Igazi káoszt idézett elő a tegnap bejelentett járatritkítás Budapesten. A főváros vezetése egyik napról a másikra hozta meg a drákói döntést a rengeteg tömegközlekedési járatot érintő menetrend-ritkításról.
A csütörtök reggeli bejelentés a péntek reggeli csúcsidőben már életbe is lépett, és hatását minden érintett járaton közlekedő megérezte. Nem meglepő módon a ritkábban közlekedő járatokon igazi zsúfolt tömegjelenetek zajlottak, amiről Vitézy Dávid reggel a közösségi oldalán fotókat is megosztott. A közlekedési szakember azt is kifejtette, hogy miért nem tartja megfelelő lépésnek a budapesti városvezetés járatcsökkentési ötletét.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) járatrikítása összesen 53 kifejezetten fontos és kihasznált járatot érint, köztük
- 43 buszjáratot,
- 4 villamosjáratot és
- 6 trolibusz-járatot.
Ennyi vonalat érintő járatritkítási csomagot utoljára tizenöt éve Hagyó Miklós, Demszky Gábor korábbi főpolgármester helyettese próbált a városra erőltetni, de akkoriban legalább volt előzetes egyeztetés a menetrendi változásokról. Így tudták végül megakadályozni a ritkítást”
– emlékeztetett Vitézy Dávid.
Karácsony Gergelynek azonban sikerült, ami Hagyónak és Demszkynek sem: megvalósítani az elmúlt évtizedek legnagyobb járatritkítását. A főpolgármester azzal indokolta a lépést, hogy a home office-nak és a rugalmas munkabeosztásnak köszönhetően az átlagosnál kevesebben utaznak. A közlekedési szakértő szerint azonban ezzel egy gond van:
Erről a budapestieknek nem szólt senki, mi pedig utazni szeretnénk.
A BKK azzal érvelt, hogy csak egy-másfél perccel járnak ritkábban a buszok és villamosok, szerintük ez nem fog fennakadást okozni. Vitézy Dávid azonban felhívta a figyelmet, hogy a város legzsúfoltabb, legfontosabb járatait ritkították a csúcsidőben.
Ilyenkor eleve nem a várakozási idő, hanem a kapacitás a fő szempont”
– hangsúlyozta.
Több tucatnyi csuklós busszal jár kevesebb mától a városban. Ez pedig nem mindegy. Ha mindegyik érintett vonalról kivesznek egy-két buszt, és ennyivel kevesebb közlekedik, a zsúfoltság nő, és előfordul – ahogy a képeken is látható –, hogy az utasok fel sem férnek. Önmagában ezen nem segít, hogy a várakozási idő „csak” egy perccel lett több – magyarázta.
Bár a BKK létrehozása óta kötelező, semmilyen társadalmi egyeztetés és előzetes bejelentés nem volt a menetrend átalakításáról, a Közlekedő Tömeg civil egyesülettől értesült a közvélemény a BKK járatritkítási terveiről, melyeket ma reggeltől be is vezettek
– emelte ki.
A szakértő szerint a közösségi közlekedés versenyképtelenebb lett a BKK lépésével. Vitézy ezért felszólította Karácsony Gergely főpolgármestert, hogy haladéktalanul vonja vissza a járatritkítási csomagot, és vizsgálja felül a BKK akcióját. A közösségi közlekedés színvonalának leépítése ugyanis ellentétes minden várospolitikai és fenntarthatósági céllal.
Karácsony Gergelyt a Vitézy Dávidot főpolgármester-jelöltként indítani tervező LMP is felszólította a döntés visszavonására. A párt szerint elfogadhatatlan, hogy a home office-ra hivatkozva, a kerületi polgármestereket megkerülve ritkította a járatokat.
Egy magát zöldnek valló polgármester nem teheti meg, hogy a külső kerületekből ingázó és tudatosan tömegközlekedő budapestieket mondvacsinált okokra hivatkozva hosszabb menetidőre kényszeríti
– írták. Hozzátették: félő, hogy a ritkításoknak köszönhetően többen elfordulnak a klímabarát közösségi közlekedéstől, és helyette az autózást kényszerülnek választani. Az LMP a közleményében kijelenti: elvárják a főpolgármestertől, hogy azonnali hatállyal vonja vissza a járatritkítást, és hívjon össze egyeztetést az érintett városrészek vezetőivel.
(Magyar Nemzet / Kiemelt kép: Vitézy Dávid Facebook-oldala)
Facebook
Twitter
YouTube
RSS