A kormány megvédi a rezsicsökkentés terén elért eddigi eredményeket, lakossági áremelkedés tehát nem várható – mondta Seszták Miklós a Magyar Időknek adott interjújában. Az ipari rezsicsökkentést viszont nehezíti, hogy azt az EU nem energiaügyi, hanem piacszabályozási kérdésként kezeli.
A nemzeti fejlesztési miniszter szerint ha az energiaárak stagnálnak vagy kedvezően változnak, akkor lesz lehetőség a program folytatására. A kormány mindenképpen megvédi az eddigi eredményeket, lakossági áremelkedés tehát nem várható. Az ipari rezsicsökkentésre vonatkozó kérdésre azt válaszolta a miniszter, hogy az unió kifejezetten figyel erre, mert inkább piacszabályozási kérdésnek tekinti, mintsem energiaügynek.
Mi szeretnénk bevezetni, de hogy mikor és milyen mértékben, az egyelőre kérdés. Ugyanakkor a szabadpiaci termékárak az elmúlt két évben a hazai szervezett árampiacon 10-15 százalékkal, a mértékadó nemzetközi gáztőzsdén 20-25 százalékkal csökkentek, ezért az ipari fogyasztók a korábbi évekhez képest jelentősen olcsóbban juthattak hozzá a villamos energiához
– elemezte a tárcavezető.
Az erőművek jövőbeni helyzetéről elmondta:
Működtetünk négy atomerőművi blokkot, és tervezzük a kapacitás fenntartását a Paks II beruházással. Mindezt azért tesszük, mert úgy véljük, hogy a jövő energiája az olcsó atomenergiára épül majd.
Hozzátette, hogy a megújulók hasznosítása terén viszont alkalmazkodnunk kell az ország földrajzi adottságaihoz. Az MVM-csoportnak szintén válaszolnia kell a XXI. század kihívásaira Seszták szerint, és a 2016-2020-as stratégiájában ezt meg is teszi. Kiemelte, hogy Magyarországon épül fel a világon elsőként a hálózati termelésre képes, úgynevezett áramból gáz típusú erőmű.
A miniszter elmondta, hogy uniós program keretében egy Budapesten létesítendő hulladékhasznosító erőmű építésére 50 milliárd forintot különítettek el. A kormány elképzeléseiben feltétlenül szerepel a hulladék energetikai célú felhasználása, tehát mindenképpen épül egy második égető. Hogy ez szennyvíziszap és egyéb hulladék égetésére is alkalmas lesz-e, hogy a már meglévő rákospalotai mellé vagy Csepelre, esetleg Budapest más területére kerül-e, annak rövidesen el kell dőlnie.
Marad a Déli pályaudvar, felújítják a Keletit és a Nyugatit
Seszták a most épülő gyorsutakat is bevonná a fizetős hálózatba, hiszen az úthasználó mindenképpen magasabb minőségű szolgáltatást kap, mint korábban. A vasúti fejlesztésekkel kapcsolatban elmondta, hogy a kormány a személyforgalom megtartásáról döntött a Déli pályaudvarnál, így színvonalas, komfortos állomásépületre továbbra is szükség lesz ott, a Keleti és a Nyugati pályaudvart pedig az évtized végéig tervezett vasúti fejlesztések keretében újítják fel.
A MÁV-Start helyzetéről, járműfejlesztéseiről kifejtette: van távlati terv arra, hogy 2020-ig 882 kilométernyi vasútvonalat korszerűsítenek, és csaknem 45 ezer férőhelynyi új járműkapacitás lesz elérhető. Már arról is van döntés, hogy a következő években 1200 milliárd forintot fordítunk vasútfejlesztésre.
Magyarország vasútbarát kormánya (…) a vidék lakosságmegtartó képességének erősítése érdekében hosszú távon számol a mellékvonalak fenntartásával.
MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS