A tömegközlekedési vállalat üzleti tervében szereplő 540 helyett csak 150 dolgozót bocsátanak el – írta mai számában a Népszabadság.
A személyi és anyagi ráfordítás költségét 471 millió forinttal szerepeltetik a vállalat 2013-as üzleti tervében. Mivel a felújítási projekt nyár helyett csak ősszel indult el, így a kivitelezés várható időpontja jócskán belenyúlik majd a jövő évbe, így 2014-ben is több buszra lesz szükség. S ez a fővárosi közlekedési cégnek egyáltalán nincs ellenére.
Az új autóbusz-üzemeltetési modell két ütemének májusi elindítása következtében ugyanis a külsős vállalkozások által kiszolgált vonalak aránya megduplázódott: az év eleji 17,4 százalékról 37 százalékra emelkedett. A megnövekedett utasforgalom miatt a BKV-nál hagyott viszonylatok egy részén a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) csuklós buszokat rendelt a korábbi szóló járművek helyett, és ez némiképp ellensúlyozta a teljesítménykiesést. De teljesen ellensúlyozni nem tudta: a BKV Zrt. teljesítménye és persze ennek arányában számlázott bevétele az idén 14 százalékkal csökkent. Az idei üzleti tervben összesen 7,7 millió kilométer mínusszal számolnak, ami hárommilliárd forinttal kisebb költséget és persze kevesebb bevételt jelent. Lévén a BKK már a megrendelt szolgáltatás után fizet.
A BKV tudatosan készült a teljesítménycsökkenés miatt szükségessé vált csoportos létszámleépítésre, így a természetes fluktuáción túl – nem kis részben szakszervezeti nyomásra – az üzleti tervben szereplő 540 ember helyett csak 150-et kell elbocsátani. A végkielégítések és a kötelező járulékok miatt ez várhatóan 166 millió forintjába kerül a cégnek, míg az éves bérmegtakarítás 140-148 millió lehet. De hátrányosan érinti a társaságot az is, hogy az üzemi és általános költségek nem csökkenthetőek a kiszervezés mértékével arányosan. A kötött pályás hálózatnál jóval gazdaságosabban üzemeltethető buszágazat súlyának csökkenése a többi ágazat fajlagos költségének növekedéséhez vezet. Magyarán ha kevesebb BKV-busz jár – különösen igaz ez a nyereséges agglomerációs járatokra, amelyet kormányakaratra a Volánbusz visz el –, a már nem csökkenthető központi költségekből sokkal nagyobb arány jut az egyébként is drága metróra, HÉV-re és villamosokra. A BKV vezetése a cég felügyelőbizottsága számára írt jelentésében külön sérelmezi, hogy a VT-Transman Kft.-nek kilométerenként fizetett 663, illetve 797 forint helyett a fővárosi cég 401, illetve 535 forintért csinálná meg ugyanazt. A cég egyúttal arra is felhívja a figyelmet, hogy a teljesítmény csökkenésével a szervezet nem zsugorítható tovább, így a költségek sem csökkenthetőek már.
A teljes cikket a Népszabadság mai számában olvashatják.
Forrás: nol.hu
Fotó: iho.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS