Azt már eddig is láthattuk, hogy a szankciók nem a várt reakciót váltották ki Oroszországban, ahol változatlanul tudnak dőzsölni az emberek, ezért az sem csoda, hogy a szép új autók iránt is nagy a kereslet változatlanul. Az azonban már érdekes, hogy a háború ellenére az ukrán politikusok és az új kasztnak számító hadkiegészítők is kapkodnak az új járművek után, amit aztán egymástól is lenyúlnak különböző indokokkal, ha éppen tehetik. A Nyugatról érkező pénzeket úgy tűnik tudják mire költeni az ukránok, csak kár, hogy nem erre kapták.
Bár Oroszországban és Ukrajnában is változatlanul megtalálható az utakon a Lada, a Zsiguli vagy éppen a Volga, mindkét nemzet nagyon szereti a luxusautókat, amiből jól be is vásárolnak, jobban mint az európaiak. Nekik ez státusszimbólumként funkcionál. A legújabb autócsodák alig jelennek meg az EU-s piacokon, az első modellek napokon belül Moszkvában vagy Kijevben landolnak.
Luxusautókkal hagyták el az elsők az országot
2022. február 24-én, az orosz-ukrán háború első napján, százezrek indultak útnak az EU irányába, hogy kijussanak Ukrajnából. A legelső fecskék pedig nem az átlagemberek voltak, akiknek arra sem lett volna pénzük, hogy a Zaporozsecbe 5 liter benzint vegyenek, hanem az elmúlt 30 év káoszán meggazdagodott üzletemberek.
A Kijevből kivezető utakon, több tíz kilométeren keresztül, a legmodernebb gépjárművekből álló, végeláthatatlan sorok alakultak ki. Mercedes, Bentley, Maserati, Lamborghini, Porsche, Jaguar, hogy csak pár márkát említsünk az első percben elmenekülők járművei közül.
Kárpátalján, a háború első hónapjában, azelőtt még soha nem látott autócsodák jelentek meg. Sokan mindaddig ott is maradtak, míg Belső-Ukrajnában nem konszolidálódott valamennyire a helyzet, vagy éppen addig, míg nem szereztek kapcsolatokat a határon, hogy jó pénzért kijussanak az országból. Akkoriban sokan azt hitték, hogy vége a jó világnak és Ukrajnában nem lesz többé olyan pénzes réteg, mely meg tudja fizetni mindezt a fajta luxust. Tévedtek. Háború ide, vagy oda, a státusszimbólum a gazdagoknál továbbra is az autó maradt.
A politikusok nem adták lejjebb
Nem kivételek ez alól a kijevi politikusok sem, akiknek normális helyzetben önmérsékletet és szerénységet kellene tanúsítaniuk, miközben az átlag ukrán az utolsó pénzét adja oda a hadsereg számára kolduló önkénteseknek, hogy a fronton szolgáló katonáknak legyen mit enniük és legyen miből felöltözniük.
A Septun nevű ukrán Telegram csatorna például azt írja, hogy a kijevi parlamenti képviselők a háború kitörése után sem hagytak fel azzal a gyakorlatukkal, hogy a legújabb autócsodákat vásárolják meg. Aki már járt az ukrán főváros törvényhozásának a környékén az tudhatja, hogy az ott parkoló autók értéke – kis túlzással – meghaladja Moldávia egyéves büdzséjét.
Itt tehetnénk fel jogosan azt a kérdést, hogy egy háborúban álló országban, melynek a költségvetésének több mint a felét a nyugat biztosítja, miből van pénze – egy papíron ezer eurós fizetéssel rendelkező – képviselőnek hasonló gépjárművek vásárlására?
Gyönyörű autókkal “toboroznak”
A politikusok mellett szembetűnő lett, hogy az elmúlt hónapokban a korrupt sémákat felállító, és ezáltal dollármilliomosokká váló hadkiegészítő tisztek sem ócska Zsigulin járnak összeszedni az utcáról a hadköteleseket, hanem a legmodernebb nyugati terepjárókon. Aki persze katonásan fizet, annak nem kell katonának mennie. Sokan úgy buknak le, hogy egész egyszerűen nem tudják türtőztetni magukat, és 100-200 ezer dolláros kocsikat vesznek, mely a beosztottak szemében tekintélyt parancsol számukra. Persze erre gyorsan rájönnek a belügyi hatóságok is, akik aztán elveszik tőlük ezeket a járműveket, hogy ők furikázzanak velük.
Csak ebben az évben egy milliárd dollár értékben vettek új kocsikat az ukránok, ami már kezdi megközelíteni a háború előtti állapotokat. Januártól júniusig 29 314 új autó kelt el, év végéig pedig akár 70 ezerre is nőhet ez a szám. Ahol (nyugati) pénz van, ott a kereslet is megugrik.
Az oroszok sem fogják vissza magukat
Az autók iránti kereslet Oroszországban is dübörög. A Green Way nevű orosz website autóstatisztikája szerint idén augusztusra 49 százalékos lett a növekedés, és csak ebben a hónapban, közel 70 ezer gépjárművet adtak el az országban. Meglepő, de az Orosz Föderációban idén a listavezető autó a Lada volt a maga 203 ezres eladási számával, míg a Toyota a 768-al csak a 14-ik helyen végzett.
Az orosz felmérés azonban nem tartalmazza a német BMW és Mercedes-Benz, valamint a szintén népszerű és olcsó kínai Chery és a Cheryexeed márkák eladási statisztikáit, ugyanis ezen cégek nem osztják meg rendszeresen az eladási adataikat.
Oroszországban azonban csak úgy lehet jó példát mutatni a népnek, ha előbb példát statuálnak a politikai vezetésben is. Vjacseszlav Vologyin, az orosz Duma elnöke a napokban bejelentette, hogy a képviselők azon szolgálati autóit, melyek már megérettek a cserére, orosz márkájú, Oroszországban gyártott gépjárművekkel fogják felváltani.
Forrás: Magyar Nemzet, fotó: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS