A kabuli városvezetés hétfőn jelentette be, hogy az iszlám törvénykezés, a saría előírásaiba ütköző reklámokat eltávolíttatják. A közlemény szerint az üzlettulajdonosoknak be kell tartaniuk az erkölcsi értékeket a plakátok és egyéb hirdetések nyomtatásánál. A tálibok Twitter-oldalán közzétett felvételeken már hétfőn olyan plakátokat és reklámtáblákat lehetett látni, egyebek között szépségszalonok kirakataiban, amelyeken átfestették, vagy lekaparták a nők arcképeit.
Nematullah Barakzai, a városvezetés szóvivője a dpa német hírügynökségnek elmondta, hogy a tálib kormány vonatkozó döntését követően kötelesek voltak így cselekedni. A tálibok augusztusi hatalomra kerülésük óta jelentősen megnyirbálták a nők jogait. Sok esetben a nők például nem térhettek vissza korábbi foglalkozásukhoz, illetve tanulmányaikhoz, utcai tiltakozásaikkal szemben pedig erőszakkal léptek fel a radikálisok.
De nemcsak a nők, hanem az újságírók is megszenvedik a tálibok uralmát. A Riporterek Határok Nélkül nevű szervezet és az Afganisztáni Független Újságírók Szervezete (Ajia) hétfőn ismertetett jelentése szerint a dél-ázsiai ország sajtóorgánumainak 43 százaléka volt kénytelen bezárni augusztus óta, miközben az afgán újságírók 60 százaléka munkanélkülivé vált. E tekintetben különösen a női médiamunkások helyzete aggasztó, ugyanis 84 százalékuk vesztette el munkahelyét. Afganisztán 34 tartományából 15-ben egyáltalán nem dolgoznak már nők a sajtóban. A Riporterek Határok Nélkül arról számolt be, hogy az augusztus közepén nyilvántartott 543 sajtóorgánumból november végére 312 maradt. Négy hónappal korábban a legtöbb afgán tartományban legalább tíz, magánkézben lévő sajtóorgánum működött – ismertette a szervezet, hozzátéve, hogy mára egyes régiók helyi sajtó nélkül maradtak. Kabulban, ahol a tálibok hatalomátvétele előtt a legtöbb lap, illetve televíziós csatorna működött, a médiavállalatok 51 százaléka, vagyis a 148-ból 72 zárt be.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/AP/Rahmat Gul
Facebook
Twitter
YouTube
RSS