Felrúghatta a védekezési taktikát a Hableány-per csütörtöki tárgyalásán Jurij Csaplinszkij, miután hozzászólásra jelentkezett az egyik tanú után. A Hableány sétahajó elsüllyesztésével vádolt ukrán hajóskapitány a katasztrófa idején tapasztalt időjárási és látási viszonyokhoz fűzött megjegyzést, úgy fogalmazott: “Jók voltak a látási viszonyok. Nem volt bekapcsolva a radar. Szabad szemmel tájékozódva vezettem a hajót, meghajózva a Margit híd hatvan méteres pillérközét” – írta meg a Magyar Nemzet.
A lap szerint a sértetti képviselők egyfajta beismerésnek tartják a vádlotti hozzászólást. A vádirat szerint Csaplinszkij az általa kormányzott Viking Sigynnel azért küldte hullámsírba a Hableányt, mert az ütközés előtt öt hosszú percig nem figyelt. Maga a kapitány a perben azt állítja: nem látta az előtte, jobbra haladó magyar hajót. Az eddig lejátszott, a Sigyn utasai által az orrfedélzetről készített videofelvételeken azonban jól látható a Hableány, sőt, az is, hogy egyre közelít hozzá a szállodahajó, és hallatszik az utasok sikítása és a kiabálások, hogy el fogják gázolni a kisebb hajót. Maga az ütközés és az elsüllyedés hét másodperce is pontosan látszik.
A csütörtöki tárgyalás a védelem számára nem kezdődött jól, hiszen kiderült, hogy elutasította az illetékes bíróság a Hableány-pert tárgyaló bírónő elfogultság miatti kizárására vonatkozó védői beadványt. Tóth M. Gábor, Csaplinszkij védője áprilisban egy negyvenhárom pontból álló, elsősorban a jegyzőkönyvvezetést kritizáló dokumentumot nyújtott be a bíróságnak, és indítványozta Németh Leona Judit bírónő kizárását az ügyből.
Jók voltak a látási viszonyok, hangjelzést egyik hajó sem adott
A vádat képviselő Herczeg Zsolt ügyész az egyik beidézett tanútól arról érdeklődött, milyen időjárási viszonyok voltak a tragédia pillanatában. Herczeg Zoltán, a több évtizedes hajózási tapasztalattal rendelkező szakember, az Európa hajó kapitánya a balesetet nem látta, nem sokkal korábban kötöttek ki a Parlamentnél, mint ahogy az megtörtént. Cáfolta a védelem álláspontját, ami a rossz látási viszonyokra vonatkozott és amit maga Csaplinszkij is tagadott. Szerinte 2019. május 29-én az esti órákban – 18.30 és 22.00 között – jó látási viszonyok voltak, ez ügyben hivatkozott a Ferihegyi repülőtéren rögzített meteorológiai adatokra.
Egy másik tanú, Magyar Norbert, a katasztrófa idején a térségben hajózó hajóvezető pedig a védelem másik feltételezését tette helyre. Azt kérdezte tőle a védelem, hogy hallotta-e a Hableány által leadott öt rövid hangjelzést, amivel a hajózási szabályzat szerint megtiltotta volna az előzést a mögötte haladónak. Magyar azonban kifejtette, hogy az öt rövid hangjelzés válaszhangjelzés, ugyanis az adott helyzetben a Sigynnek kellett volna jeleznie, hogy előzni akar, és erre válaszul adhatta volna le a Hableány hajóvezetője a tiltó jelzést. Hangjelzést azonban egyik hajó sem adott.
2019. május 29-én este a Margit híd két pillére között a norvég tulajdonú, ám svájci bejegyzésű Viking Sigyn szállodahajó nekiütközött a magyar Hableány sétahajónak, amely hét másodperc alatt elsüllyedt, fedélzetén harminchárom dél-koreai turistával és kétfős magyar legénységgel. Hét utast sikerült kimenteni, huszonheten elhunytak, egy koreai nő holttestét azóta sem találták meg. A Viking Sigyn ukrán hajóskapitánya, Jurij Csaplinszkij ellen vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyeztetésének vétsége és harmincöt rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának bűntette miatt emeltek vádat.
Forrás: Magyar Nemzet; Fotó: MTI/Balogh Zoltán
Facebook
Twitter
YouTube
RSS