Egy ütközéses balesetnek egyáltalán nem természetes következménye az, hogy kigyullad a jármű – mondta az Inforádiónak Pausz Ferenc, közlekedési mérnök, az Országos Polgárőr Szövetség alelnöke.
A szakértő szerint sok egyéb olyan tényezőnek is együtt kell működnie, ami odáig vezethet, hogy kigyullad a jármű.
Például eltört valahol egy üzemanyagcső, és ez egy szikra következtében kigyulladhatott. Az esetek nagy részében azért az ütközések következtében nem szoktak a járművek kigyulladni. Főleg akkor nem, ha dízelolaj hajtja a járművet”
– részletezte a szakértő az Inforádiónak. Arra, hogy dízeljárműről lehet szó, abból következtet Pausz Ferenc, hogy a nagyobb mérető járműveknél és általában a személyszállító buszoknál is sokkal gyakoribb a dízeljármű, mint a benzines. Hozzátette: ez lehet véletlenek egybeesése, de benne lehet az is, hogy a busz műszaki állapota nem volt megfelelő.
Mindkét sofőr meghalt
A Bors megtalálta a két, békéscsabai illetőségű sofőr ismerőseit, egykori kollégáit, akik már kész tényként közölték: sajnos V. János és K. Zoltán is életét vesztette. Úgy tudják, hogy a buszt a baleset idején vezető V. János már az égő járműben, a helyszínen meghalt, váltótársát, K. Zoltánt még kórházba szállították, ő ott hunyt el. A két, 50 év körüli sofőr korábban a Körös Volánnál dolgozott. V. János hagyta ott hamarabb a céget, ő körülbelül 15 esztendeje a Pizolit munkatársa.
Kollégáik szerint kizárt, hogy elaludtak volna
A sofőröket személyesen ismerő, egykori kollégák szerint mindketten legalább 25 éves munkatapasztalattal rendelkeznek, és sosem volt panasz rájuk. Szinte kizárt, hogy elaludjon a volánnál valamelyikük – vélekedtek.
Durrdefekt lehetett a baj, Jani elránthatta a kormányt, és nekiment a betonoszlopnak”
– mondta a névtelenséget kérő kolléga. Szavait az egykori Körös Volán több dolgozója is megerősítette a Borsnak. Mindannyian kiemelték: V. János és K. Zoltán rendszeresen vezettek együtt hosszabb, külföldi utakon, de nem csak a munkában értették meg egymást, a magánéletben is jó barátok voltak. Mindketten családos emberek, K. Zoltánt felnőtt, 23 éves lánya gyászolja, és az ismerősök szerint V. Jánosnak is van gyermeke.
Nincs féknyom, ami sok mindenre utalhat
Hogy mi okozta a szörnyű balesetet, még mindig nem lehet tudni, Girolamo Lacquaniti, a nyomozással megbízott olasz rendőri egység vezetője az Origónak nyilatkozott:
Történhetett a busszal is valami, de lehetett emberi mulasztás is, és az sem kizárható, hogy elaludt a sofőr. Egyelőre nincsenek komolyabb műszaki problémára, például motorhibára utaló jelek, de arra sem, hogy emberi mulasztás történt volna, vagy arra, hogy a buszsofőr elaludt, esetleg történt vele valami. Még dolgozunk rajta, még nem mondhatom azt, hogy valamelyiket kizárhatjuk. Ez egy nagyon súlyos baleset, 16 ember meghalt. Egyelőre a szakértői véleményekre várunk, mert pontos és biztos választ szeretnénk önöknek adni, semmiképpen sem találgatnék arról, melyiknek van nagyobb valószínűsége”.
Hozzátette, hogy nincsenek féknyomok, ami sok mindenre utalhat.
A veronai magyarok segítsége sokat jelentett a gyerekeknek
Elsőként érkeztek a veronai buszbaleset helyszínére az ott élő magyarok, és segítettek, amiben tudtak, amiben lehetett. Egy húsz éve Veronában élő nő, Krisztina mesélt a baleset utáni első órákról.
“Amint meghallottuk a hírt, azonnal rohantunk. Nem volt sem tolmács, sem elég pszichológus, akikre a legnagyobb szükség lett volna: a mi vállunkon sírtak a gyerekek, akik először fel sem fogták, hogy mi történt velük. A túlélők pokrócba csavarva érkeztek a hotelhez, ahová szállították őket: volt olyan srác, akin rendőrcsizma volt. Az olasz rendőrök ugyanis levették saját lábbelijüket, és a gyerekekre adták”
– mondta el a Blikknek Krisztina, akinek több túlélő is azt mesélte, hogy a diákok többször arra riadtak, hogy a busz rázkódik, mert a sofőr ráhajt az út menti sávra.
“A gyerekek többsége azután roppant össze, hogy a hírekből megtudták, meghalt szeretett tanáruk. Arra, hogy ki vezetett, a gyerekek közül többen többféleképp emlékeznek” – tette hozzá az Észak-Olaszországban élő magyar nő.
Az ATV-ben Tóth Zoltán mesélt a veronai buszbaleset részleteiről, akinek két kislánya is a buszon volt.
Éjfél előtt nem sokkal hívta a nagyobbik lányuk, hogy élnek, de a busz ég, mondta az ATV Egyenes Beszéd című műsorában Tóth Zoltán, akinek két lánya utazott a Verona mellett balesetet szenvedett buszon. A vonal akkor megszakadt, de legalább tudták, hogy „van miért menniük”, tette hozzá.
Tóth Zoltán azt mondta, az volt a lányai szerencséje, hogy „jó helyen” ültek a buszban. A helyszínre érkezés után mindenki nagyon segítőkész volt, tolmácsolással, szállással mindennel próbáltak segíteni. Az ő kisebbik lányának súlyosabbak a sérülései, mondta, ő három fogát veszítette el. Nagyon nehéz lesz feldolgozni a történteket mondta Tóth Zoltán, aki hozzátette, minden segítséget megkapnak a trauma feldolgozásához, de a kisebbik lánya négy osztálytársát vesztette el.
Egy 15 éves diák könyökével ütötte ki a busz ablakát, hogy társait mentse. A fiú azon kevesek egyike volt, akik lényegében egyetlen karcolás nélkül úszták meg a veronai tragédiát. Édesapja azt mesélte, hogy “Döccenést éreztek, aztán az autóbusz elején hirtelen felcsaptak a lángok. A könyökével azonnal ütötte a hátsó üveget. Így rögtön ki tudtak ugrani a barátaival.”
„Orvosként sok mindent láttam, de persze most is sokkhatás alatt vagyunk. Nem tudom, lehetséges-e valaha feldolgozni, hogy végül így történt, de nagyon hálásak vagyunk a gondviselésnek”- mondta a túlélő diák édesapja.
PestiSrácok.hu – összeállítás, fotó: MTI/EPA/ANSA/VIGILI DEL FUOCO/Vigili Del Fuoco Handout
Facebook
Twitter
YouTube
RSS