-07-20 at 11:11
Soros György hazánkban lévő hazaáruló ügynökszervezeteit illene ellenőrizni hogy kata-s adózást végeznek-e(?) .
Orientál
2022-07-20 at 10:54
Balliberális népszava hvg hócipő atv nyugati fény 24.hu rádiós Bolgárék és a többi ilyen parazita hogyan adózhat dolgozó elvtársai után?
Fekete Kutya
2022-07-20 at 10:26
Már a körmükre kellett volna nézni ,70.000 forint havi bér nem reális egy futárnak ,ennyiért senkisem dolgozik! Aztán lehet kiszabni a büntiket egyesével!
Csak meg kell nézni a futár havi kültéseit a kártyáján ,akkor jöhet a kérdés miből fedezte ha 70 ezret keresett
hufi
2022-07-20 at 10:25
Régen még nem volt KATA, de már akkor is trükköztek az elvtársak, az egyívásúak.
Saját példám bizonyítja, hogy ez így volt. Portáskodtam egy cégnél, ahol alapítottak egy másikat, és oda lettem bejelentve, eszik-nem eszik alapon. Nem vagyok könyvelő, de hogy nekik ez megérte, az biztos, különben nem csinálták volna.
El Quró szavaival élve trükkök százait vetették be, az orszég meg úszott az adósságban.
Ja, és volt pofájuk kitenni a táblát, hogy Európa itt épül!
kisdobos
2022-07-20 at 10:24
Nincs kizárva, hogy ugyanaz a tulajdonosi köre mindkét cégnek.
Különben nem engedték volna meg, hogy a szállítók a konkurens cégnek is dolgozzanak.
Bújtatott foglalkoztatás vádjával végződött a puttonyosak forradalma.
Gáspár Anette
2022-07-20 at 10:23
Mi van a multikkal?
Állítólag azok is KATA-ztatnak.
Ne álljunk meg, nézzük végig.
Pl hogy állnak a multik az árurakodókkal, takarítókkal?
A társasházkezelők is meglőve, ugyanis sorra mondanak
fel a takarítóik, akiket szintén KATA-ztattak.
Miért nem lehetett már az első felbukkant jelenségnél,
azonnal meghúzni a határvonalat?
Hol volt az a törvényben, hogy szolgáltatást végezhet,
addig, amíg nem szerződik nagyobb szolgáltató cégnél alkalmazottként?
El lett baltázva.
Lárifári
2022-07-20 at 10:17
UBER 2.0
kisdobos
2022-07-20 at 10:15
A cikk alapján már világos, hogy miért dühösek annyira a puttonyos emberek.
Úgy tűnik, hogy ezek a cégek nyílt titokként kezelték a bújtatott foglalkoztatást.
Lárifári
2022-07-20 at 10:14
@ kisdobos
A Wolt Finnországban alapított, ott bejegyzett cég, amit közben az amerikai DoorDash filantróp cég felvásárolt.
A Foodpanda németországi bejegyzésű, eredetileg 2 svájci által Szingapúrban alapított cég, mely idő közben a Delivery Hero leányvállalata lett.
Ez a Delivery Hero a világ összes országában felvásárolja a helyi szolgáltatókat (nálunk volt Netpincért) és egyesíti a Foodpandával.
Stb., stb., mindkét cég világszinten szővevényes tulajdonosváltásokkal, felvásárlásokksl, részvénycserékkel terjeszkedik.
Lárifári
2022-07-20 at 09:58
Mégis nyavajog mindkettő, hogy tönkre mennek a cégek.
Krisz
2022-07-20 at 09:57
Bojkott!!! Ennyi.
kisdobos
2022-07-20 at 09:55
Meg tudja valaki mondani, hogy mi a Wolt és Panda tulajdonosi köre?
Kinek a tulajdonában vannak ezek a cégek?
bl
2022-07-20 at 09:41
A FIDESZ egyik szerencséje a hatékony adóbeszedés volt (pénztárgép, útdíj, stb). A KATA nem szűnt meg, csak visszatért az eredeti elképzeléséhez, miszerint azok jogosultak rá, akik magánszemélyeknek számláznak (sokfelé, sokfélét, sok kis aprót).
bl
2022-07-20 at 09:30
A nagy buli a KATÁ-ban az lehetett, ha a KATÁS vállalta, hogy havonta egymillióról ad számlát, de csak 500-at kap kézhez. Ezzel lehetett a főnököknek még több pénze a még nagyobb autóra, a még nagyobb medencére, stb. 1-2 ilyet biztosan le is lehetne leplezni, csak akarni kellene.
Ungarn über alles !
2022-07-20 at 09:03
…szóval akkor nem kell csodálkozni, hogy milyen vehemensen tüncikéznek