A BKK olyan elektronikus jegyrendszer bevezetésére készül, amely még nemzetközi összehasonlításban is nagy dobásnak számít – írta a Portfolio. Az érintésmentes kártyás fizetés lehetősége a tömegközlekedésben már sok országban és fővárosban elérhető, azonban szerver alapú megoldás csak Londonban működik egyelőre. Ennek a legfőbb újdonsága, hogy bankkártyákkal is lehet majd utazni. A tervezett szupermodern rendszer ráadásul olcsóbb, de legalábbis nem drágább, mint a kártyaalapú rendszerek, ugyanakkor rugalmasabb, nyitottabb. Utóbbi azt jelenti, hogy hosszú távon fejleszthető, és támogatja a különböző rendszerek közötti átjárhatóságot is.
Már egy évtizeddel ezelőtt is több terv készült a BKV-nál arra, hogy megújítsák a tömegközlekedési jegyrendszert, az akkori elképzelések azonban nem valósultak meg. 2010 végéig a BKV korábbi vezetése abban gondolkodott, hogy a 90-es évek végén elterjedt kártyás rendszert vezet be, amely lényegében véve a kártyán tárolt adatokra épült. Azóta azonban az a döntés született, hogy egy szerver alapú megoldást építenek ki. Ennek lényege, hogy nem csak előre feltöltött kártyákkal lehet utazni a papír alapú jegyek és bérletek helyett, hanem az ügyfelek akár a saját érintésmentes bankkártyájukat is használhatják utazásra. A BKK egyelőre még csak vizsgálja, hogy a többi közlekedési vállalattal (például MÁV) hogyan lehet a tervezett rendszert kiterjeszteni, azonban az elsődleges cél most a budapesti közlekedés rendbe tétele.
A nagyszabású projekthez azonban forrást is kellett szerezni, mivel a 67,7 millió euróra becsült költségre a BKK-nál, amely tavaly feladatellátási szerződés keretein belül átvette a BKV feladatainak nagy részét, nem volt fedezet. A forrás megszerzésének érdekében a BKK az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal (EBRD) kezdeményezett tárgyalásokat, amelynek eredményeképpen 54,2 millió eurót szereztek a projektre.
A Portfolio.hu kérdésére a BKK elmondta, hogy az EBRD-vel a szerződést idén nyáron tervezik aláírni, a projekt átütemezése nincs kilátásba helyezve. A finanszírozási szerződés megkötésének előkészítése mellett párhuzamosan zajlik a műszaki-technológiai tenderdokumentáció készítése és a beszerzési eljárás előkészítése. Ütemterv szerint a beszerzési eljárás 2013. decemberi lezárását és a nyertessel történt szerződéskötést követően 2014-ben a BKK megkezdi az elektronikus jegyrendszer első ütemének bevezetését. A projekt már az EBRD honlapján is megjelent.
2014-ben az első tesztek elindulnak, 2015-16-ban állhat fel a teljes rendszer – mondta el Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a Napi Gazdaság “A jövő fizetőeszközei” című konferenciáján. Kihívást jelent az is, hogy a jelenleg használatos jegyérvényesítő berendezések nem igényelnek sem adatkapcsolatot, sem áramot, azonban az új eszközök igen. Ezért a régebbi járművek felkészítése a berendezések telepítésére ugyancsak nagy feladat elé állítja a BKK-t. A szerver alapú megoldás kialakítása időigényes, de hosszú távon biztosítja a különböző rendszerek, így a bankrendszerek és esetleg más közlekedési társaságok rendszerei közötti átjárhatóságot.
Az új e-jegyrendszerről bővebben a portfolio.hu-n olvashatnak.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS