A koronavírus-járvány miatt felfüggeszti a termelést európai üzemeinek többségében a német Volkswagen-csoport, a világ legnagyobb autógyártó társasága – jelentették kedden német hírportálok Herbert Diess vezérigazgatóra hivatkozva. Ugyancsak a termelés felfüggesztéséről tett bejelentést a Mercedes-Benz márka tulajdonosa, a Daimler. Az amerikai Ford kényszerszabadságra küldi alkalmazottait csütörtöktől fontosabb európai fontosabb gyáraiból, így a dél-romániai craiovai üzeméből is a pandémia miatt – közölte kedden a vállalat. A Daimler stuttgarti központjának közleménye szerint a koronavírus-világjárvány miatt felfüggesztik a termelés nagy részét és egyes adminisztratív területek működését Európában, az intézkedés még a héten életbe lép és egyelőre két hétre szól.
A Volkswagen-csoport vezetője wolfsburgi tájékoztatóján elmondta, hogy két-három hétre felfüggesztik a termelést a legtöbb németországi és európai üzemben.A spanyolországi, portugáliai, olaszországi és szlovákiai üzemek már ezen a héten leállnak – tette hozzá Herbert Diess. A vezérigazgató kiemelte, hogy az új típusú koronavírus terjedése miatt egyre csökken a kereslet, és bizonytalan a gyártáshoz szükséges termékek, alkatrészek ellátása. A sajtójelentések szerint az üzemi tanács egy levélben arról tájékoztatta a munkavállalókat, hogy a pénteki műszakzárással áll le a termelés a legtöbb üzemben Németországban és Európa más országaiban. A beszámolók szerint a napokban több üzem dolgozói között regisztráltak fertőzötteket, és megszigorították a higiéniai, járványvédelmi előírásokat.
A wolfsburgi tájékoztatón Frank Witter pénzügyi igazgató kiemelte: nem tudni, hogy a járvány milyen súlyosan és milyen hosszan hátráltatja a vállalatcsoportot, ezért szinte lehetetlen előrejelzést adni a pénzügyi hatásokról. A Volkswagen-csoport tavaly 10,97 millió járművet értékesített, így sorrendben a hatodik éve szerezte meg az első helyet az autógyártó társaságok rangsorában. A második a japán Toyota 10,74 millió eladott járművel. A német cég a legutóbbi, februári előrejelzésében még azzal számolt, hogy 2020-ban is hasonló nagyságrendben értékesít gyártmányokat. A csoporthoz a névadó Volkswagen mellett az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini, a Porsche, a Seat és a Skoda autómárka, valamint a Ducati sportmotorkerékpár tartozik, és saját márkájú haszonjárművei mellett a Scania és a MAN tehergépjárműveket is a Volkswagen gyártja.
A Daimler stuttgarti központjának kedd délutáni közleménye szerint a koronavírus-világjárvány miatt felfüggesztik a termelés nagy részét és egyes adminisztratív területek működését Európában, az intézkedés még a héten életbe lép és egyelőre két hétre szól. A termelés felfüggesztése a személygépkocsikat, a szállítógépjárműveket és a haszongépjárműveket gyártó európai üzemekre vonatkozik – olvasható a közleményben, amely szerint a további intézkedések a járványügyi helyzet alakulásától függenek. A koronavírus-járvány gazdasági hatásait egyelőre nem lehet felmérni vagy megbízhatóan megbecsülni – tették hozzá. A termelés felfüggesztésével a német társaság hozzájárul az alkalmazottak védelméhez és a járvány megfékezéséhez. A döntés azt is szolgálja, hogy a cég felkészüljön egy átmeneti időszakra, amelyet az alacsony kereslet jellemez majd, és biztosítsa pénzügyi erejét – közölték.
A Daimler tavaly 3,344 millió járművet értékesített, ami minimálisan kevesebb az egy évvel korábbi 3,352 milliónál. Az első számú üzletág, a személygépkocsikkal foglalkozó Mercedes-Benz Cars rekordszámú, 2,385 millió járművet adott el. A legismertebb német ágazati elemző, Ferdinand Dudenhöffer a ZDF országos köztelevíziónak nyilatkozva kiemelte: az utóbbi hónapokban összeomlott a kínai piac, most az európai hanyatlik, a következő pedig az amerikai lehet, vagyis az autóipari termelés három legfontosabb felvevőpiacán egyszerre zuhanhat a kereslet. Erre az ágazat történetében nem volt példa. A most kibontakozó folyamatok megítélésünk szerint a legsúlyosabb válságot jelentik a második világháború óta – mondta a duisburgi-esseni egyetem autóipari kutatóintézetének társigazgatója.
Az amerikai Ford járműgyártó kényszerszabadságra küldi alkalmazottait csütörtöktől európai fontosabb gyáraiból, így a dél-romániai craiovai üzeméből is a koronavírus-járvány miatt – közölte kedden a gyártó. A cég közleménye szerint a működés ideiglenes felfüggesztése várhatóan néhány hétig tart. Az intézkedést azzal indokolták, hogy a forgalmazók az eladások csökkentésére számítanak, a beszállítókkal való munkát pedig megnehezítik a koronavírus-járvány miatt bevezetett korlátozások. A romániai gyár dolgozói a kényszerszabadság idejére megkapják alapbérük hetvennyolc százalékát, illetve a törvény által ilyen helyzetekre előírt egyéb juttatásokat. A Ford Romániának hatezer dolgozója van, a dél-romániai craiovai gyárban az Ecosport és a Puma modelleket gyártják. A közlemény szerint a szakszervizek, ahol a helyi szabályozás ezt megengedi, elvégzik a fő karbantartási munkákat. Bár létesítményeink működését a koronavírus eddig szerencsére korlátozottan befolyásolta, a járvány mégis példátlan hatással van alkalmazottainkra, márkakereskedőinkre, beszállítóinkra és vásárlóinkra, illetve az egész európai társadalomra – nyilatkozta Stuart Rowley, a Ford Európa elnöke.
A németországi Kölnben és Saarlouisban, illetve a romániai Craiovában március 19-től, csütörtöktől áll le ideiglenesen a termelés. A Ford spanyolországi valenciai összeszerelő üzeme és motorgyára már március 16-tól, hétfőtől ideiglenesen felfüggesztette a termelést, miután három dolgozónál koronavírus-fertőzést állapítottak meg a hétvégén. Az üzemekben csupán a legfontosabb munkákat – például a karbantartást és a biztonsági felügyeletet – végzik el. A Ford csaknem kétszázezer embert foglalkoztat világszerte, a saját tulajdonú vállalatokban körülbelül ötvenháromezer alkalmazottat, a közös vállalkozásokkal együtt pedig hatvanhétezer embert foglalkoztató Ford Európa felel a Ford márkához tartozó autók gyártásáért, értékesítéséért és karbantartásáért Európa ötven piacán.
Forrás: MTI. Fotó: Rob Stothard/Getty Images
Facebook
Twitter
YouTube
RSS