Ősztől csökkenhetnek a követelmények az iskolákban, a tanórákon bizonyos tartalmakat összevonhatnak, egyes témák tanítása pedig választhatóvá válik a tanulói terhek csökkentése érdekében. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet célja, hogy több idő jusson a képességfejlesztésre és gyakorlásra.
Elérhetők lesznek augusztus közepétől azok a tanmenetjavaslatok, amelyek szeptembertől a tananyag feldolgozásában jóval nagyobb szabadságot biztosítanak majd a tanároknak. Jövőre teljesen új Nemzeti Alaptanterv készül, amely 2018 szeptemberében lép hatályba. Ugyanakkor a szaktárca már ezt megelőzően csökkenteni akarja a tanulói terheket, ennek érdekében az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) új tanmeneteket dolgoz ki a most következő tanévre – tájékoztatta az intézet a Magyar Időket.
Ezek a javaslatok abban nyújtanak segítséget a tanároknak, hogy a 2016/17-es tanévben a korábbi tempóban, de valamivel kevesebb kötelező új ismeretanyagot feldolgozva tanítsanak. Mint megtudtuk, komplett tanmenetcsomagok készülnek az OFI által kiadott tankönyvekhez, évfolyamonként két tanmenetjavaslat lesz elérhető. Ezek egyike a korábbiaknak megfelelő, egy pedig új, rugalmas verzió lesz. Az általános iskola alsó tagozatára kétszer 40, a felső tagozatára kétszer 66, a középiskolára pedig kétszer 56 darab tanmenet készül. A rugalmas tanmenetek alkalmazkodnak a korosztály és a tantárgy sajátosságaihoz, így csökkenthetők lesznek az egyes témákhoz tartozó követelmények, illetve bizonyos tartalmak összevonásával órák szabadulhatnak fel a gyakorlásra és ismétlésre. A tanároknak szükség esetén lehetőségük lesz akár másik évfolyamra is átcsoportosítani bizonyos témákat és ismeretanyagokat.
Ezek az ajánlások ötleteket adnak a pedagógusoknak a kerettanterv alkalmazásához, és a tanárok úgy is dönthetnek, hogy az egyik tanulócsoportban az első, egy másik tanulócsoportban pedig a második megoldást választják. A tanmenetjavaslatok ajánlások, és nem kötelezően választhatók. Szerepel bennük például, hogy a tankönyvben szereplő tartalmak közül melyek elhagyhatók, ha a pedagógus úgy ítéli meg, hogy inkább a kompetenciafejlesztésre, gyakorlásra kell több időt fordítani. Az OFI ugyanakkor hangsúlyozta: a Nemzeti alaptantervben szereplő közműveltségi tartalmakat és fejlesztési területeket nem lehet elhagyni.
magyaridok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS