Ellenszavazat nélkül elfogadta a bukaresti képviselőház hétfőn azt a törvényjavaslatot, amely kötelezővé teszi a romániai közutakon a gépjármű-vezetők számára a nappali menetfény vagy – amennyiben a jármű nincs ilyennel felszerelve – a tompított menetfény használatát.
A hatályos KRESZ szerint Romániában csak az autópályákon, gyorsforgalmi autóutakon és az E jelzésű (európai) főutakon kötelező a gépkocsi láthatóságát nappal is fényszórókkal biztosítani. Miroslav Petretchi, a Romániában élő ukrán kisebbség parlamenti képviselője 2020-ban még csak azt kezdeményezte, hogy a fényszóróhasználatot valamennyi főúton tegyék kötelezővé. Indoklásában arra hivatkozott, hogy 2025-ig az előrejelzések szerint megduplázódik Románia autóparkja, ami a KRESZ szigorítása nélkül óhatatlanul megnövelné a súlyos balesetek számát. Törvénytervezetét azonban a kétkamarás parlament szenátusa három éve elutasította.
Mindenkire vonatkozik a szabály
A törvénykezdeményezés mostani képviselőházi vitája során viszont a közlekedési, az ipari, a jogi és a közbiztonsági szakbizottság közös jelentésében nemcsak elfogadásra javasolta a tervezetet, hanem kiterjesztette annak hatályát minden közútra és minden gépjárműre. Így nem csak az autósoknak, hanem a traktorral és az erdészeti munkagépekkel közlekedőknek is használniuk kell a nap bármely szakában a menetfényt vagy tompított fényszórót.
A fényszóró nappali használatát mindenütt és minden gépjármű számára előíró KRESZ-módosítás hatályba lépéséhez már csak az államfő aláírására van szükség.
A román rendőrség szerint tavaly nyolc százalékkal kevesebben haltak meg az országban közúti balesetben, mint egy évvel korábban, de az Európai Unióban lakosságarányosan továbbra is Romániában történik a legtöbb halálos kimenetelű közlekedési baleset. Az egymillió lakosra jutó 86 halálos baleset csaknem kétszerese az uniós átlagnak.
Forrás: MTI, fotó: Pixabay
nem szimpi
2023-05-16 at 11:25
Ilyen, hogy menetfény, nincs. Olyan van, hogy nappali menetfény, azt meg miért kell kötelezővé tenni, a stafőr ha akarja, ha nem, a gyári fölszerelésűnél világít. A kiegészítő világító, vagy fényjelző berendezések (ez a hivatalos megnevezése a mekk mesterek által az autóra eszkábált mindenféle fényt kibocsájtó valamiknek),amelyeknek a döntő többsége jogszabályba ütköző kivitelű, fölszerelésű, és bekötésű, esetén a nemzeti köhém rendeletben határozzák meg azokat a paramétereket amikre mindenki magasról tesz,(ez köszönhető rendőreink hozzáállásának). “Tompított menetfény” ilyen meg nem létezik. Ez a cikk eléggé fércmunka, sajnos. Ha műszaki vizsgán összefutunk, szívesen adok szakmai fölvilágosítást, és buktatom meg az autót, ha a fénykavalkádja kenterbe veri a mindenki karácsonyfáját!
Greg
2023-05-15 at 22:12
Régebben – 2005-ben – Ausztriában is nagy szigorral tették kötelezővé a nappali fényszóróhasználatot. Hangzatos reklámszlogenekkel és állandó hirdetésekkel népszerűsítették a szakmai körökben már akkor is erősen megkérdőjelezett és az autósok körében is sok ellenkezést kiváltó intézkedést. “Lichtfahrer sind sichtbarer!” feliratú táblákat állítottak fel mindenhol az utak mentén és a szervizek jó pénzért állították be az autókon a kikapcsolhatatlan “Tagfahrlicht” funkciót.
Aztán teltek az évek és nagyon alapos elemzések kimutatták, hogy az egésznek semmi valódi hatása nincs a közlekedés biztonságára, csak közönséges pénzkidobás és egy jó üzleti lehetőség volt egyesek no meg a rendőrség/csendőrség számára!
Emiatt náluk aztán már sok éve, konkréte 2007 óta nem kötelező ez a baromság és bár sokan vannak, akik “úgy maradtak” és fényes nappal is lámpáznak, azóta már senki nem jár rosszul és senkit nem büntet meg senki sem azért, ha csak akkor kapcsolja fel a világítást, amikor az tényleg szükséges. A folyamat a németeknél is hasonlóan zajlott, de ott csak 2010-ben látták be, hogy a világon semmi értelme és haszna nincs az egésznek.
Biztosan vannak bölcs emberek, akik – akárcsak a mi nagy észlényeink a hazai közlekedésrendészeti hatóságainknál – mindezek ellenére azt hiszik és vallják, hogy ez az egykori idióta ötlet követendő és fenntartandó. Ezeknak úgyis kár lenne minden szó, nem is érdemes vitatkozni velük, mert ők úgyis mindenkinél okosabbak. Az emberek meg így is úgy is kénytelenek fizetni az ő hülyeségük árát.
Tudományos libsizmus
2023-05-15 at 20:46
1991-ben “üzleti” úton voltam a román birodalomban. Egészen pontosan Nagyváradon.
Nagyvárad legelegánsabb szállodájában a TV-vel világítottunk a szobában, mert nem égett a villanykörte a plafonon.
Ugyanennek a szállodának az éttermében egy fogást (rántott hús sült krumplival) lehetett enni, mert nem volt más. Sör nem volt. Sörös vagyok. Nem volt sör.
Az üzletek kirakatai úgy néztek ki, mintha 30 éve nem portalanították volna őket.
Ehhez képest Románia hatalmas utat tett meg. De még mindig keveset ahhoz, hogy európai ország legyen. Akármit is mond a balkáni származású bolgár Dobrev.