Jelentős, ismeretlen eredetű összegekért hirdeti a kormányellenes tartalmait az a médiacsoport, amelynek tulajdonosa Márki-Zay Péter támogatásával indult az ellenzéki előválasztáson. A baloldal bukott miniszterelnök-jelöltje országos sajtóhálózat kialakításával próbálkozik, azt azonban nem tudni, jutott-e erre a projektre is az Amerikából érkező dollárokból.
Továbbra is igen aktív az idén nyáron elindított, Márki-Zay Péterhez köthető frisshírek.hu portál, amelyet az alapítók állítása szerint azzal a céllal hoztak létre, hogy “függetlenül és pártatlanul beszámoljanak, mind a kormány oldalról, mind az ellenzékről vagy a kisebb pártokról is”. A központi portál és megyei aloldalai esetében azonban hamar kiderült, hogy a szerkesztőknek nemigen sikerült megugraniuk a pártatlanság mércéjét, ami nemcsak az erősen kormányellenes hangvételű cikkekből látszik.
A lapigazgató az MMM jelöltje volt
A Frisshírek kiadójának – az idei választások előtt egy hónappal alapított Genesis Médiacsoport Kft-nek – a tulajdonosa, Föőr Gábor ugyanis egyértelműen Márki-Zay Péterhez kötődik. A portál lapigazgatója tavaly a Mindenki Magyarországa Mozgalom jelöltjeként indult az ellenzéki előválasztáson, és 2021 szeptemberében Márki-Zay maga ment el Zalaegerszegre, hogy személyes jelenlétével is támogassa a Frisshírek tulajának kampányát.
Tízmilliós hirdetések
Föőr Gábor portálja igen aktív a közösségi médiában. A központi oldalnak több mint 10 ezer követője van, és a megyei aloldalakat is több ezren követik. A különböző felületek cikkeit pedig jelentős összegeket költve hirdetik a legnagyobb közösségi felületen, elsősorban a kormányellenes tartalmakat kiemelve. Föőr Gábor csapata tízmilliós nagyságrendben költött hirdetésekre az elmúlt hónapokban, azt viszont nem tudni, milyen forrásokból futotta ezekre a reklámokra. A Frisshírek központi portálon és a megyei aloldalakon ugyanis nem szerepelnek reklámok, így biztosan nem a sajtóban hagyományosnak számító bevételi forrásokra építenek.
Vajon kaptak-e az amerikai dollárokból ők is?
A Márki-Zay Péterrel való kapcsolat azonban fölveti a kérdést, hogy vajon az ellenzék bukott miniszterelnök-jelöltjét támogató média létrehozására is költöttek-e abból a közel kétmilliárd forintból, amit Amerikából küldtek ismeretlen adományozók a baloldal idei választási kampányára. További érdekesség, hogy a Frisshíreknek az elsősorban a közösségi médiára és megyei, helyi témákra fókuszáló modellje erősen emlékezetet a Gyurcsány-párthoz közeli baloldali álhírportál, az Ezalényeg.hu modelljére.
Ismert továbbá, hogy Gyurcsányék online kampányait már a 2019-es önkormányzati választások előtt segítette Bajnai Gordon datadatos csapata, így az is könnyen elképzelhető, hogy a volt baloldali kormányfő által támogatott Márki-Zay Péter is kapott segítséget, és akár anyagi támogatást is, hogy felépítse online médiabirodalmát. Ez azért is valószínűsíthető, mert Márki-Zay Péter kampányát szintén a DatAdat segítette, és a baloldal miniszterelnök-jelöltje nekik utalta tovább az Amerikából érkező pénzek jelentős részét.
Nem a Frisshírek azonban az egyetlen tisztázatlan finanszírozású projekt jelenleg Márki-Zay Péter körül. A minap az Origónak nyilatkozva ifj. Lomnici Zoltán, a Századvég jogi szakértője felhívta rá a figyelmet, hogy egy jelentős választópolgári kört elérni szándékozó konzultáció megszervezése, akár postai úton vagy az utcán történő terjesztése jelentős költségvonzattal jár.
Nem zárható ki teljes mértékben, hogy a guruló dollárok áramlása a baloldalra nem fejeződött be, erre utalhat az ellenzéki mozgalom újabb nagyívű figyelemfelhívó kísérlete is
– fogalmazott az alkotmányjogász.
Forrás: Origo; Fotó: Facebook
Facebook
Twitter
YouTube
RSS