A Magyar Nemzeti Bank (MNB) felszólítja a hitelintézeteket, hogy haladéktalanul kezdjék meg az Apple által okozott, technikai probléma miatt bekövetkezett jogosulatlan terhelésekhez kapcsolódó kártalanítást. Összesen egyébként mintegy 780 ezer jogosulatlan terhelés történt több mint 2 milliárd forint értékben az amerikai techóriás “hibájából” adódóan.
Amint arra Azenpenzem.hu emlékeztet, megbolondult az Apple Pay, téves levonások egész sorozata indult el szerda délután azoknál, akiknek ott regisztrált bankkártyájuk van. A Magyar Bankszövetség gyorsan jelezte, hogy a hitelintézetek felvették a kapcsolatot az Apple szolgáltatóval, hogy a jelentős számban terhelt magyar kártyabirtokosok visszakapják a pénzüket. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) azonban most elégedetlenségét fejezte ki a folyamatok láttán.
Az MNB éppen ezért felszólítja a bankokat, hogy haladéktalanul kezdjék meg az Apple által okozott technikai probléma miatt bekövetkezett jogosulatlan terhelésekhez kapcsolódó kártalanítást. Teljesen elfogadhatatlannak tartja a jegybank, ha az Apple téves fizetési műveleteihez kapcsolódó visszatérítési igényeket nem teljesítik a bankok a bejelentést követő munkanap végéig. Azt is elvárják, hogy azonnali hatállyal kezdjék meg azon ügyfelek kártalanítását is, akik nem jelezték közvetlenül a pénzforgalmi szolgáltatójuknál az érintett időszakban történt jogosulatlan terheléseket. Azt sem tartják elfogadhatónak, ha a hitelintézetek nem fogadja az ügyfélbejelentéseket és a hibát okozó fél (jelen esetben Apple) irányába terelik az ügyfelek panaszbejelentéseit.
Mint kiderült, valóban technikai hiba okozta a téves terheléseket, ami az Apple webáruház nemzetközi bankkártya elfogadó partnerénél következett be, és nincs szó kibertámadásról. A magyar ügyfeleknél június 26-án 18-20 óra között mintegy 780 ezer jogosulatlan levonás történt több mint 2 milliárd forint értékben. Az MNB információ szerint a technikai probléma csak ebben az időszakban állt fent, a június 28-i újabb ügyfélértesítések nem új incidens miatt következtek be, csak a korábbi téves terheléshez kapcsolódó üzenetek voltak. Az MNB tudomása szerint az Apple a hibás terhelések összegének visszaküldését megkezdte.
Tekintettel arra, hogy a jogosulatlan terhelés rendkívül sok banki ügyfelet érintett és a pénzforgalmi szolgáltatók vélhetően számos esetben nem megfelelően kezelték a panaszokat, az MNB soron kívüli vizsgálatot fog indítani, hogy feltárja, az egyes intézmények a jogszabályi előírásoknak megfelelően jártak-e el az ügyfelek bejelentésének fogadása és kártalanítása során.
Volt, aki már fizetett
A Gránit Bank az App Store incidens kapcsán azonnal cselekedett ügyfelei pénzének biztonsága érdekében – közölte vasárnap a pénzintézet. A közlemény szerint a bank rögtön felvette a kapcsolatot az Apple-lel, és letiltotta a jogtalan terheléseket indító kereskedői platformot. Ezen felül az incidens éjjelén sms-t küldött valamennyi banki mobilalkalmazással rendelkező ügyfelének, amelyben figyelmeztette őket, hogy biztonságuk érdekében állítsák minimumra kártyáik online limitét, amelyet valós fizetéshez bármikor módosíthatnak. A figyelmeztetés hatására az elmúlt napokban 20-szorosára nőtt a limitállitások száma.
Arra is kitértek, hogy a jogtalan terhelésekre vonatkozó bejelentést követően az Apple azonnal tájékoztatta a bankot, hogy a probléma ismert számukra, dolgoznak a megoldáson, és orvosolják a hibát. Vasárnap pedig megérkeztek a jóváírások az Apple-től, amelyek meg is jelentek a károsult ügyfelek számláján – ismertette a Gránit Bank.
Forrás: Azenpenzem.hu, MTI; Fotó: MTI/EPA/Mark R. Cristino
Facebook
Twitter
YouTube
RSS