A tananyagnak illeszkedni kell a gyerekek fejlődéséhez, és meg kell találni azokat a dolgokat, amik motiválják őket. Hogy ne csak megtanuljanak olvasni, de élvezzék is. Ehhez akár Harry Pottert is bevetné az új Nemzeti alaptanterv kidolgozásával megbízott miniszteri biztos. Csépe Valéria szerint a mostani NAT legnagyobb baja, hogy pont arra nem figyel, mint amire kéne, a gyerekre.
Jókai helyett Harry Pottert kellene olvasniuk a gyerekeknek alsóban – nyilatkozta az Indexnek Csépe Valéria, az új Nemzeti alaptanterv kidolgozásával megbízott miniszteri biztos. A szakembert korábban már támadták ezért a javaslatáért, de mint mondja, első osztályban az olvasási készség fejlettsége még messze van attól, hogy a nehéz szövegeket igazán értelmezni tudják. Négy év kell a jól működő olvasástechnika és szövegértés kialakulásához, és mire odajutnak, pont egy olyan korszak köszönt rájuk, amikor nehéz rávenni őket az olvasásra. Ezért kellene valami olyan olvasnivaló, ami érdekli őket. Csépe Valéria kifejti, amikor azt mondta, radikális átalakításra van szükség, nem a szélsőséges megoldásokra gondolt, hanem olyan mélyreható és alapos változásokra, melyek egyensúlyt teremtenek a lexikális ismeretek, a tudás és a készségek között. A legfontosabb cél, hogy a gyerekek megszeressék az olvasást az első négy év alatt, amihez persze jóval könnyebb szövegre van szükség az Ómagyar Mária-siralomnál, teszi hozzá.
A gyermeki gondolkodáshoz kell igazítani a tartalmat, nem csak magyarból, a többi tárgyból is. Csak azon szeretnének változtatni, hogy melyik életkorban mit alapozzanak meg és erre mit építsenek rá. Úgy kell felépíteni a tananyagot, hogy megmaradjanak egy tudományterület fontos pillérei, de ez alkalmazkodjon a gyerekek gondolkodásának fejlődéséhez, fejti ki a miniszteri biztos. A miniszteri biztos szerint égető, hogy minden tanintézményben legyenek számítógépek, tabletek és wifi. A gyerekeket játszva kell megtanítani, ennek pedig előfeltétele az előbb említett digitális eszközök. Véleménye szerint a kisgyerekeknél a digitális készségek kialakítását a tantárgyakba kell ágyazni. A Nemzeti alaptanterv újragondolását illetően a miniszteri biztos kifejti, érdemes ötévente felülvizsgálni és megnézni mi az ami bevált, és mi az ami nem. A gyerekek, a tanárok és a szülők részéről egyaránt.
Véleménye szerint a jelenlegi NAT nem gyerekközpontú, csak leterheli őket szellemi és fizikai szinten is. Olyan új, korszerű alaptantervet szeretnének majd írni, ami az ismerethangsúlyt a mai korhoz igazítja. Megváltozott a világ, megváltoztak a gyerekek, megváltozott az elvárás, amire fel kell készíteni őket. Senki nem tudja, milyen lesz a munkaerőpiac húsz év múlva, de vannak olyan általános megismerő folyamatok, mint például a problémamegoldó gondolkodás, a tanulni tanulás, a tudás új helyzetekben való alkalmazása, ami eligazíthatja őket később, fejti ki az akadémiai kutató. A NAT kialakításának menetrendjéről a következőt mondta, az első fél évben egyeztetni szeretnének a koncepcióról azokkal, akik csatlakoznak a tartalmi munkához, amivel majd az új alaptantervet kell megalapozni.
A teljes interjút itt tudja elolvasni!
Forrás: Index; Fotó: MTA
Facebook
Twitter
YouTube
RSS