Hatalmas botrány tört ki Szentendrén a Bükkös-patak menti kerékpárút átépítése kapcsán a lakosok, valamint Fülöp Zsolt polgármester és városvezetői csapata között. A helyiek egy része által megalkotott ZöldEndre csoportosulás azt kifogásolja, hogy tájba nem illeszkedő és természetkárosító módon zajlik a kerékpárút kivitelezése, és nem kaptak kellő tájékoztatást a városvezetéstől a készülő fejlesztésről. A polgármester természetesen a kormányzatra mutogat, miközben saját felelősségüket igyekszik a szőnyeg alá söpörni. Holott, ha hibázott valaki ebben a kérdésben, akkor az az ellenzéki szivárványkoalícióból verbuválódott önkormányzati testület, no és annak vezetője – a helyiek által csak “Órásként” emlegetett Fülöp Zsolt polgármester, akinek négy év sem volt elegendő ahhoz, hogy kalap alá hozzon egy, már előkészített projektet annak ellenére sem, hogy az Orbán-kormány minden forrást biztosított ahhoz. Nézzük, miről is van szó.
Szentendre 250 millió forintnyi pályázati támogatást nyert az előző önkormányzati ciklus végén egy kerékpárút megvalósítására az akkori fideszes városvezetésnek köszönhetően. 2019-től azonban az ellenzéki összefogásból verbuválódott testület vette át a hatalmat, és pecsételte meg ezzel számos fejlesztés sorsát, így a Bükkös-parti kerékpárútét is. Az éppen zajló kerékpárút-építési projektre a pályázati támogatást az önkormányzat 2019-ben kapta, nem sokkal Fülöp Zsolt polgármesterré választása előtt. Aztán az elmúlt négy év anélkül telt el, hogy egy kapavágás is történt volna a kivitelezés kapcsán, mígnem annyira elhúzta az önkormányzat a megvalósítást, hogy az utolsó pillanatban indult a beruházás, idén tavasszal, miközben az Európai Unió által támogatott projekttel legvégső esetben 2023. december 31-én el kell számolni az uniós támogatási rendszer alapján. Így tehát nincs idő átgondolni, átszervezni már szinte semmit. Ez az egyik szorító körülmény, amiből nem tud szabadulni a városvezetés.
Török Balázs, a szentendrei Fidesz elnöke hétfőn sajtótájékoztatót tartott a témában. Ezen úgy fogalmazott:
nem sikerült a jelenlegi városvezetésnek ezt a projektet úgy megvalósítania, hogy az a lakosság örömére és ne a természet kárára valósuljon meg.
Hangsúlyozta: az önkormányzat nem tud elszámolni az elmúlt négy évvel, hogy mit tett a projekt előkészítése érdekében. (Ahogy egyébként úgy általában sem nagyon tud elszámolni azzal, hogy milyen erőfeszítéseket tett a város fejlesztésére – a szerk.)
A kerékpárútprojekt első pályázati támogatására még a fideszes önkormányzat pályázott 2018–19 tájékán, és akkor nyert el a város 250 millió forint támogatást, a jelenlegi polgármester, Fülöp Zsolt hatalomra kerülése előtt nem sokkal. Tehát gyakorlatilag az egész ciklus alatt lett volna ideje a Fülöp Zsolt által vezetett önkormányzatnak arra, hogy a projektet rendben előkészítsék, majd megvalósítsák, kivitelezzék. Ő azonban 2019 óta ezzel finoman szólva sem igazán foglalkozott. Tudta, hogy itt vannak a kerékpárútprojektek, tervek, sőt, még pénz is van rá, csak meg kellett volna szervezni a kivitelezést
– fogalmazott Török Balázs, hozzátéve: szerinte az elmúlt négy évben kellett volna a lakossággal mélyrehatóan egyeztetni a kivitelezés módjáról, mikéntjéről, hogy pontosan mi fog történni és megfelelő szakemberek segítségével megtervezni azt. Ez az úgynevezett organizációs terv, amikor pontosan megtervezik, hogy melyik nap mi történik, melyik fánál hogyan óvják meg a gyökérzetet, a pataknak az élővilágát, hogyan nem lesz természetkárosítás a kivitelezés közben, stb. És ez az, amit itt nem sikerült megvalósítani.
Török Balázs aláhúzta: a lakossággal történő egyeztetés során az általuk javasolt észrevételeket lett volna még ideje Fülöp Zsoltnak a terven átvezetni, azok alapján átterveztetni és engedélyeztetni azt. Mint ahogyan plusz forrást is volt idő kérni rá, hiszen ahogy egyébként a négy év várakozás alatt az árak is emelkedtek, így az a 250 millió forint, amit még az előző városvezetés nyert el a projektre, kevésnek bizonyult. Persze pénzt kérni nem felejtettek el, Fülöp Zsolt az Orbán-kormánytól újabb kiegészítő támogatást kért és kapott: az eredeti költségvetésnek plusz 140 százalékát. Ebből zajlik most a kivitelezés, a probléma azonban az, hogy most már körülbelül 45 nappal a projektzárás előtt természetesen nincs idő és mód áttervezni bármit is a lakossági igények alapján, vagy a felmerülő kéréseknek megfelelően módosítani a terveken. A Fidesz elnöke szerint erre négy év alatt azért erre mégiscsak lehetett volna időt fordítani és nem a projekt zárása előtti néhány hétben próbálni valamit tennie az önkormányzatnak. Az pedig már csak hab a tortán, hogy Fülöp Zsolt polgármester Szentendre hivatalos oldalán úgy tájékoztatta a lakosságot, mintha a kormány nem engedélyezné a módosításokat.
Ezzel szemben az igazság az, hogy ha az önkormányzat a módosítási kérelemmel időben fordult volna a kormányzathoz, akkor az engedélyeket már megkapta volna
– fogalmazott Török Balázs.
Persze mindenért az Orbán-kormány a hibás, még akkor is, ha nem
Fülöpék persze arról hallgatnak, hogy a négy év alatt nem tartottak lakossági fórumot, bejárást, polgármesteri videóbeszámolót, de még közösségi tervezést sem és a Facebookon sem posztoltak róla – egészen az utóbbi hetekig. Egyszer csak bejelentették, hogy indul a kivitelezés, a lakosok pedig a munkagépek árnyékában kezdik csak látni, hogy mi készül, illetve tűnik el, és hogy mennyi rengeteg fát vágat ki az önkormányzat. A tervekhez egyébként 2020-ban és 2022-ben is hozzányúlt az önkormányzati vezetés, felülvizsgálta azokat és igazított rajtuk, csak a lakosságot nem vonta be Fülöp Zsolt mindezekbe a történésekbe. Persze a polgármester saját hibájának elismerésére hiába is vár a lakosság, de kap cserébe egy kis porhintést: a testületi ülésen úgy döntött az önkormányzat, hogy a Szegedi utca és a Mókus-híd közötti szakaszt átterveztetné, és átvinné a patak túloldalára a nyomvonalat, ha ezt egyeztetni és engedélyeztetni tudja a támogató hatósággal. Csakhogy egy ilyen átvezetés/áttervezés engedélyeztetése gyors esetben sem hetek, hanem hónapok kérdése uniós projekteknél. Ami jelen esetben szinte lehetetlen, hiszen alig néhány hét áll már rendelkezésre a projekt zárásáig.
Hogy ezek után ki lesz a felelős az elkövetett hibákért, a természetkárosító módon történő kivitelezésért? Valószínűleg a városvezetés ismét a kormányt, a Fideszt vagy valaki mást fog megtalálni felelősnek, ahogy ezt már megszokhattuk. Elég csak elolvasni az önkormányzat legújabb közleményét, amiben nyilván mindenért is a Zorbán-kormányzat a felelős, és még véletlenül sem az ígérgetésből jeles “Órás és szabadcsapata”.
Fotó: Youtube
Facebook
Twitter
YouTube
RSS