A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén több tömegközlekedést érintő határozatot is hozott, amelyek egyike – a kormánnyal kötött korábbi megállapodás értemében – új társaságba szervezi a budapesti HÉV-ágazatot. A szétválás időpontja november elseje, és az előzetes tervek szerint mintegy 135-145 millió forintba kerül.
A képviselők hozzájárultak a BKV Zrt. és a HÉV-ágazat szétválásához, aminek eredményeként létrejön a Budapesti Helyiérdekű Vasút (BHÉV) Zrt. A kiválás után a BHÉV saját tőkéje több mint 18 milliárd forint lesz. A szétválás időpontja november elseje, és az előzetes tervek szerint mintegy 135-145 millió forintba kerül.
A kormány februárban döntött azon intézkedésekről, amelyek célja, hogy a Budapest környéki elővárosi közlekedés egységesen állami megrendelési és lebonyolítási keretek között működjön. A kormányhatározatban szereplő intézkedések végrehajtásáért a Fővárosi Közgyűlés áprilisban döntött arról, hogy a BKV-ből kiválással létrejön a HÉV-üzemágazatot magában foglaló új gazdasági társaság. A törvény szerint az átalakulásról két alkalommal kell határoznia a közgyűlésnek. Az első döntést tehát áprilisban már meghozták, és akkor megbízták a BKV igazgatóságát, hogy gondoskodjon a második döntéshez szükséges iratok, így az átalakulási terv előterjesztéséről.
A vagyonmegosztás során a BHÉV működéséhez szükséges eszközök és azok elválaszthatatlan részei, valamint az ezekhez szorosan kapcsolódó vagyontárgyak kerülnek a BHÉV tulajdonába. E szerint a vagyonmegosztási arány: BHÉV 3,1, BKV 96,9 százalék.
A BHÉV vezérigazgatója november elsejétől Feldmann Márton lesz.
Gy. Németh Erzsébet (DK) azon kérdésére válaszolva, hogy az utasokat mennyire érinti majd a szétválás, Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes azt mondta, az a cél, hogy az utasokat ne érje hátrány az új struktúra kialakítása miatt. Az elszámolási kérdésekről még folynak a tárgyalások, azok várhatóan november végén lezárulnak – közölte.
Horváth Csaba (MSZP) arról beszélt, hogy szerinte “számítási” problémák vannak a szétválásról szóló előterjesztésben, különösnek nevezte, hogy a több mint 100 kilométeres HÉV-hálózatot infrastruktúrával együtt csupán mintegy 19 milliárd forintra értékelik. Mint mondta, ennek ma az előállítási költsége meghaladná az ezermilliárd forintot. Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója azt mondta, az amortizáció miatt szerepel az előterjesztésben az említett érték.
Tarlós István főpolgármester Horváth Csaba szavai reagálva azt mondta, ne keltse azt a látszatot, hogy “mi mindenféle odafigyelés nélkül magunktól löknénk oda bármit“.
Forrás: MTI/MTI
Fotó: iho.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS