Sok embernek nincs jobb dolga, ezért úgy keresi a pénzét, hogy élő TikTok-videókban úgy tesz, mintha egy videojátékból lépett volna elő és gépies mozdulatokat ismételget egymás után ajándékokért cserébe, vagyis pénzért. Ezek az NPC-live-ok, amik már tényleg úgy néznek ki, mintha egy elfuserált jövőből jöttek volna…
Az új őrület lényege, hogy a videósok NPC-nek, vagyis nem játékos karakternek tettetik magukat az élő adások során, tehát ugyanazokkal a szövegekkel és mozdulatokkal (vagy ha úgy tetszik: animációkkal) reagálnak a kommentekre – de leginkább a bejövő támogatásokra. A jelenség a világhírű Grand Theft Auto videójáték által született meg. A játékban ugyanis találkozhatunk háttérkarakterekkel, amelyeknek az a feladata, hogy egy nyüzsgő világ benyomását keltsék. A más néven üresjárati animációkat a készítők úgy kódolják be, hogy folyamatosan ugyanazt az egy mondatot mondják, vagy ugyanazt az egy tevékenységet folytatják.
A nézőknek egyébként jól láthatóan eléggé tetszik a dolog: a trend egyik éllovasa, a kanadai Fedha ‘PinkyDoll’ Sinon például arról beszélt nemrég, hogy mindössze néhány óra leforgása alatt 3000 dollárt, vagyis több mint 1 millió forintot keresett ezzel a nem túl megerőltető „munkával”. Pinky Doll, mint mondta, csak azért kezdte el ezt csinálni, mert valaki egy korábbi közvetítése alatt azt írta, hogy olyan, mint egy NPC, aztán elkezdett rá ömleni a pénz. Azt is elmondta, hogy GTA-karakterek segítettek neki az online személyisége kialakításában. Az mindenesetre biztos, hogy a korábban sztriptíztáncosként dolgozó PinkyDollnak bejött a dolog: néhány hét alatt több százezer új feliratkozót szerzett, és július közepén azt mondta, egy közvetítéssel 2–3 ezer dollárt (forintban ez 700 ezer és 1 millió közötti összeg) keres, az Instagramjával és az OnlyFansével együtt pedig 7 ezer dollárt, vagyis durván 2,5 millió forintot kaszál egy nap alatt. És azóta csak sokkal-sokkal népszerűbb lett.
A 27 éves kanadai nő mellett a szcéna népszerű szereplője Cherry Crush, akiről annyit érdemes tudni, hogy kiköpött hasonmása Belle Delphine-nek, aki pár éve azzal lett híres, hogy a fürdővizét árulta a rajongóinak (azóta pornózásra váltott). Crush a New York Timesnak azt mondta, szerinte ezek a közvetítések a gyorsaságuk és a folyamatos ismétlődés miatt nagyon stimulálóak, az emberek látni akarják ugyanis a következő reakciót.
Történnek érdekes dolgok egy-egy ilyen élő live közben, például amikor az látszik, hogy a tiktokker lázasan köszöngeti az „adományokat”, miközben az anyja arra kéri a nézőket, hogy hagyják békén a fiát, mert segítségre szorul. Egyesek úgy vélik, hogy ez is csak a színjáték része, de akárhogy is legyen, mindenképp megérte az előadás, mert folyamatosan érkeztek a támogatások.
Vannak, akik az NPC-trendet fétisnek is nevezik – gyakori ugyanis, hogy a dekoratív nők parancsra cselekményeket és hangokat adnak elő a közönségnek.
Az emberek különféle okokból néznek NPC-ket a TikTokon. Nicki Loczek videós népszerűsége például olyan vicces videóiból származott, amelyekben a nyilvánosság előtt videojáték-karakternek adta ki magát. Sok streamer kidolgozott cosplay-jelmezbe is öltözik, így a játék és a fantázia össze is kötődnek egymással.
Röviden-tömören: amúgy hihetetlen nézni, ahogy az emberekből NPC-k, vagyis videojáték-mellékszereplők lesznek.
Az online világban az emberek azóta árulják magukat, hogy a közösségimédia-platformok létrehozták az alkotói alapokat, és a márkák felismerték a tartalomkészítők bevételi potenciálját. Az alkotók évek óta részt vesznek márkaajánlatokban az egészségügyi termékektől a lakberendezésig, néhányan pedig ingyenes kozmetikai sebészetet is kínálnak. Az online sikeresség egyik alapelve a következetes személyes márka. Hagyományosan, amikor arra gondolunk, hogy az emberek online sikeresek legyenek, ezt a hitelességnek tulajdonítjuk. Ha valaki hiteles, akkor sikeres lesz – gondoltuk ezt az influenszerek világának beindulásakor, ez azonban már nagyon máshogy működik manapság, amikor minden sarkon akad egy influenszer (nem úgy értem…).
A közönség egységes bejegyzésekre, tiszta szerzői hangra, valamint olyan személyre és márkára vágyik, ahol tudja, mit kap. Bár az NPC-k technikailag nem lehetnek „hitelesek”, mivel inkább karakterek, mint emberek, mégis teljesítik ezeket az attribútumokat a TikTokon. Azt teszik, amit gondolunk. Reagálnak, kvázi a néző „parancsát” teljesítik, aki valószínűleg örül neki, hogy egy híres videós észreveszi őt. Az NPC-élő közvetítők megtervezték a reakciókat a közvetítés közben kapott „ajándékokra”. A nagyobb ajándékok általában nagyobb reakciókat váltanak ki. Christine Tran, a Torontói Egyetem PhD-jelöltje például kijelentette:
Az NPC-streamerek csak az alkotók legújabb műfaját jelentik, akik testüket az intimitás piactereire osztják fel.
Az NPC trend illeszkedik az online árutermelés más formáihoz is. Az, hogy NPC-nek adják ki magukat a TikTokon élőben, nem áll távol attól, hogy a népszerű YouTube-felhasználók „online személyiséget” tartsanak fenn egy piacképes, márkabarát csatorna létrehozása céljából. Bár az NPC-trend mostanában nagyon felkapott, nem biztos, hogy meg is marad. Mint sok más dolog a közösségi médiában, ezek a jelenségek is olyan gyorsan elhalványulhatnak, mint amilyen gyorsan felerősödnek. A szakértők szerint azonban a trend több lehet, mint egy fellángolás. „Határozottan látom, hogy ez a trend folytatódik. Évekig tanulmányoztam az ASMR-t a YouTube-on, és a párhuzam az NPC–TikTokokkal szembetűnő” – mondja Jess Maddox, az alabamai egyetem segédprofesszora. Valóban, néhány ASMR-készítő eltávolodik a YouTube-tól, és a TikTok felé fordul, hogy gyors bevételhez jusson és tartós közönséget építsen.
Függetlenül attól, hogy az NPC-alkotók, mint például PinkyDoll, mennyire maradnak meg, ez a jelenség egy nagyobb trendet képvisel. Az alkotók új módszereket találnak arra, hogy pénzt keressenek a közösségi médián keresztül, és ezt továbbra is így fogják tenni – bármilyen szokatlan is legyen a megközelítés.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS