A Szeviép-ügy miatt alakult ki vita a szegedi közgyűlés pénteki ülésén. Az építőipari cégcsoport egykori alvállalkozóinak ügyvédje, valamint a Fidesz és a KDNP frakcióvezetője a károsultak kifizetését követelték, és fölvetették Botka László (MSZP) polgármester felelősségét. Botka László azt állította, a vállalkozás „ezer szállal kötődik a Fidesz politikusaihoz”, és nem volt közvetlen szerződéses kapcsolata a szegedi önkormányzattal. Haág Zalán KDNP-s frakcióvezető viszont rámutatott: a közbeszerzési értesítő szerint a Szeviép konzorciumi tagként, illetve a szegedi önkormányzati cégektől több mint 15 milliárd forint megrendelést kapott. A károsultakat képviselő Szabó Bálint ügyvéd korábban úgy nyilatkozott: a több mint 11 milliárdos tartozást maga után hagyó Szeviép központi szerepet tölthetett be az MSZP finanszírozásában.
Szabó Bálint, az építőipari cégcsoport egykori alvállalkozóinak egy részét képviselő Likvid Kontroll Kft. ügyvezetője a városháza előtt tartott sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott, a Szeviép-ügy Szeged és Magyarország legjelentősebb gazdasági, politikai, közéleti bűncselekménye. Mint fogalmazott:
Az összes jelentős szegedi beruházáson dolgozó építőipari vállalkozáshoz kapcsolódó oligarchák nem kevesebb mint 10,5 milliárd forintot loptak el. Az ügy egyértelmű politikai felelősei hallgatnak, Botka László hazug és gyáva módon évek óta bujkál.
Az ügyvezető a felszámolás alatt lévő cég egykori alvállalkozóinak kifizetése mellett önkormányzati és országgyűlési vizsgálóbizottság létrehozását követelte, valamint azt, hogy a szocialista politikus személyesen járjon közbe a kormánynál a kártalanítás érdekében. Nógrádi Tibor, a Fidesz helyi elnöke és frakcióvezetője a közgyűlésen hangsúlyozta, Szegeden a Szeviép-ügyről beszélni kell, hiszen emberek mentek csődbe, váltak földönfutóvá. Kijelentette:
Addig a város társadalma nem újulhat meg, amíg nem tisztázzák a történteket, valamint jogi és anyagi elégtételt nem adnak azoknak az embereknek, akik ebbe belerokkantak.
Botka László ehhez képest azt állította, hogy a Szeviép „ezer szállal kötődik a Fidesz politikusaihoz”, milliárdos megrendeléseket kapott a fideszes kormányoktól és önkormányzatoktól. A 28 állami megrendelés között szerepelt például az M9-es autóút, a szekszárdi és a polgári híd, a bajai kikötő építése. A polgármester hangsúlyozta, a Szeviépnek nem volt közvetlen szerződéses kapcsolata az önkormányzattal, a vállalkozás egyedül az 1-es villamos vonalának rekonstrukciójában vett részt konzorciumi tagként. A beruházás csúszása miatt az önkormányzat több százmilliós kötbérigényt érvényesített a kivitelezőkkel szemben – tette hozzá.
Haág Zalán, a KDNP helyi elnöke és frakcióvezetője viszont helyretette Botka szavait, amikor rámutatott: a közbeszerzési értesítő szerint a Szeviép konzorciumi tagként, illetve az önkormányzati cégektől több mint 15 milliárd forint megrendelést kapott. Szabó Bálint a közgyűlésen petíciót akart átadni a polgármesternek, a karzatról játékpénzt szórt az ülésterembe és folyamatos közbekiáltásokkal zavarta a tanácskozást. Az önkormányzati rendészek távozásra szólították föl, de miután nem jártak sikerrel, rendőrt hívtak, akik aztán elvezették Szabó Bálintot.
Botka, Ujhelyi, Szeviép
Mint arról az Origo.hu március elején beszámolt, több száz kisvállalkozót tett tönkre az építkezési projektekkel foglalkozó Szeviép évekkel ezelőtti bedőlése. A büntetőügy napjainkban is zajlik. A károsultakat képviselő Szabó Bálint ügyvéd akkor úgy nyilatkozott: a több mint 11 milliárdos tartozást maga után hagyó Szeviép központi szerepet tölthetett be az MSZP finanszírozásában. A cég az alvállalkozók segítségével tolhatta ki a pénzeket Ujhelyi István MSZP-s EP-képviselő sofőrjének. Botka László egyébként a mai napig egy önkormányzati cég élén tartja Ujhelyi volt sofőrjét, akin keresztül eltűnt a pénz egy jelentős része.
Az úgynevezett Szeviép-per január közepén folytatódott Szegeden. Az ügy lényege, hogy 2010. július 27-én elrendelték a cég felszámolását, amely akkor már 379 partnerének tartozott 11 milliárd forinttal. Ezen vállalkozások többsége a tartozások miatt megszűnt. A felszámoló két év alatt mindössze 1,4 milliárd Ft-ot szerzett vissza vagyontárgyak értékesítéséből. 2013-ban aztán a NAV csődbűncselekmény ügyében nyomozást kezdeményezett, a büntetőeljárás jelenleg is zajlik a cégvezetőkkel szemben. A Szeviép egyébként több szálon is kötődik a szegedi szocialistákhoz, kiemelten Ujhelyi Istvánhoz. A Szeviép – Szerkezet- és Vízépítő Zártkörűen Működő Részvénytársaságot 1991. július 3-án vették nyilvántartásba. Főtevékenysége és a többi tevékenységei is kifejezetten építési, építkezési folyamatokra terjedtek ki, elsősorban Szegeden és környékén tevékenykedtek. A cég alaptőkéje is jól mutatja a prosperálást, hiszen míg 30 millió forintos alaptőkével alakultak, addig 2003-ra a cég alaptőkéje 1,1 milliárd forintra duzzadt. Azonban hiába volt nagy bevétele a cégnek, valamilyen oknál fogva mégsem fedezte a – ki tudja honnan és miért keletkező – hatalmas kiadásokat, és ez először csődeljáráshoz, aztán annak sikertelensége okán felszámolási eljáráshoz vezetett – írta korábban a szegedma.hu.
Autópálya-zár
A Szeviép-botrányok kirobbanásakor – azaz 2008 és 2010 között – a cég vezetője, önálló aláírási joggal, Pistrui László volt, aki egyébként Ujhelyi Istvánnak is üzlettársa volt egy másik cégben. A cég a szocialista kormányok idején Szeged egyik legsikeresebb építési vállalkozása lett, amit köszönhet a számos önkormányzati megbízásnak és elnyert közbeszerzésnek. Az igazán nagy botrány – ami aztán a felszámoláshoz és a bukáshoz vezetett – 2010-ben következett be, amikor is a Szeviép csődgondnokot kért maga ellen, mivel nem tudta kifizetni az M43-as autópálya építésén dolgozó alvállalkozóit. A Szeviép körülbelül 15-20 cégnek tartozott ekkor már mintegy hárommilliárd forinttal. Az alvállalkozók, hangot adva nemtetszésüknek, először lezárták az utat, majd visszabontották az autópálya töltését is.
Az ügyészség 2015 áprilisában emelt vádat Pistrui László, Baranyi Sándor és Oltványi József ellen. Ők fő tevékenységként útépítéssel, vízépítési létesítmények kivitelezésével és magasépítéssel is foglalkozó gazdasági társaság igazgatósági tagjaként követtek el bűncselekményt. 2015 októberében, öt év után ültek a vádlottak padjára a Szeviép Zrt. egykori vezérei, az első tárgyaláson az ügyész azt közölte, hogy a Szeviép Zrt. észszerűtlen gazdálkodása okozta a társaság csődjét, hiszen még akkor is kölcsönöket adtak, amikor már fizetési nehézségekkel küzdöttek. A vádlottak az első bírósági tárgyaláson nem tettek vallomást, ám a nyomozás során tett vallomásaikban a cég gazdálkodási helyzetének megromlását azzal indokolták, hogy megrendelőik sorozatban nem fizették ki az elvégzett munkákat. Az érdekeltségeiknek nyújtott kölcsönök pedig a beruházásokhoz szükséges tőkét biztosították.
A szoci kasszában landoltak a milliárdok?
Az alvállalkozókat képviselő Szabó Bálint szerint az eltűnt milliárdok az MSZP pártkasszájában végezték. A Szeviép Zrt. károsult alvállalkozóinak képviselője azt mondta: az építőipari cég milliárdokat nem fizetett ki az alvállalkozóinak több nagy beruházás során, eközben kölcsönökkel segítette az anyacéghez tartozó kisebb cégeit, többek között azt, ahol Ujhelyi István szocialista politikus egykori sofőrje volt az igazgató. Szabó Bálint úgy fogalmazott:
napnál világosabb, hogy mi zajlik Szegeden. A szegedi uniós beruházásokat kivétel nélkül a Szeviép Zrt. vitte el. A cég az alvállalkozókkal megcsináltatta a munkát, az alvállalkozókat nem fizette ki, helyette kitolta Ujhelyi István sofőrjének a pénzeket. És 2008-tól egészen a 2010-es országgyűlési választásig heti, havi rendszerességgel milliós és tízmilliós nagyságrendekkel összességében mintegy félmilliárd forintot talicskáztak ki ebből a cégcsoportból.
Forrás: MTI. Vezető kép: MTI/Kelemen Zoltán Gergely
Facebook
Twitter
YouTube
RSS