Már évek óta beszélnek a szakértők arról, hogy marketing szempontból az online tér a jövő platformja, így ott is meg kell tudni szólítani az embereket. Bár köztudott, hogy nem közvélemény-kutatást, hanem választást kell nyerni, úgy tűnik a kormánypártnak évek óta mind a kettő sikerül. Most pedig az is kiderült, hogy a jobboldal a közösségi médiában is a legerősebb, elég csak a kormányfő Facebook- oldalára gondolni, ahol több mint egymillió ember követi.
Sokat hangoztatott vélemény, hogy a baloldal népszerűbb és sikeresebb az online térben, azonban az ellenzéki, valamint a kormánypárti politikusok közösségi oldalait összehasonlítva az figyelhető meg, hogy hosszú ideje a jobboldali tartalmak a dominánsabbak. Ennek ékes példája, hogy Orbán Viktort a Facebookon 1,2 millióan, az Instagramon 195 ezren, míg a TikTokon 126 ezren követik. A miniszterelnök legutóbbi Facebook-bejegyzéseire jellemzően 3000–10 000 felhasználó reagált. Azonban a kormányfő újévi videóját 41 ezren, míg a karácsonyi bejegyzését – amelyen az unokái körében látható – 67 ezren lájkolták.
Szijjártó az élbolyban
A miniszterek közül Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter emelkedik ki, mivel a Facebook-oldalát 408 ezren követik. A tárcavezetőnek az utóbbi hetekben megosztott tartalmai közül szintén a karácsonyi üdvözlete emelhető ki, amire 18 ezer lájk érkezett. Ugyancsak jelentős az érdeklődés az online térben Varga Mihály pénzügyminiszter iránt, mivel a Facebook-oldalát 110 ezren követik, az elmúlt hetekben pedig az újévi bejegyzése volt a legnépszerűbb, hatezer lájkkal.
Lemarad a baloldal
Az ismertebb baloldali politikusok, illetve pártelnökök közösségi oldalait fürkészve megállapítható, hogy jelentős lemaradásban vannak a miniszterelnökhöz képest. Gyurcsány Ferencnek, a Demokratikus Koalíció (DK) elnökének 329 ezer követője van. A baloldal bukott miniszterelnöke mögött van Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere, akinek a bejegyzései 314 ezer emberhez juthatnak el.
Fontos megemlíteni, hogy Dobrev Klára, a DK árnyékkormányának vezetője mindössze 148 ezer követővel rendelkezik, amivel még Márki-Zay Pétertől, Hódmezővásárhely polgármesterétől is elmarad, ugyanis a baloldal csúfos vereségét hozó 2022-es országgyűlési választás közös ellenzéki miniszterelnök-jelöltjét 174 ezren követik a Facebookon.
A többi baloldali szereplő a futottak még kategóriába tartozik az online népszerűségi versenyben. Az önmagát gyakran korszakváltó pártként aposztrofáló Momentum politikusai közül mindegyiknek százezer alatti a facebookos követőtábora. A nemrég leköszönő pártelnökre, Gelencsér Ferencre mindössze nyolcezren kíváncsiak a legnagyobb közösségi oldalon.
A választások múlhatnak az elérésen
Sokat hangoztatott tény, hogy a választások manapság már az online térben dőlnek el, amit az is bizonyít, hogy már a 2022-es országgyűlési választások előtt is megfigyelhető volt, hogy a jobboldali tartalmak népszerűbbek voltak a felhasználók körében.
A választást megelőző hónapokban a Nézőpont Intézet és a Mandiner a közösségi médiát mint közéleti harcteret elemző cikkekkel jelentkezett. A LikeFight nevet viselő sorozat hétről hétre mutatta be a kormánypárti és az ellenzéki politikusok online teljesítményét. A 2022-es választásokat megelőző napon közölt elemzés rámutatott, hogy jelentős volt a jobboldali fölény a kampány során, ugyanis a hajrára fordulva az interakciószámok Orbán Viktor esetében bőven átlépték az 1,2 milliós határt, miközben Márki-Zay Péter csak két és félszer kevesebb lájkot tudott összeszedni, mint a miniszterelnök.
Forrás: Magyar Nemzet
Facebook
Twitter
YouTube
RSS