Ausztriában a diákok több, mint egynegyede, Bécsben pedig több, mint a fele nem német anyanyelvű – számolt be kedden egy hivatalos jelentésre hivatkozva az osztrák sajtó. Az osztrák külügyminisztérium integrációs jelentése szerint az országban a 2017/18-as tanévben az iskolai tanulók több, mint tizenöt százaléka nem osztrák állampolgár volt, vagyis az 1,132 millió diákból százhetvenötezren más országból származtak. Ezzel együtt huszonhat százalékra emelkedett azoknak a száma, akik nem a németet használják első nyelvként; ők az előző tanévhez képest 0,7 százalékkal vannak többen.
A szakértők úgy vélik, hogy a társadalmi integráció szempontjából a nyelvhasználat jelenti a legnagyobb kihívást. Ausztriában ugyanis – az Európai Unió, illetve az OECD tagországainak átlagához képest – meglepően magas azoknak a tanulóknak a száma, akik otthon nem a német nyelvet használják. Bécsben a tanulók több, mint fele úgy kezdte meg az iskolát, hogy nem németül beszélt elsősorban; emellett Vorarlbergben huszonhat, Felső-Ausztriában, illetve Salzburgban pedig egyaránt huszonkét százalék azoknak a gyerekeknek az aránya, akik családtagjaikkal nem németül beszélnek. Iskolatípusonként is eltérő lehet, mekkora a nem németül beszélők aránya: Bécsben a speciális iskolákban a diákok hatvankét, az általános iskolákban csaknem ötvenkilenc százaléka nem a németet használja első nyelvként. Országos szinten ez az arány a speciális iskolákra vonatkozóan átlagosan harmincnyolc, az általános iskolákban harmincegy százalék. A legtöbb külföldi tanuló Németországból, Törökországból, Szerbiából, Romániából, Szíriából, Bosznia-Hercegovinából, Afganisztánból érkezett Ausztriába. Bécs kerületeiben már a 2016/17-es tanévben is megvizsgálták, milyen anyanyelvűek az általános iskolai tanulók. Kiderült, hogy a diákok közül Margareten városrészben beszélnek a legkevesebben németül, míg a török nyelvet Favoritenben, illetve Brigittenauban használják a legtöbben anyanyelvként.
Forrás: MTI; Fotó: Magyar Idők
Facebook
Twitter
YouTube
RSS