A világhírű Diller Scofidio + Renfro építésziroda lett az új Közlekedési Múzeum építészeti tervpályázatának győztese – jelentette be Vitézy Dávid, a múzeumigazgatója csütörtökön, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban. A díjat átadó Tarlós István főpolgármester köszöntőjében hangsúlyozta: a zsűri döntésével Budapest kulturális fejlődésének, egyúttal a főváros legnagyobb barnamezős városfejlesztésének újabb fontos állomásához érkezett. Az építésziroda részéről Charles Renfro építész az eseményen kiemelte: a Közlekedési Múzeum, amely az emberi fejlődést mutatja be, arra hivatott, hogy egyszerre szórakoztasson, bemutassa a múltat és kitekintsen a jövőbe.
A világhírű Diller Scofidio + Renfro építésziroda lett az új Közlekedési Múzeum építészeti tervpályázatának győztese – jelentette be Vitézy Dávid, a múzeumigazgatója csütörtökön, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban. Az ünnepélyes eredményhirdetésen Tarlós István főpolgármester mondott köszöntőt és adta át az első helyezettnek járó díjat Vitézy Dávid főigazgatóval, a zsűri elnökével közösen. Mint a rendezvényen hangsúlyozták: a budapesti Közlekedési Múzeum számára a terület ipari örökségét tiszteletben tartó, a MÁV korábbi dízelcsarnokának megőrzését és múzeumként való újjászületését biztosító, az egykori járműjavító épületét új kiállítóterekkel kibővítő, izgalmas, kortárs terv nyerte el végül a zsűri tetszését egy nagyon erős mezőnyből.
Emlékezetes, a kormány 2017 decemberében döntött arról, hogy a megújuló Közlekedési Múzeum, amely helyhiány miatt már nem fért el korábbi városligeti épületében, a volt Északi Járműjavító területére, a főváros egyik legkiterjedtebb, jelentős átalakulás küszöbén álló rozsdaövezetébe költözik. A régi városligeti helyszínhez képest kétszer nagyobb, mintegy tízezer négyzetméteres, korszerű kiállítástechnológiával létrejövő új állandó kiállítás az elvárások szerint számtalan eredeti műtárgyon és járművön keresztül fogja bemutatni a magyar közlekedés nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő, inspiráló történetét. Az új épületegyüttesben a kiállítás területével közel azonos méretű látogatható műtárgyraktár, szakkönyvtár, dokumentációs központ, műszaki restaurátori tudásbázis is helyet kap. Ezen felül a volt ipari övezet rehabilitációjával a főváros jelentős, új zöldterülettel is gyarapodik.
Budapest az értékteremtés újabb szintjére léphet
Tarlós István főpolgármester köszöntőjében hangsúlyozta: a zsűri döntésével Budapest kulturális fejlődésének, egyúttal a főváros legnagyobb barnamezős városfejlesztésének újabb fontos állomásához érkezett. Mint kiemelte: a beruházás a minőségi tájépítészeti megoldásoknak köszönhetően alapvetően változtatja meg a Kőbánya és a belváros közötti kihasználatlan rozsdaövezet funkcióját, amelyek révén új közösségi és kulturális központ jön létre. Mint a főpolgármester felidézte: Budapesten a XIX. század végén felmerült az igény, hogy a közlekedés múltjával kapcsolatos tárgyi emlékeket rendszerezzék és kiállítsák. A múzeum történetének 120 éve során több ezer tárgyat rendszerezett, szakkönyvtárat hozott létre és otthont nemcsak járműveknek, de Széchényi és Kossuth közlekedési tárgyú levelezésének vagy a hajógyár teljes rajzállományának. Tarlós István kiemelte: a zsűri döntéshozóira nagy teher hárult, hiszen kiváló referenciával rendelkező irodák pályázatait kellett összevetniük, továbbá hangsúlyozta, hogy az új Közlekedési Múzeum megépülésével Budapest az értékteremtés újabb szintjére léphet.
Budapest megérdemelte ezt a múzeumot
Kristin Feireiss építészeti és dizájnkurátor, a bírálóbizottság tagja beszédében különlegesen komplexnek nevezte a pályázati kiírást; a pályázatoknak véleménye szerint nagyon széleskörű elvárásoknak kellett megfelelniük. Mint hozzátette: a pályázati kiírás azon alapvető kérdés köré épült, hogyan lehet a nemzeti örökséget méltó módon újragondolni, hogyan lehet élő építészeti nyelvvé átalakítani. Hangsúlyozta: a nemzetközi tendenciák szerint egyre több ember látogatja a múzeumokat, amelyeknek azzal a kihívással is meg kell küzdeniük, hogy az információátadáson és oktatáson túl élettel teli, inspiráló szórakozást nyújtson minden generáció számára. Az új Közlekedési Múzeum előtt álló további kihívásnak nevezte, hogy egyesítse a történelmi múltat, a jelent és a jövőt, és méltó nevezetességévé váljon Budapestnek.
Pieter Jonckers, a belga nemzeti vasúti múzeum igazgatója elmondta: a közlekedés az emberi történelem során egyre jelentősebb szerepet tölt be, az elmúlt évszázad óta robbanásszerűen megnőtt a rendelkezésre álló közlekedési eszközök száma és különböző típusai, ide értve az űrjáró eszközöket is. Hozzátette: miközben sok közlekedési múzeum bezár, a magyar múzeum éppen kinyitotta önmagát a világ felé bátor és becsvágyó pályázati kiírásával. Úgy vélte: az emberek tanulva, vitázva akarnak a jövő felé haladni, Budapest pedig megérdemel egy olyan múzeumot, ahol ezt megtehetik.
A világ élvonalához zárkózik fel a Közlekedési Múzeum
Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója elmondta, hogy olyan múzeumot szeretnének, amely a világ legjobb, ilyen típusú múzeumaival összemérhető élményt kínál a látogatóknak, képes a mérnöki örökség kutatására, megőrzésére, valamint a programoknak köszönhetően találkozóhelyként is szolgál majd. Kiemelte: a több, mint száz éves múzeumnak óriási gyűjteménye van, és csak a kiállításon 619 nagyjárművet szeretnének majd elhelyezni.
Most kezdődik el a részletes tervezés. Több évre vagyunk még attól, hogy ezt a múzeumot meg lehessen nyitni
– fogalmazott Vitézy Dávid.
No gallery template found!Kitekintés a jövőbe
A világhírű amerikai tervezőiroda, a Diller Scofidio + Renfro számos jelentős közintézményt és múzeumot tervezett világszerte az elmúlt évtizedekben; egyik legismertebb munkájuk a New York-i High Line, egy felhagyott magasvasútból kialakított új sétány és park. Munkásságukból kiemelkedik továbbá a bostoni Institute of Contemporary Art, a New York-i Museum of Modern Art (MoMA) több fázisból álló bővítése, illetve a Moszkva szívében 2017 őszén megnyílt 13 hektáros Zarjagyje park. Az építésziroda részéről Charles Renfro építész az eseményen kiemelte:
a Közlekedési Múzeum, amely az emberi fejlődést mutatja be, arra hivatott, hogy egyszerre szórakoztasson, bemutassa a múltat és kitekintsen a jövőbe.
Megjelennek az ipari örökség értékei is
A Közlekedési Múzeum közleménye szerint a nyertes pályamű a dízelcsarnokot új épülettel egészíti ki, amely befelé áthatja a csarnok tereit, illetve egy szinte lebegő tető alatt új múzeumi kiállítóhelyet és többszintes városi közteret hoz létre. A régi csarnokhoz csatlakozó épületszárny mintegy kihúzott fiókként enged betekintést a múzeum belsejébe, és a látogatókat bevonzza a Kőbányai út és a Könyves Kálmán körút kereszteződése felől. A kialakított közterületek karakteres, vonzó környezetet teremtenek az intézmény látogatóin túl a járókelők számára is. Az új épületrész a meglévő ipari örökségi értékeket engedi érvényesülni, megőrzi és újrahasznosítja a csarnok karakteres belső tereit, valamint legfelső szintje remek kilátást nyújt a területre és az egész környező városrészre.
No gallery template found!A pályázat további díjazottjai: második helyen végzett a Reichen et Robert & Associés / Ralph Appelbaum Associates / PLANT Atelier Kis Péter tervezőiroda, míg a harmadik helyen a magyar Építész Stúdió Kft. végzett. További, megvételt nyert pályaművek tervezői még a Foster & Partners + CÉH, valamint a gmp International GmbH.
Forrás: PestiSrácok.hu/MTI/Közlekedési Múzeum közleménye; Vezetőkép: Közlekedési Múzeum
Facebook
Twitter
YouTube
RSS