Az indonéz nyomozók a tavalyi, 189 halálos áldozatot követelő katasztrófát követő jelentésükben megállapították, hogy a tragédiában az amerikai repülőgépgyártó szoftveres hibái is közrejátszottak a pilótahibák és a karbantartás hiányosságai mellett.
Nem vette kellőképpen figyelembe a Boeing amerikai repülőgépgyártó a 737 MAX típusú repülőgépébe beépített vezérlő szoftver kialakításában rejlő esetleges kockázatokat, és ez, valamint a pilótahibák és a karbantartás során feltárt hiányosságok vezettek az indonéziai Lion Air légitársaság gépének 2018. októberi katasztrófájához – állapították meg indonéz nyomozók a 189 halálos áldozatot követelő balesetet kivizsgáló végleges jelentésükben. A Reuters hírügynökség birtokába jutott dokumentum szerint a súlyos légi balesethez a légitársaság munkatársainak a hibái is hozzájárultak.
A Boeing 737 MAX indonéziai katasztrófája után öt hónappal az etióp légitársaság ugyanilyen típusú gépe is balesetet szenvedett. A 737 MAX gépeket ezt követően átmenetileg világszerte kivonták a forgalomból, és a Boeing súlyos válságba került.
Az indonéz nyomozók végső jelentésükben ajánlásokat fogalmaztak meg a Boeing, a Lion Air légitársaság, az amerikai repülésügyi hatóság (FAA) és más ügynökségek számára. A várhatóan pénteken vagy szombaton nyilvánosságra kerülő jelentés készítői bírálták a repülőgép átesésvédelmi rendszerét (MCAS), amely automatikusan lenyomta a gép orrát, és a pilóták így szinte elvesztették az irányítást a gép felett. A jelentés kitért továbbá arra is, hogy nem volt elégséges a pilóták közti kommunikáció, és a gép kézi vezérlésekor is hiányosságokat állapítottak meg. A járat teljesítése közben az első tiszt nem tudta, melyik ellenőrző listát kell megkeresnie a kezelési útmutatóban, és azokat a feladatokat sem tudta elvégezni, amelyeket fejből kellett volna tudnia. Vele kapcsolatban a jelentés megjegyezte, hogy a képzések során is gyengén teljesített. A kapitány – aki a jelentés szerint influenzás volt – nem tájékoztatta megfelelően az első tisztet, amikor átadta neki az irányítást. Az első tiszt közölte a kapitánnyal, hogy eredetileg nem volt beosztva az érintett járatra, hajnali 4-kor hívták be dolgozni.
A karbantartási hiányosságokkal kapcsolatban a jelentés azt írta, hogy az átesésvédelmi rendszert adatokkal ellátó állásszögjeladót egy javítás során félrekalibrálták és a Lion Air szakemberei nem tesztelték a visszaszerelés előtt. A Lion Airnek a hatóság szerint ideiglenesen ki kellett volna vonnia a gépet a forgalomból a korábbi járatok teljesítése után talált műszaki hibák miatt. A vizsgálat azt is kiderítette, hogy a balesetben érintett gép szerviznaplójából 31 oldal hiányzott.
Nurcahyo Utomo légi baleseteket vizsgáló indonéz nyomozó sajtótájékoztatóján azt mondta: a balesetet események láncolata okozta, ezek közül nem lehet egyetlen fő okot kiemelni. A vizsgálatok alapján kilenc különböző dolog járult hozzá a balesethez; ha ezek közül akár csak egy nem áll fenn, akkor elképzelhető, hogy a katasztrófa nem következik be – mondta a nyomozó.
A Boeing a jelentésre reagálva az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta: folyamatosan dolgoznak a 737 MAX repülésirányító rendszerének javításán és a képzési anyagok frissítésén.
Forrás: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS