Miközben az RTL- és a TV2-csoport között ádáz háború dúl, hogy melyik a nézettebb csatorna, a Fidesz hátországában a hvg.hu értesülései szerint újból felmerült, hogy meg kéne törni a televíziós méréssel foglalkozó cég, az Nielsen Közönségmérés Kft. monopóliumát. A választások előtt a rádiós méréseket uraló Mediameter Kft. már tulajdonost is cserélt, és a Simicska-birodalom egyik régi – ám a piacon nagy tekintéllyel bíró – vezetőjénél, Hantosi Bálintnál kötött ki. Az adásvétel okairól alig lehet tudni valamit, a cég ráadásul eddig is egy kormányközeli cég tulajdonában volt – írja a HVG. A Mediameter Kft.-t a Nézőpont Intézet Zrt. (új nevén: Bonum Semen) alapította 2012-ben, majd a londoni hátterű TNS Hoffmann nevű, közvélemény- és médiakutatásokkal foglalkozó vállalattal együtt 2012 végén elnyerte a hallgatottság-mérés jogát Magyarországon.
Hantosi pályája az egyik, Simicska érdekeltségébe tartozó cégnél ívelt fel: az ezredfordulót követő években a Mahir Cityposter Kft. kereskedelmi igazgatója volt, előtte az Akció Reklámügynökségnél – Geszti Péter egykori cégénél – dolgozott öt évig. A hvg.hu a médiapiac több vezetőjét is megkereste, akik kivétel nélkül kiemelték, hogy Hantosi az Isposnak is dolgozik, felkészült szakemberként ismerték meg, de azt is számon tartják, honnan indult. (Az Ipsos 2006 és 2010 között a kormány egyik legfontosabb partnere volt, több mint egymilliárdért végzett közvélemény-kutatásokat a Gyurcsány-kabinetnek, az új ciklusban viszont nem kaptak megbízásokat.)
Több médiaügynökségi forrás is azt feltételezte, azért cserélt tulajdonost a Mediameter, mert a Nézőpont-márkanév túlzottan kötődik a politikához (részben ennek ellensúlyozására nevezték át 2012 novemberében Bonum Semenre a csoportot), ami a piacon nem cseng jól, Hantosi viszont elismert szakember. A Mediameter nem is hozott túl sok profitot a korábbi tulajdonosának: tavaly mindösszesen 61 millió forint árbevétele volt, a Nézőpont Zrt. pedig csak 6,5 millió forint osztalékot vett ki belőle – tehát a 8,8 milliárd forintos tortából alig tudott valamit kihasítani. Az adásvétel pontos okairól sem a Nézőpont, sem Hantosi nem akart beszélni.
A Fidesz szakértői régóta foglalkoznak azzal a kérdéssel, hogyan lehet a tévés nézettségmérést végző Nielsen Közönségmérés Kft. (Nielsen) monopóliumát megtörni. Erről a hvg.hu-nak egymástól függetlenül két forrás is beszélt: az egyikük részt vett a Fidesz médiapolitikai koncepciójának a kidolgozásában, a másik pedig a 2010-es médiatörvény előkészítésében. Az egyikük azt mondta, a Mediameter tulajdonosváltása nem független ettől a koncepciótól, és szerinte Hantosi szakértelmével fel is lehetne építeni egy, az Nielsennel versenyképes társaságot.
A Nielsen a gazdaság, a reklámozók számára rendkívül fontos adatokkal tud szolgálni. Nemcsak azt tudja megmutatni, hogy hányan és milyen csatornát néznek, de azt is, honnan és hova kapcsolnak el, mennyi ideig néznek egy adást, egy reklámot. Ezt korosztályokra, fogyasztói csoportokra le tudja bontani, ha szükséges, azt is meg tudja mondani a rendszerük, hogy a 30-as éveiben járó, autóval és mobiltelefonnal rendelkező, háromgyerekes család mit néz. Ez a politikusok számára is fontos információ, hiszen meg tudják nézni, hogy milyen híreket fogyasztanak az emberek, egy-egy politikus interjúját mennyien nézik, milyen témák érdeklik. Ezeket az adatokat meg lehet vásárolni, viszont több médiaügynökségi vezető is azt mondta, jót tenne a piacnak a verseny, ármérséklő hatása lenne. A Nielsen tavaly 1,3 milliárdos árbevételre tett szert, adózott nyeresége 298 millió volt, tehát a cég magas profitrátával dolgozik.
Viszont mind független szakértők, mind médiaügynökségi források aggodalommal beszéltek a HVG-nek egy hazai tulajdonban lévő mérőcég helyzetbe hozásáról, mert attól tartanak, kevésbé lesz átlátható, esetleg nem annyira lesz független a működése, mint a külföldi tulajdonban lévő, közel 100 országban működő Nielsené.
A teljes cikk itt olvasható.
Fotó: Túry Gergely
Facebook
Twitter
YouTube
RSS