Ha bekapcsolom a légkondit, az úgy leterheli a rendszert, hogy ki sem tudok állni a megállóból – állítja a BKV több buszvezetője is. Bár a közlekedési vállalat egy közleményben azt írta, nő a modern buszok aránya, azt elismerte, hogy valóban sok jármű fut e fontos alapszolgáltatás nélkül.
Légkondicionálás nélküli buszokkal kell közlekedniük a fővárosiaknak a hőségriadó idején. A Magyar Nemzet június közepe óta olyan járatokat figyelt meg, amelyek átszelik az egész várost: az 5-öst, a 105-ös, a 7-es buszcsaládot, és azt tapasztaltuk, hogy a klíma nagyon sok esetben nem működik, annak ellenére, hogy a rendkívüli hőség napjait éljük. Július 7-én a BKV Zrt. közleményt adott ki, amelyben az áll: a járműállomány folyamatos fejlődése ellenére, az elmaradt új járműbeszerzések következtében azonban még mindig üzemelnek a flottában alacsonyabb utaskomfortú, klímaberendezés nélküli vagy kevésbé hatékony klímával rendelkező járművek. Az M3 metróvonal felújításához kapcsolódó buszos pótlás magas járműigénye miatt jelenleg az átlagosnál nagyobb szükség van a már korszerűtlennek számító buszokra. A közlemény hozzáteszi: a BKK elvárásaival összhangban a magas padlós, valamint a legkorosabb alacsony padlós járművek csak városszerkezeti és környezetvédelmi szempontok szerint kiválasztott viszonylatokon közlekednek, de ott a részarányuk akár a 25-40 százalékot is elérheti. A járműkiadás sajátosságai miatt az ezen viszonylatokon utazók – elsősorban a reggeli és délutáni csúcsforgalmi időszakban – nagyobb valószínűséggel utaznak klíma nélküli, vagy éppen kevésbé hatékony klímával rendelkező járműveken, mint a hálózat más vonalain. Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BTDSZ) elnöke a buszvezetőkkel folytatott konzultációt követően megerősítette a Magyar Nemzet megfigyelését. Nagyon sok régebbi járművön egyáltalán nem működik a klíma – mondta.
Tudomásom szerint a meghibásodást pedig a sofőrök bejelentik, de aztán nem történik semmi, minden marad a régiben. Szakszervezeti vezetőként úgy gondolom, egy normálisan működő vállalatnál ezeket a jelzéseket komolyan kellene venni
– tette hozzá. A buszvezetők szerint az sem ritka, hogy van ugyan légkondicionálás a buszokon, de ha bekapcsolják, csak problémát okoz. A sofőrök szerint van úgy, hogy ha bekapcsolják a klímát, az annyira leterheli a motor teljesítményét, hogy szinte ki sem lehet vele állni a megállóból – magyarázta Szabó István –, vagy lefullad a jármű a kereszteződésben, a lámpánál nem lehet vele újra elindulni. A problémát a flotta rendes karbantartása, illetve frissítése, korszerűsítése oldaná meg. Ebből azonban semmi sem lenne, ha a kormány nem vásárolna újabb járműveket a BKV számára, hiszen a Karácsony Gergely-féle városvezetés ideje alatt mostanáig mindössze egy alkalommal írtak ki beszerzési tendert autóbuszokra, de az is botrányba fulladt: mint megírtuk, a tendert egy olyan kamucég nyerte, amely egyáltalán nem rendelkezett sem tapasztalattal, sem saját járműparkkal, ráadásul használt buszokat közvetített volna Budapest számára.
Forrás: Magyar Nemzet; Fotó: MTVA/Bizományosi: Oláh Tibor
Facebook
Twitter
YouTube
RSS