Szerda este jelentette be Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), hogy januártól megszűnik az M0-s általános díjmentessége. A tervet óriási felháborodás követte, nem csupán az ellenzéki pártok részéről, de a szakmai szervezetek mellett az érintett települések – többségében fideszes – polgármesterei is hangot adtak nemtetszésüknek. Az alábbiakban összefoglaljuk az eseményeket, és azt is, amit az útdíjról tudni érdemes.
“Az arányos közteherviselés érdekében az M0-s egyes szakaszai és a teljes M31 kivételével megszűnik az idei év végéig még ingyenesen igénybe vehető szakaszok díjmentessége” – közölte december 10-én a tárca.
E szerint a körgyűrű M5-ös autópálya és M4-es autóút (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók. Ennek értelmében a jövőben az autópályát vagy autóutat jelző tábla szinte kivétel nélkül a fizetős szakasz kezdetét is jelöli.
Januárig hagytak türelmi időt az autósoknak – nem véletlenül, mivel az M0-s körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé – autós legyen tehát a “négy kerekén”, aki egyből követni tudja, hogy éppen melyik szakaszon jár.
Januártól egy-egy megye díjköteles útjait újfajta, éves e-matricákkal is használhatják majd az autósok, amelyek ötezer forintba kerülnek majd – ismertette a részleteket a tárca. Felhívták a figyelmet arra is, hogy az új, éves megyei matricák használatával a rendszeresen nagyobb távolságra, több megyehatárt átlépve utazók is jelentősen csökkenthetik költségeiket. Az új lehetőséggel élve például a Győr-Budapest vagy a Budapest-Dél-Balaton viszonylaton gyakran autózók a négy megyei jogosultság megvásárlásával a 42 ezer forintos éves matrica árának kevesebb mint feléért, 20 ezer forintért juthatnak el úti céljukhoz, tetszőleges számú alkalommal.
Budaörs: tisztességtelen, káros és végrehajthatatlan
Pár órával a bejelentés után Wittinghoff Tamás (Budaörs Fejlődéséért Egyesület), a település polgármestere közleményben kifejtette, az agglomerációs településeket és a külső kerületeket drámaian érintené az intézkedés, hiszen nyilvánvaló, hogy amikor az M0-s elkerülésére kényszerítik majd az autósokat, azok “tömegével zúdulnak rá” a városkörnyéki településekre és a peremkerületekre. Budaörsön a reggeli és a délutáni csúcsforgalmi időszakban már ma is alig elviselhető a közlekedési terhelés. Ennek növekedésével teljesen ellehetetlenülne a településen belüli autós forgalom, és nőne a zaj- és légszennyezés. A polgármester hangsúlyozta, “a Budaörsön és a környéken élők érdekében követeljük, hogy a kormány azonnal fejezze be még a gondolkodást is erről a megoldásról, amely egyszerre tisztességtelen, káros és végrehajthatatlan.”
Fideszes polgármesterek az útdíj ellen
Bús Balázs, Óbuda fideszes polgármestere első körben a Facebookon üzent, másnap estére viszont levelet is írt a nemzetgazdasági miniszternek. Facebook posztját azzal kezdte: Elfogadhatatlan.
„A Megyeri híd fizetőssé tétele újabb közlekedési problémákat fog okozni a III. kerületben, ami egyszer már javult (a Megyeri híd átadásakor). Most az MO továbbépítését (10-es és 11-es út között) kellene előrébb rangsorolni, hogy a teherforgalmat teljesen ki lehessen szorítani Bp-ről és a III. kerületből is” – írta Bús Balázs.
A polgármester szerint ha kiiktatják a Megyeri hidat a fővárosi közlekedésből, nő majd a kerület forgalma, nő a környezetszennyezés. „A hídon BKV buszjárat közlekedik. Óbuda-Békásmegyer közlekedése és fejlődése szempontjából a javaslat jelenlegi formájában elfogadhatatlan, ezért javasolni fogom a tervezetből a Megyeri híd kivételét” – zárja Bús Balázs.
A XII. kerületi alpolgármester, Váczi János a blogján azt írta, a kerületben élők attól tartanak, hogy az intézkedés után jelentősen megnő az átmenő forgalom a hegyvidéki utakon.
Pokorni Zoltán polgármester (Fidesz alelnök) megkereste az NFM államtitkárát és a főpolgármester-helyettest, hogy még karácsony előtt üljenek le az érintett kerületek polgármestereivel és nézzék meg, a változás hogyan befolyásolja a főváros közlekedését.
Wintermantel Zsolt, Újpest fideszes polgármestere a blogján azt írta, megdöbbentette, hogy a sajtóból kellett értesülnie minderről.
„Mint polgármester és mint közlekedésmérnök úgy gondolom, ez a lépés nem szolgálná sem Újpest, sem a főváros érdekeit, sőt, rontaná a közlekedés helyzetét. Ezért arra kértem a BKK vezérigazgatóját, hogy a megfelelő szakmai módszerek segítségével modellezzék le az intézkedés várható hatásait.” írta, hozzátéve: az M0-s kifejezetten városon belüli, kerületközi közlekedési igényeket is kiszolgál, például Káposztásmegyer és Békásmegyer direkt összeköttetését.
Megdöbbenéssel értesültek arról, hogy az M0-s egyes szakaszait fizetőssé akarják tenni – mondta az MTI-nek Budapesti Önkormányzatok Szövetségének elnöke, a fideszes Kovács Péter, XVI. kerületi polgármester. (A szövetségnek az összes kerületi polgármester a tagja, értelemszerűen a többség fideszes.) Szerinte ez katasztrofális állapotokat okozna a külső kerületekben és az agglomerációs településeken is. A fővárosi polgármestereket tömörítő Budapesti Önkormányzatok Szövetsége tárgyalásokat kezdeményez a kormánnyal.
A Dunakeszin élők számára fontos az M0-s díjmentessége – írta Facebook oldalán Dióssi Csaba Fidesz-KDNP-s polgármester. Dióssi aggódik amiatt, hogy az M0-s fizetőssé tétele jelentősen növeli az áthaladó forgalmat, ami élhetetlenné tenné a várost. „A díjfizetést nem támogatjuk. Szívesen vennénk részt a témával kapcsolatos szakmai egyeztetésen, hogy képviselni tudjuk a városban élő közösség érdekeit” – szól a bejegyzés.
A Népszabadság telefonon érte el T. Mészáros Andrást (Fidesz-KDNP), Érd polgármesterét, aki azt mondta: azok, akik a sztrádán naponta vagy rendszeresen járnak Budapestre, kétségtelenül nem örülnek. Márpedig ők sokan vannak: korábbi felmérések szerint naponta úgy 20 ezer ember jár el más városba dolgozni, főként Budapestre. Tudni kell azonban azt is – folytatta a városvezető –, hogy mivel az M7-es ingyenes szakasza eddig Érdnél ért véget, rengetegen itt hajtottak le- és fel, ami óriási tranzitforgalmat generált. Ettől most megszabadul a város, ami viszont jó – mondta a polgármester, aki fontosnak tartotta kiemelni: ma már vonattal negyedóra alatt is be lehet jutni a fővárosba Érdről.
A jobboldali vezetésű Pest Megyei Önkormányzat közleményt adott ki, amiből kiderül, nemcsak a tervet, hanem az egyeztetés hiányát is kifogásolják. Azt írták: „A döntést alaposan át kell gondolni, méghozzá együtt az érintett településekkel. Kérjük a minisztériumot, hogy alaposabban gondolja át a döntést.”
A XI. kerület polgármestere, Hoffmann Tamás (Fidesz-KDNP) a Népszabadsághoz eljuttatott közleményében úgy fogalmazott: „Szakmai szempontból nem kellően előkészítettnek tartom az elképzelést, mivel az M0-s, illetve az autópályák bevezető szakaszának fizetőssé tétele a várható költségvetési bevételeknél lényegesen nagyobb környezeti terhelést jelenthet az érintett kerületek lakosságának. Természetesen megértem, hogy a költségvetésnek új forrásokra van szüksége, ugyanakkor az intézkedés bevezetése előtt fővárosi szintű szakmai egyeztetést javaslok. Szintén szükséges forgalmi szimuláció elkészítése, ami pontos képet ad az intézkedés várható hatásairól, így segítséget nyújt az önkormányzatnak az érdemi felkészülésre.”
Az MJVSZ egyhangúlag elfogadott határozatában arra kéri a kormányt, hogy ne terjessze ki az úthasználati díjat a fővárost, illetve a nagyvárosokat elkerülő útszakaszokra – mondta Kósa Lajos volt debreceni polgármester, Fidesz ügyvezető alelnöke a Megyei Jogú Városok Szövetségének (MJVSZ) pénteken befejeződött tisztújító közgyűlésén. A tervezett intézkedést céltévesztettnek minősítették a nagyvárosi polgármesterek – tette hozzá a kormánypárti politikus.
Gajda Péter, a XIX. kerület MSZP-s polgármestere azt is szóvá tette, hogy ők is a sajtóból értesültek a tervről, a megkérdezésük, tájékoztatásuk, véleményük figyelembe vétele nélkül zúdítják rájuk az M5-ös bevezetőjének óriási forgalmát.
Egymillióan a …
A díj kiterjesztése ellen természetesen a Facebookon is tiltakozni kezdtek. Létrejött az „Egymillióan az M0 körgyűrű és bevezető szakaszok fizetőssé tétele ellen” elnevezésű csoport, melynek jelenleg már több mint négyezer tagja van. „Szervezzünk autós tüntetést Budapest több pontján, ha nem vonják vissza ezt az egész őrültséget maradéktalanul! Bénítsuk meg a város forgalmát! Legyen egy olyan blokád, mint a Taxisblokád volt 1990-ben! Sőt, szárnyaljuk túl azt, legyen Budapest minél több pontján útlezárás a díjfizetés és általában Orbán rendszere ellen! Nem tűrhetjük el az M0 és a bevezetők fizetőssé tételét” – írták tegnapi bejegyzésükben.
Megdöbbentek a mérnökök
Megdöbbenésének adott hangot, a Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara is, „tekintettel arra, hogy a döntés hatásaival kapcsolatban szakmai anyagok nem ismertek, azok szakmai fórumokon nem kerültek megvitatásra. Az sem ismeretes, hogy a tervezett intézkedés milyen támogatási aránycsökkentést okoz különböző útügyi fejlesztésekre fordított uniós források felhasználásánál”– írták.
Hozzátették, hogy az intézkedés alapvetően ellentétes a városokat tehermentesítő elkerülő utak építésének céljával.
Levegő Munkacsoport: nem kifizetődő
A Levegő Munkacsoport szerint egyáltalán nem lenne kifizetődő az M0-s egyes szakaszainak és a fővárosi autópálya-bevezetők díjmentességének megszüntetése, ezért a szervezet arra kérte a kormányt, hogy vizsgálja felül ezzel kapcsolatos terveit.
Ezen útszakaszok fizetőssé tétele szerintük növelné az alsóbbrendű utak forgalmát, és így a környezetszennyezést. Kiemelik, hogy ezeken az utakon a jelenleginél jóval több dugó alakulna ki, amelynek a légszennyezés mellett számos más kedvezőtlen hatása lenne, mint például a betegek kezelése vagy a kieső munkaidő. Ezek költsége nagyobb lenne, mint amennyit a díjbevétel hozna az érintett szakaszokon.
A Levegő Munkacsoport a közúti fuvarozói szervezetekkel egyetértésben azt javasolta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszternek, hogy a tehergépkocsik útdíját a jelenleginél jóval erősebben differenciálják a járművek károsanyag-kibocsátási besorolása alapján. Szerintük ez segítene abban, hogy gyorsabban megtérüljön a tehergépkocsi-tulajdonosok számára flottájuk megújítása, vagyis a legkorszerűbb alacsonyabb kibocsátású teherautókra való áttérés.
Orbán: Az ország lakói jól járnak
A kormányfő értékelése szerint az útdíjrendszer átalakításának előnyeit a Magyarországon élők élvezik, a megyei matricarendszer pedig összességében jobb lesz a jelenleginél – mondta Orbán Viktor, a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában pénteken. Kiemelte, hogy az autópályák használói az évi 41 ezer forint helyett 5 ezer forintért válthatnak matricát, míg az országon átutazók ebből kimaradnak. A megyei matricák bevezetése megszünteti a kettős autópálya-használati rendszert, vagyis minden közpénzből épült autópálya egységes díjazás alá kerül – tette hozzá. Az M0-sra és az autópályák fővárosi bevezető szakaszaira utalva megjegyezte: nem az agglomerációt adóztatják, hanem egy megyei matricarendszert vezetnek be, ami összességében a magyar embereknek jobb, mint a mostani. A kormányfő jelezte: igazat ad Bús Balázs óbudai polgármesternek, aki városi hídnak tartja a Megyeri hidat. Szavai szerint lehet azt a szakaszt másként kezelni, de erről majd a szerdai kormányülésen egyeztetnek. A várható bevételeket firtató kérdésre elmondta: tanulmányok vannak, de tényekről egy év múlva lehet beszélni, mert még nem tudni, ki hogyan alkalmazkodik a változáshoz.
Tarlós hazatért Moszkvából, és intézkedett
“Tarlós István főpolgármester 2014. december 15. (hétfő) délutánra összehívta Budapest 23 kerületének polgármestereit az M0-s körgyűrű fizetőssé tétele kérdésének ügyében” – írta a Főpolgármesteri Hivatal közleményében.
Pestisrácok / MTI összefoglaló
Facebook
Twitter
YouTube
RSS