A Ferenciek terei aluljáró éjszakai lezárásának pozitív tapasztalatai miatt más, a közelmúltban felújított aluljáróknál is bevezethetik ezt a rendszert. Ennek feltétele, hogy a felszíni tömegközlekedési megállók és a téren összefutó utcák a felszínen biztonságosan, a KRESZ által védett módon megközelíthetőek legyenek gyalogosan – írja a Magyar Idők.
Néhány hónapnyi tapasztalat értékelése után születhet döntés arról, hogy a Ferenciek teréhez hasonlóan a főváros más aluljáróit is lezárják-e éjszakára – tudta meg a Magyar Idők a Budapest Közút Zrt.-től. Hozzátették: a lezárás célja a közelmúltban felújított aluljáró állagmegóvása, a rongálások, graffitik megelőzése, az önkormányzati vagyon védelme volt. A Ferenciek tere a város egyik legforgalmasabb pontja, ahol többek közt a 7-es busz és a 3-as metró találkozik. Az itt található metró- és gyalogos-aluljárót, amelyet 2014-ben újítottak fel, szeptember 20-tól, a metró üzemidejének zárásától a reggeli üzemidő kezdetéig minden nap lezárják.
A Budapest Közút tájékoztatása szerint a lépcsőlejáratoknál, az aluljáró mind a négy ki-bejárati pontján elektromos, leereszthető fémrácsokkal oldják meg a zárást. A lift sem használható éjszaka. Az aluljáró éjszakai lezárását már a felújításkor tervbe vették, de megvalósítására mostanáig kellett várni. A lezárást a teret és az aluljárót felújító V. kerület polgármestere kezdeményezte a főpolgármesternél, mivel a terület a főváros tulajdona.
A lezárás nem eredményez forgalmi fennakadást, mivel a Kossuth Lajos utcán közlekedési lámpás gyalogátkelőhelyen, a felszínen is biztosított a gyalogosközlekedés, vagyis az aluljáróra csak a metró üzemidejében van szükség. A fővárosi önkormányzati cég azt is elmondta: Budapest területén jelenleg nincs több éjszakára lezárt aluljáró. Az intézkedés meghozta a hatását, a Ferenciek terei aluljáró napközben rendezett képet mutat, nem terjeng ürülékszag a levegőben, nem borítják gyanús foltok a padlót.
Az elmúlt években a gyalogos-aluljáróval és metrókijárattal rendelkező köztereket már mind úgy alakították ki, hogy van akadálymentesített, alternatív felszíni átkelési lehetőség is a téren átfutó közutakon, villamospályán. Ilyen a 4-es metró összes megállója, ahol vagy felszíni átkelési pontok is vannak a téren, mint a Móricz Zsigmond körtér esetében, vagy eleve a felszínre tervezték meg a metróállomás kijáratát, mint például a Rákóczi téri vagy a Bikás parki megállókban. A Kálvin téren, ahol a 3-as a 4-es metróval találkozik, és szintén az elmúlt években újították fel, a felszíni busz-, troli- és villamosmegállók mind éjjel-nappal elérhetők a zebrákon.
Várhatóan 2019 végére vagy 2020 tavaszára újítják fel a 3-as metró vonalán az összes aluljárót. A húsz megállóból eddig háromnál korszerűsítették az aluljárókat, a Ferenciek terénél, a 4-es metró építése kapcsán a Kálvin térnél, és még korábban a kőbánya-kispesti végállomást is felújították. A többi megálló kivitelezési munkáira két hete jelent meg a közbeszerzési kiírás. A beruházás a jövő év tavaszán kezdődhet meg, az optimista becslések szerint 2019 végére, a pesszimista verzió szerint pedig 2020 tavaszára végezhetnek a munkákkal.
Forrás: magyaridok.hu
Fotó: szeretlekmagyarorszag.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS