Az egyik civil szervezet szerint a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát vissza kell vonnia a kormányzatnak. Vitézy Dávid viszont úgy véli, az ítélet ellenére nincs veszve a projekt, az inkább formális jogi kifogáson alapul. Mint mondta, nem lehet az jó döntés, hogy vasútellenes tiltakozók miatt lemondunk a vasút fejlesztéséről; ezzel a jövőt éljük fel.
A Fővárosi Törvényszék keddi ítéletében ismét megsemmisítette a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét. Bárkovics József, az egyik felperes, a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület elnöke a döntésről azt mondta: a bíróság az új környezetvédelmi eljárásban megállapította, hogy a korábbi eljárásban kifogásolt hat tématerület közül két pontban semmiféle vizsgálatot nem tett az alperes beruházó. A civilek azzal lennének elégedettek, ha a Déli Körvasút a Hamzsabégi út menti nyomvonalán semmiféle vágánypárbővítésre nem kerülne sor.
Vitézy Dávid, a fejlesztés egyik korábbi koncepcionális tervezője az Indexnek az ítéletről azt mondta: az inkább formális jogi kifogásokon alapul, következésképp a projekt a maga komplexitásában azért nincs még veszve. Reményét fejezte ki, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium mihamarabb korrigálja ezeket a jogtechnikai aggályokat, és az új engedélykérelmet, amilyen hamar lehet, beadja. Véleménye szerint
nem lehet az jó döntés, hogy vasútellenes tiltakozók miatt lemondunk a vasút fejlesztéséről, ezzel a jövőt éljük fel.
A közlekedési szakember hosszú véleménycikkben érvelt a beruházás észszerűsége és indokoltsága mellett. Ebben feltette a kérdést:
szabad-e engedni annak a nyomásnak, hogy néhány tucat, nem különösebben idős vagy különleges városi fa kivágásának elkerülése érdekében helyi részérdekek által vezérelten megakadályozzanak egy társadalmilag megtérülő, a közlekedést megkönnyítő, egyszerre hazai és összeurópai érdekeket szolgáló vasúti fejlesztést, ráadásul abszurd módon épp a környezet védelmére hivatkozva?
Vitézy Dávid szerint nagyon rossz precedenst teremt, Magyarországnak pedig legalább 300 milliárd forint kárt okozhat, ha erre a válasz végül az lesz, hogy igen.
És elfelejteni sem lesz könnyű: egy folytatás nélkül árválkodó, európai uniós pénzből megépült, de sosem használt vasúti híd fog emlékeztetni erre a rövidlátásra Budapest közepén mindannyiunkat, az álzöld aktivizmus mementójaként. Bízom benne, hogy a bíróság döntése nyomán sikerül mindezt elkerülni
– fogalmazott a volt közlekedési államtitkár.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület az ítélet nyomán felszólította a kormányt és Lázár János illetékes minisztert, hogy a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát (amelynek a Déli Körvasút volt a vezérprojektje) azonnali hatállyal vonja vissza, és készíttessen új, végrehajtható és finanszírozható stratégiát.
Forrás: Index; Fotó: MTVA/Bizományosi/Nagy Zoltán
Facebook
Twitter
YouTube
RSS