A főváros olyan állapotot kíván létrehozni a pesti rakpart átalakításával, ami visszaengedi az embereket a város “főutcájához”, a Dunához – jelentette ki Karácsony Gergely, a Szabad rakpart címmel, az európai mobilitási hét alkalmából megtartott sajtótájékoztatón, Budapesten. A Lánchíd után tehát a Dunát is visszaadnák az embereknek, bár az rejtély, hogy az autós ember miért nem ember a főpolgármester szemében. A terveik között szerepel, hogy lehessen megérinteni is a Dunát itt-ott, de azért a Magyar Autóklubnak is vannak ötletei. Mindehez persze pénz kell, de arra ott az unió.
Az a céljuk, hogy a rakpart a jelenleginél sokkal tágabb társadalmi igényt és sokkal több társadalmi szereplőt tudjon kiszolgálni, ennek érdekében pedig széles körű párbeszédet indítottak útjára szakmai és civil szervezetek bevonásával – közölte a főpolgármester a 2-es villamos vonala alatti viadukthelyiségben megtartott rendezvényen. Szerinte ahogy most kinéz a rakpart, az senkinek sem jó, egy sokkal zöldebb rakpartra lenne szükség, ami nem csupán a közlekedést tudja kiszolgálni. A politikus felidézte, hogy Budapest valójában a Duna révén jött létre, és a város egyesítése a hidak megépítése nélkül nem valósult volna meg. Ezért a rakpart, aminek a neve is jelzi, hogy régebben rakodópartként, vagyis közösségi térként szolgált a többi között a vásárok rendezése miatt, meghatározza a város karakterét. Ezt a komplexebb funkciót kívánják visszaadni az átalakításával – fűzte hozzá. Emlékeztetett: a választási programjában a rakpart időszakos megnyitásait vállalta. Karácsony Gergely közölte: már elindult a rakpart hosszú távú hasznosításának tervezése, ám a megvalósításhoz szükségesek az európai uniós források.
Ne lehetetlenüljön el az autózás se
Sipka Gábor, a Magyar Autóklub főtitkárhelyettese azt hangsúlyozta, hogy az autóklub nem ellenzi az átalakítást. Ugyanakkor szeretnék, hogy a város mindenki számára, így az autósok számára is élhető legyen, vagyis úgy alakítsák át a rakpartot, hogy ne lehetetlenüljön el a közlekedés. Közlése szerint ennek érdekében a kezdetektől részt vesznek a rakpart átalakításáról szóló egyeztetésekben és örülnek az együttműködésnek.
Folyósimogatást szeretnének
Lohász Cecília, a VALYO Város és Folyó Egyesület projektmenedzsere úgy fogalmazott: kényelmesen végigsétálható rakpartot szeretnének és azt, hogy több olyan hely legyen a belvárosi Duna-parton, ahol meg lehet érinteni a folyót. Úgy vélekedett, hogy az elmúlt években indult kezdeményezések – a Pesti rakpart, vagy a Szabadság híd alkalmi megnyitása a gyalogos forgalom előtt – sikeresek voltak. Az idén júniustól például kétszáz kulturális és sportesemény valósult meg a rakparton – mondta Lohász Cecília.
Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke arról beszélt, hogy már húsz szervezettel működnek együtt az átalakítás tervezése során, és monitoringrendszerrel kívánják vizsgálni a rakpart átalakításának hatását, hogy pontos számadatokat kapjanak. Az is a céljuk, hogy a pesti rakpart a budaival ellentétben ne az átmenő forgalmat, hanem elsősorban a pesti belső kerületek forgalmát szolgálja – tette hozzá. Hangsúlyozta, hogy a Duna Aréna és az atlétikai stadion közötti csaknem 10 kilométer hosszú pesti Duna-part a főváros legszebb panorámájú közterülete. Ezért már zajlik a Parlamenttől a Szabadság hídig tartó rakpart átalakításának részletes tervezése. Ennek keretében hasznosítani kívánják a 2-es villamos vonala alatt található, jelenleg kihasználatlanul álló viadukthelyiségeket is. Ugyanakkor a fejlesztés elindításához uniós forrásokat kívánnak felhasználni, ezért szükséges a kormány és az Európai Bizottság megállapodása a források folyósításáról – mondta Balogh Samu.
Forrás: MTI; Fotó: Facebook
Facebook
Twitter
YouTube
RSS