A kormány támogatását kérik a turisztikai autóbuszos személyszállító kis- és középvállalkozók megsegítésére a fuvarozói érdekképviseletek a válság túléléséhez, az újrainduláshoz, a költségek csökkentéséhez, a képzett munkaerő megtartásához és visszaszerzéséhez.
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) pénteki, MTI-hez is elküldött nyílt levelében úgy fogalmaz: a szektor érdemi támogatás nélkül maradt. Az idei piacfelügyeleti díj eltörlését üdvözlik, ugyanakkor a szektornak további – a turizmus-vendéglátó és utazásszervező szektorhoz hasonló – támogatásokra van szüksége, mivel a különjárati autóbuszos személyszállító kkv-k tevékenysége – a munkásszállítások egy részétől eltekintve – megszűnt.
A nagy értékű, többségében hitellel terhelt buszok az év eleje óta forgalomból kivonva állnak, a jelenlegi jogszabályok által biztosított ideiglenes kivonási lehetőségük rövidesen kimerül
– írták, hozzátéve: a szektor még talpon maradt képviselői utolsó tartalékaikat élik fel.
A meghosszabbított hitelmoratórium lejártáig a turisztikai szektor nemzetközi érdemi beindulása nem várható, így a hitelek fedezetét kitermelni képtelen szolgáltatói körben 2021 közepétől tömeges válsághelyzet várható. Az érdekképviseletek ezért szeretnék, ha a különjárati belföldi személyszállítási szolgáltatás áfája 5 százalékra csökkenne, és lehetőséget kapnának a hitelmoratórium opcionális hosszabbítására a jövő évre. Szeretnék elérni, hogy az idén novembertől bevezetett 50 százalékos bértámogatást terjesszék ki azokra az autóbuszos személyszállító cégekre, amelyek forgalma a 2019-hez képest legalább 30 százalékkal csökkent. A forgalomból történő ideiglenes kivonás lehetőségének jövő év végéig automatikus meghosszabbítását is kérik a cégek részére.
A turizmus újraindulásakor kiemelt lesz a munkaerőhiány kezelése, ezért indokoltnak tartják a gépjárművezető-képzés (C, D, E) visszaemelését az OKJ rendszerébe, és az állam által finanszírozott, magasabb szintű képesítések megszerzését az autóbuszvezetők részére – írták. Kormányzati beavatkozást kérnek az érintett járműállomány biztosítási módozatainak rendezésére. Ezen belül a casco biztosítások szüneteltetésének lehetőségét, vagy a kgfb rendszerének felülvizsgálatát emelték ki az irreálisan magas díjajánlatok miatt; ezekkel a jelenleg bevétel nélküli cégek szembesülnek.
A felelős kormányzati döntések, és az autóbuszos személyszállítók részére nyújtott, javasolt intézkedések biztosíthatják, hogy a turizmus újraindulásakor egy kedvezményekkel életben tartott, megerősített magyar autóbuszos szolgáltatói kör álljon az utazni vágyó milliók rendelkezésére, és a magyar gazdaság nemzetközi összevetésben ezen a téren is győztesként élje túl a válságidőszakot
– írták.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Facebook
Twitter
YouTube
RSS